Keisersnitt

guttemamma3

duttamor
Desemberskatter 2016
Flere som skal ha keisersnitt? Tenkte det kunne være godt å dele tidligere erfaringer med hverandre.

Jeg skal ha planlagt KS. Har 3 fra før med veldig god opplevelse:) Har også født normalt, men pga 3 KS nå (hvor jeg ikke kunne velge) så må det blir KS nå...

Jeg har hatt alle tre variantene av ks. Katastrofe, haste og planlagt. Slet en stund etter katastrofesnittet, men nummer to kom fjorten måneder etter, og da var alt mye roligere. Det planlagte var en helt fantastisk opplevelse

Noen som må ha full narkose under keisersnittet? Jeg må det... Og kjenner det er veldig sårt å ikke være "tilstede" når h*n blir født. Vet at pappaen gjør en fantastisk jobb med å ta vare på lille mens jeg sover ut narkosen... Likevel vondt å gå glipp av de første timene :-(

Noen som må ha full narkose under keisersnittet? Jeg må det... Og kjenner det er veldig sårt å ikke være "tilstede" når h*n blir født. Vet at pappaen gjør en fantastisk jobb med å ta vare på lille mens jeg sover ut narkosen... Likevel vondt å gå glipp av de første timene :-(
H
Har 2 fra før med full narkose og tenker det samme som deg... Dette er det første planlagte ks da og det håper jeg blir en bedre opplevelse.

Jeg hadde full narkose med første. Vanlig spinalbedøvelse med de to andre. Vil tro det blir det nå også. Siste var absolutt best da jeg fikk ha mini sammen med meg lenge mens de holdt på å "ordne" meg igjen ;)

Hvorfor må du ha narkose?

Jeg har hatt det under alle mine 3 KS og skal ha det nå også. Kjedelig at man ikke ser baby med en gang, men har likevel god opplevelse med det.

Jeg hadde full narkose med første. Vanlig spinalbedøvelse med de to andre. Vil tro det blir det nå også. Siste var absolutt best da jeg fikk ha mini sammen med meg lenge mens de holdt på å "ordne" meg igjen ;)

Hvorfor må du ha narkose?

Må ha det pga. jeg har endel metall og skruer i ryggraden, så det går ikke å sette epidural eller spinalbedøvelse på meg.

Ok. Jeg kjente veldig på den følelsen å ikke duge når jeg ikke husker at han kom til, men som jm sa. Jeg har født han like mye som noen andre har født sine ;)

Ok. Jeg kjente veldig på den følelsen å ikke duge når jeg ikke husker at han kom til, men som jm sa. Jeg har født han like mye som noen andre har født sine ;)

Jeg også følte meg ubrukelig for at jeg ikke klarte å føde mitt eget barn. Fikk en veldig sterk reaksjon på det... Så sleit jeg litt med amminga de første dagene, og tror jeg fikk det til bare fordi jeg følte at jeg MÅTTE få til det når jeg ikke hadde klart å føde han. Hvis ikke var jeg uduelig som mor. Dumt å tenke sånn, men det var sånn det ble i hode mitt. Heldigvis fikk jeg til fullamming i 6 mndr., så da fikk jeg bevist for meg selv at jeg kunne..

Jeg har hørt at man ikke kan ha mer enn3 ks? Syns det var rart, hva skjer med det 4 svangerskapet da? Får man ikke lov? Noen som vet?

Vet ikke hva det blir på meg enda, men tenker litt på ks. Hadde ikke valgt det med én baby som ligger riktig vei, men nå er det to i magen min, og har lest en del om at nr.2 ofte snur seg etter nr.1 er ute. Da kan det bli vaginalt på første og haste ks på nr.2. Da ser jeg for meg at det er bedre med planlagt ks på begge to! Hva synes dere?

Jeg har hørt at man ikke kan ha mer enn3 ks? Syns det var rart, hva skjer med det 4 svangerskapet da? Får man ikke lov? Noen som vet?

Den regelen er litt gammeldags. Det anbefales å ikke ha for mange ks siden livmoren etterhvert blir tynnere og kan sprekke. Noen får beskjed etter 3 eller 4 at de ikke bør få flere barn pga. tynn "vegg" i livmoren. Men det er jo en individuell vurdering ;)
Fant forøvrig dette:

ImageUploadedByBV Forum1465626636.122474.jpg

Jeg skal ha ks nr.4. Fikk go fra sykehuset om at det skulle gå fint. JM sa at operasjonene i dag også er annerledes, så man ser oftere at kroppen tåler et fjerde ks. Jeg får tett oppfølging i tilfelle, for det er et risikosvangerskap. Men det har nok med livmoren min å gjøre, og ikke nødvendigvis at det er det fjerde ks. Det er risiko for flere komplikasjoner jo flere ks man tar, men jeg har aldri opplevd å få komplikasjoner under noen av svangerskapene eller etter fødsel. Under sist ks sa legen at det ikke var noe arrvev og slikt, som gjorde at et ks til ikke skulle bli så mye mer problematisk

Jeg også følte meg ubrukelig for at jeg ikke klarte å føde mitt eget barn. Fikk en veldig sterk reaksjon på det... Så sleit jeg litt med amminga de første dagene, og tror jeg fikk det til bare fordi jeg følte at jeg MÅTTE få til det når jeg ikke hadde klart å føde han. Hvis ikke var jeg uduelig som mor. Dumt å tenke sånn, men det var sånn det ble i hode mitt. Heldigvis fikk jeg til fullamming i 6 mndr., så da fikk jeg bevist for meg selv at jeg kunne..
Jeg er elendig på å føde, men jeg er en djevel på å amme. Halvparten av alle menneskene på jorda kan ikke blir gravide eller føde fordi de er menn. Ikke alle av den resterende part kan bli gravide. Da skulle det bare mangle at noen trenger en annen utgang også ;)

Vet ikke hva det blir på meg enda, men tenker litt på ks. Hadde ikke valgt det med én baby som ligger riktig vei, men nå er det to i magen min, og har lest en del om at nr.2 ofte snur seg etter nr.1 er ute. Da kan det bli vaginalt på første og haste ks på nr.2. Da ser jeg for meg at det er bedre med planlagt ks på begge to! Hva synes dere?

Vet du, det er en helt fantastisk opplevelse å føde. Og få babyen/e på brystet. Og kunne reise seg noen timer etterpå. Må man ta ks, så må man. Men jeg kan ikke helt skjønne at noen vil velge bort normalt fødselsforløp (bortsett fra de som har fysiske grunner og forferdelig erfaring). Alle jeg kjenner som har tvillinger har født normalt. Så selvom det kan være mange tvilling nr 2 som snur seg, tror jeg det er langt ifra normalen;-) Jeg hadde blitt helt fra meg og grått i ukesvis om jeg fikk beskjed om at jeg måtte ha planlagt ks i desember..

Jeg hadde en helt fantastisk opplevelse med det planlagte keisersnittet sist. Hadde babyen på brystet hele veien, og var oppe av sengen etter noen timer. Tok smertestillende i to og en halv dag før det egentlig var så smertefritt at jeg berget godt uten. Jeg mener at et ks kan gjøre like fantastisk som en vaginal fødsel om det blir lagt tilrette for det. Men om jeg hadde ventet tvillinger ville jeg forhørt meg med hva legene tenkte. Jeg har også mange tvillingmødre venninner som har født vaginalt uten problemer

Back
Topp