Keisersnitt

Nr3 <3

Glad i forumet
Januarlykke 2016
Hei dere med keisersnitt! :)

Hvordan har dere hatt det etter keisersnitt?
Er dere i form?
Hvor lang tid tok det før du trillet tur, om du har gjort det? Evt hvor lenge venter du?
Bærer du bilstolen inn og ut av bilen selv?
Jeg lurer litt på sånne praktiske ting siden mannen skal tilbake i jobb om en uke. Fikk hastekeisersnitt, så har ikke forberedt meg så veldig på hvordan dette blir, fikk bare beskjed om å ikke bære mer enn baby i 6 uker, men klarer liksom ikke helt å få det til å gå opp :) Jeg er i kjempeform, var oppe å gikk bare noen få timer etter keisersnittet, sluttet på smertestillende etter 2døgn, trasker nå rundt i huset og sysler med litt klesvask og smårydding. Men hvor mye er liksom greit?
Er forresten 8 dager siden.

Last edited:
Jeg hadde ks kl19 på kvelden og hadde første tur opp av sengen kl 23. Var oppe å gikk dagen etter. Vært mer og mer i bevegelse for hver dag. Pga kulde ble ikke første trilletur tatt før etter tre uker. Ved første ks gikk jeg på trilletur etter kun fire dager og det var ikke smart pga økende smerter. Etter to uker har jeg løftet bilstolen inn og ut av bilen. Har også løftet storesøster på 2,5 år. Formen kjennes veldig bra ut nå. Er likevel redd for å løfte.
Vet ikke om det ble så mange svar på spørsmålene dine, men..

Jeg hadde ks kl19 på kvelden og hadde første tur opp av sengen kl 23. Var oppe å gikk dagen etter. Vært mer og mer i bevegelse for hver dag. Pga kulde ble ikke første trilletur tatt før etter tre uker. Ved første ks gikk jeg på trilletur etter kun fire dager og det var ikke smart pga økende smerter. Etter to uker har jeg løftet bilstolen inn og ut av bilen. Har også løftet storesøster på 2,5 år. Formen kjennes veldig bra ut nå. Er likevel redd for å løfte.
Vet ikke om det ble så mange svar på spørsmålene dine, men..

Har ikke løftet særlig mye selv, men tenker det må gå greit med bilstolen og evt stelleveska på skulderen sammen med baby, hvis ikke blir det jo håpløst når pappaen begynner på jobb igjen.

Min mor bor ca 600meter fra her jeg bor, men er litt bakker på turen, så var så usikker på om jeg skulle tørre det, men det frister så fælt, har jo ikke gjort annet enn å ligge på sofaen de siste 9mnd, så nå begynner jeg å bli klar for en tur ut å trø litt, i rolig tempo såklart.

Jeg spurte jm når vi ble skrevet ut hvordan det var å gå tur. Det var ikke noe problem, men man skulle kjenne etter at man ikke ble sliten eller fikk vondt.

Her har vi ikke vært ute enda pga kulden, men gleder meg til mildværet kommer :)

Når det gjelder løfting prøver jeg og begrense det til rundt 5kg. Jeg bærer rundt på bilstolen og stelleveske, men nå er ikke frøkna større enn rett over 2kg så totalvekten blir ikke så mye.

Nå er det 1 mnd siden snitt her,, jeg ventet vel 2-3 uker før trilletur. Jeg har fra uke 3 etter snitt bært bilstol, handleposer og skittentøy, det har ikke vært alt for tungt altså. Har også en lett 3 åring som jeg har løftet litt på ved behov.. Så jo, er i fin form, kjenner meg ennå litt øm i mage. Var på etterkontroll på sykehus hvor gynekolog konstaterte at jeg hadde hatt blødning i livmormuskelen, og dette hematomet hadde ikke trukket seg helt tilbake ennå, men det skulle det gjøre med tiden ☺ Det er nok det som føles ømt i magen.. så det er jo ennå rolig tempo, men han gjøre en hel del :-)

Jeg er i forholdsvis fin form etter keisersnittet.
Hadde planlagt ks 18/1. Han kom ut kl 0900, men jeg var ikke oppe på beina før i 20-tiden på kvelden.
Dagen etter var jeg i dusjen og mye oppe å gikk. De kalte meg for superwoman på barsel :P haha

Men på dag 3, hjemreisedagen, fikk jeg sjokk da jeg så ned på bandasjen. Blødning. Viste seg at jeg hadde fått hematom i opr.såret.
Så må ta det med ro. Kontroll på sykehuset i morgen, så får jeg høre hva de sier om fremgangen av såret.

Så jeg må nok pent bo på sofaen litt til inntil såret er på bedringens vei.

Men det kløøøøør i fingrene etter å gjøre mer. Ut på tur osv.

Nå er det 1 mnd siden snitt her,, jeg ventet vel 2-3 uker før trilletur. Jeg har fra uke 3 etter snitt bært bilstol, handleposer og skittentøy, det har ikke vært alt for tungt altså. Har også en lett 3 åring som jeg har løftet litt på ved behov.. Så jo, er i fin form, kjenner meg ennå litt øm i mage. Var på etterkontroll på sykehus hvor gynekolog konstaterte at jeg hadde hatt blødning i livmormuskelen, og dette hematomet hadde ikke trukket seg helt tilbake ennå, men det skulle det gjøre med tiden ☺ Det er nok det som føles ømt i magen.. så det er jo ennå rolig tempo, men han gjøre en hel del :-)

Ser du har hatt hematom du også. Kom det ut blod via operasjonssåret til deg også? Eller hadde du kun indre hematom?
Jeg fikk konstatert hematom på torsdag, lå som ei hoven pølse under arret, og det piplet friskt blod ut mellom agraffene. Nesten ikke kommet ut noe siden torsdag, kun små drypp. Spent å høre hva de sier om såret i morgen.
Heldigvis ordner kroppen opp i hematomet selv, vanligvis...

Ser du har hatt hematom du også. Kom det ut blod via operasjonssåret til deg også? Eller hadde du kun indre hematom?
Jeg fikk konstatert hematom på torsdag, lå som ei hoven pølse under arret, og det piplet friskt blod ut mellom agraffene. Nesten ikke kommet ut noe siden torsdag, kun små drypp. Spent å høre hva de sier om såret i morgen.
Heldigvis ordner kroppen opp i hematomet selv, vanligvis...
Indre hematom, litt over snittet så kom ingenting ut av arret ☺ Hele nedre del av magen var jo blå.. Så det er godt at kroppen ordner opp ja ☺

Hei dere med keisersnitt! :)

Hvordan har dere hatt det etter keisersnitt?
Er dere i form?
Hvor lang tid tok det før du trillet tur, om du har gjort det? Evt hvor lenge venter du?
Bærer du bilstolen inn og ut av bilen selv?
Jeg lurer litt på sånne praktiske ting siden mannen skal tilbake i jobb om en uke. Fikk hastekeisersnitt, så har ikke forberedt meg så veldig på hvordan dette blir, fikk bare beskjed om å ikke bære mer enn baby i 6 uker, men klarer liksom ikke helt å få det til å gå opp :) Jeg er i kjempeform, var oppe å gikk bare noen få timer etter keisersnittet, sluttet på smertestillende etter 2døgn, trasker nå rundt i huset og sysler med litt klesvask og smårydding. Men hvor mye er liksom greit?
Er forresten 8 dager siden.
Jeg begynte forresten også å småputle dagen jeg kom hjem fra sykehuset, dag 5 etter snitt. Ble fort sliten, å da bare pauset jeg :-)

Da prøver jeg meg litt frem, men er forsiktig tenker jeg :) er litt domt å føle man "ikke kan dra på café" fordi man ikke kan bære bilstolen ut av bilen f.eks

Bærte bilstolen å lillemor fra dag en! Mn skal faktisk ta det med ro etter ks pga det er en stor operasjon, å det er fare for brokk å at ting kan gå opp innvendig, følte meg topp form selv, så måtte jobbe med å ta det med ro! Enda jeh har ligget i en seng siden september! Å 1mnd før tiden kom keiserinnen min! Da var det fortsatt å ta det med ro! Nå er hun 2mnd å vi begynte å trene i dag, gjør mye mer huselige sysler å formen blir bedre å bedre

Vært i fin form siden snittet, 3 1/2 uke siden. Bar ved, skittentøy, bilstol osv etter 1 uke. Bare kjent at jeg ikke har gått over smertegrensen som det sto i mitt brev fra sykehus etter snitt. Første trilletur var etter 3 uker men det var pga kulda. Vært 20-27 minus her så kun vært inne.
Ellers ser såret veldig fint ut og jeg merker ikke noe til snittet, magen er som før:)

(Jeg har veldig til grokjøtt)

Er to uker i morgen, har tatt det veldig med ro nå og mannen begynner ikke på jobb før mandag, så har ett par dager ekstra med hjelp :) arret ser kjempefint ut og alt rugl er borte, har ikke antydning til vondt heller, og alt gror fort på meg. Så lurer på å begynne å gå litt små turer i neste uke :)
Fikk ikke noe brev fra sykehuset, kun muntlig info, men den sitter jo ikke akkurat fast med ammetåke og mye styr rundt ett hastekeisersnitt.. :)

Back
Topp