Keisersnitt?

Hilde-Anita

Gift med forumet
Mulig noen synes dette innlegget er feil plassert, men det strunar jag i! [8D]

Jeg lurer på om noen som har vært gjennom keisersnitt kan fortelle litt om det? Hvordan det blir gjort og litt om dagene etterpå?
Alle sier jo at man glemmer de smertene man hadde under fødselen etter litt tid, men jeg tenker på det hele tiden. Jeg og Bamse vil gjerne ha barn til om ikke så alt for lenge, men jeg ser ikke for meg at jeg takler å gå gjennom et slikt smertehelvete som jeg gikk gjennom! Fødselen virket veldig prevantivt på meg for og si det mildt!
Fødselshistorien jeg skrev inn under Fødselen var veeeeldig snill! Ville ikke skremme noen.

Jeg hadde en fæl første fødsel jeg også. Men jeg tror det gikk en 4 måneder så var forsåvidt det meste glemt. Fødsel nr 2 gikk veldig greit mye lettere. Og jeg må si jeg tenkte ikke så mye på den første og alle komplikasjonene. Fikk nr 2 17 mnd etter nr 1. Men denne gangen kjenner jeg at jeg har gruet meg hele veien, men plutselig for en uke siden forandret jeg holdning og bare gleder meg til å bli ferdig. Men det er minnene fra nr 1 som har plaget meg i dette svangerskapet. Kan ikke så mye om keisersnitt, men tror det er god sjangse for at du glemmer smertene etter en stund.[;)]

har ikkje tatt selv,men har mange veninner og familie som har tatt.Dei seier det kan vere like ille som vanleg fødsel pga skurver i operasjonnsåret.
Og så har de problem med å løfte i etterkant pga såret kan slites opp..

magen vert faktisk ganske stygg,får ein del daukjøt,men det kan vere individuelt da..alt etter kor mye ein veier før og etterpå..
så må ein i narkose kanskje,hørt noen som har hatt lokal, så det er jo og ein stor risiko rundt...
kroppen får heller ikkje fullført den naturlege utdrivningsprosessen og etter så og så mange keisersnitt kan ein ikkje få fleire barn..har hørt tre men trur det er justert..

noken sa det kunne ta tid med å få igang melka og pga keisersnitt..men som sagt det har eg frå andre som har hatt begge typer fødsler så det vart vel individuelt på same måte som med alt anna!!
var det litt hjelp??[;)]

har jo ikke opplevd det selv som du vet...
men tante hadde det slikt ved første fødsel hun gikk så lenge med veer at il slutt ble det ks.
så når hun ble gravid med neste så turte hun ikke å prøve å føde normalt.
men det er jo ikke sikkert at neste fødsel blir slik...
å det tar lengre tid å komme seg etter ett keisersnitt enn en vanlig fødsel.

Hadde haste keisersnitt for snart 11 år siden, var våken og fikk med meg alt. Det er min verste opplevelse, jeg kastet opp, hvor det stod en sykepleier på vakt for å vasle når jeg kastet opp, slik at de med kniven var forberedt. Jeg hørte alt de sa, hadde ingen nære sammen med meg, jeg kunne se i en STOR blank lampe over meg hva som skjedde bak det forhenget som var satt opp foran magen min. Jeg ble ikke fortalt underveis hva som skjedde, kun en gang å da sa de: nå vil du høre et sug som lager en "sugelyd", men ikke vær redd det er bare fostervannet vi skal ta opp med en slange. Men neida, i stede slo dem full alarm å fem til kom inn på rommet, det var visst ikke noe fostervann der. Jeg var forberedt på at Tobias ikke ville puste selv når han kom ut, men plutselig begynte alle å juble å klappe...Tobias pustet selv alikavell. Jeg skjønte fint lite, alt skjedde FORT! Jeg fikk se han i 2 sek, før han ble lagt i kuvøsa.

Men herregud dette e jo en spesiell situasjon, og opplevelse! Å nå vet jeg at sjangsen for keisersnitt igjen er stor, men mitt aller største ønske er å kunne føde uansett smerter. Kunne delta, følge med å ikke minst føle en smule kontroll. Å kunne komme seg på beina fortere denne gangen, såret mitt åpnet seg sist å jeg satt i rulestol i 8 dager. Uff å Uff....men samma det! Smerter blir det, men verd e det jo [;)]

Kathrine

Akuratt slik tenkte jeg oxo. Tror faktisk jeg spurte litt om det samme her etter min fødsel.
Jeg tenkte at jeg kom hvertfall ikke til og glemme det. For et var jo helt grusomt. Og var fast bestemt på at neste gang blir det keisersnitt! Men nå har jeg faktisk glemt det..Helt rart egentlig. Kunne godt tenkt meg og føde vanlig neste gang oxo.et til slut

Så håper du oxo glemmer det om en stund[:)]

Jeg hadde planlagt keisersnitt pga smalt bekken.
Jeg synes at det gikk veldig greit. Var veldig nervøs i forkant, da jeg er livredd sprøyter å alt annet som stikker.
Fikk kateter tidli på morgenen å jeg må si at dette var det verste med alt[:@]
Ble kjørt ned på operasjonsstuen,der leg ble klargjort, dvs kobles til btapparat, pulsmåler og O2 i nesen[;)]
Fikk lokalbedøvelsen før de satte spinalen og etter 20min var tulla vår ute og jeg var sydd igjen[:)]
Tiden etterpå har jeg hatt lite vondt. De 3 dagene jeg var på sykehuset fikk jeg smertestillende, men klarte meg uten hjemme. Var jo forsiktig med å løfte å trengte hjelp til å komme meg opp av sengen men ellers må jeg si at jeg merket lite til at jeg hadde vært gjennom en "operasjon"
Så viss det blir sånn hver gang kan jeg gjerne føde et helt fotballag jeg[:D]

Men dette er nok forskjellig fra person til person sånn som alt annet[;)]

jeg hadde et planlagt snitt pga seteleie. Jeg syns ikke noe om det i det hele tatt, men jeg hadde gledet meg veldig til en fødsel og var utrolig skuffa over at det ble ks. Ble lagt inn på morgen og fikk kateter( syns ikke noe om det heller). Så måtte vi vente halve dagen før legene kunne ta oss. Selve operasjonen gikk greit, bortsett fra at jeg fikk bt fall og holdt på å besvime en gang. Det som var ille med dette var at jeg bar fikk se tulla mi i to min før hun og pappaen ble fulgt på brasel. Så jeg ble jo liggende der alene og sydd igje( tar ca 40 min) og deretter måtte jeg på obs post. der fikke jeg selvfølgelig noen blødninger som gjorde at jeg måtte være der lengre. Så jeg fikk ikke se tulla mi før kvelden kom og det var vanskelig for meg å takle. Sliter enda med seperasjonsangst og jeg tror det har mye med det å gjøre.

Hadde ordningen rundt opreasjonen vært bedre, hadde ikke ks vært så ille for meg. Hvis bare pappaen og babyen kunne vært sammen med meg på obs posten tror jeg alt hadde føltes bedre.

Var ute av sengen samme kveld, kjentes ut som en grisebanka gammel dame, men det gikk greit. Fikk masse morfin og voltaren. Klarte meg uten sm.stillende etter jeg kom hjem. Såret er blitt kjempe fint. Det kan enda være litt ømt.

Jeg hadde keisersnitt første gangen,men normal nå sist... Og fikk jeg velge så har det nok blitt vanlig neste gang også[:)] Grunnen til det er at jeg fikk infeksjon i såret etterpå og var i dritdårlig form lenge[:'(] Det ble keisersnitt i våken tilstand etter 2 døgn med rier og ikke mer enn 2 cm åpning... Sist gang var formen mye bedre og det er glemt nå hvordan det var...[;)]

Nå er det 5 dager siden jeg fødte og 5 år siden jeg tok keisersnitt og skulle jeg ha gjort det igjen i dag hadde jeg valgt fødsel.
Smertene på slutten av fødslen er ikke mye gode men etter et keisersnitt så går du mye lenger.
Jeg kjenner litt enda men det er for jeg sitter med 6 sting nedentil [;)]

Back
Topp