Keisersnitt VS vaginal fødsel

Jeg husker utrolig lite fra forrige fødsel - vet bare at jeg gruer meg veldig. Ble igangsatt og assistert med tang. Synes at epiduralen ikke virka noe særlig så vurderer om jeg skal be om lystgass - men er så redd for at den ikke skal funke! Har vurdert keisersnitt også hvis jeg får, men foreløpig ikke bestemt meg. Bra med en slik tråd, selv om det knyter seg i livmora av å lese erfaringene. Huff, jeg VIL IKKE være ei pyse! :(

Jeg husker utrolig lite fra forrige fødsel - vet bare at jeg gruer meg veldig. Ble igangsatt og assistert med tang. Synes at epiduralen ikke virka noe særlig så vurderer om jeg skal be om lystgass - men er så redd for at den ikke skal funke! Har vurdert keisersnitt også hvis jeg får, men foreløpig ikke bestemt meg. Bra med en slik tråd, selv om det knyter seg i livmora av å lese erfaringene. Huff, jeg VIL IKKE være ei pyse! :(
Ikke for å være kjip eller noe, men hører ikke du til haukeland? For det er mange år siden de sluttet å bruke lystgass dessverre...

Ikke for å være kjip eller noe, men hører ikke du til haukeland? For det er mange år siden de sluttet å bruke lystgass dessverre...

Må bare si, akkurat her er du stikk motsatt av kjip :) Greit å vite, så ikke man har forventninger :)

Må bare si, akkurat her er du stikk motsatt av kjip :) Greit å vite, så ikke man har forventninger :)
Godt det virker sånn. Er ikke alltid man blir oppfattet rett når man skriver på et forum og ikke har med kroppsspråk og tonefall osv. Tenkte bare jeg skulle nevne det sånn for opplysningens skyld ja, med tanke på forventninger :)
Veldig dumt at de ikke har det, for hører og leser jo om mange som har god effekt av det, selv fødte jeg på haukeland sist, så har jo ikke personlig erfaring med lystgass :oops:
Får bare håpe at de bygger bra nok ventilasjon på føden i det nye planlagte kvinne-barn-senteret slik at det igjen kan bli et tilbud i fremtiden (ikke at det hjelper oss siden det nok ikke står ferdig før vi er ferdig med å føde barn) :)

Hei! Jeg blir overhodet ikke fornærmet, men takker for svar. :) Som du mistenkte flubber, så har jeg ikke tenkt så mye over hva de tilbyr og ikke på Haukeland. Har også fått med meg at de er relativt strenge på keisersnitt. Sannheten er at jeg ikke i har tenkt så mye på fødsel enda, det kommer nok etterhvert med magen. Men når vi er inne på lystgass - er det noen fødesteder som "tilbyr" det i nærheten av Bergen? Fordeler og ulemper? Hva går jeg glipp av?

vet jeg har skrevet her tidligere, men grunnen til at jeg håper på vaginal fødsel, er at jeg er GBP operert for over 3 år siden, og har som følge av den noe arrvev i buken. Håper at jeg slipper keisersnitt, for da slipper jeg mer arrvev.

Tror ikke det blir noe annet enn vaginal fødsel heller. Men en vet jo aldri, kan jo være at det oppstår noe akutt som krever litt kutting!
Jeg ble gbp operert for to år siden og har vært usikker på om jeg klarer en vanlig fødsel. Det er fordi jeg spiser så lite nå(det blir vel bedre etter hvert) og har så lite energi. Jeg har trent hardt de siste årene med pt og det har gått bra, men en time med pt er ganske slapt i forhold til en fødsel.. Har mest lyst på vaginal fødsel, men har ikke lyst å få komplikasjoner fordi jeg ikke har nok energi og blir utslitt..

Hvor tok du gbp?? Jeg tok på Aleris og betalte selv :-/

Hei! Jeg blir overhodet ikke fornærmet, men takker for svar. :) Som du mistenkte flubber, så har jeg ikke tenkt så mye over hva de tilbyr og ikke på Haukeland. Har også fått med meg at de er relativt strenge på keisersnitt. Sannheten er at jeg ikke i har tenkt så mye på fødsel enda, det kommer nok etterhvert med magen. Men når vi er inne på lystgass - er det noen fødesteder som "tilbyr" det i nærheten av Bergen? Fordeler og ulemper? Hva går jeg glipp av?
Alternativet til haukeland er vel voss, men hva de har der vet jeg ikke. Men de er vel litt mer liberale på å innvilge keisersnitt enn haukeland som er veldig strenge på det. Men en ting som for meg gjør det veldig lett å velge haukeland fremfor voss eller noe annet sted på tross av alt snakket om hvor vanskelige de kan være på føden, er at jeg vet at dersom noe faktisk går galt, så er det superflinke barneleger tilgjengelige hele døgnet på haukeland. Og det er viktig for meg :)

Jeg ble gbp operert for to år siden og har vært usikker på om jeg klarer en vanlig fødsel. Det er fordi jeg spiser så lite nå(det blir vel bedre etter hvert) og har så lite energi. Jeg har trent hardt de siste årene med pt og det har gått bra, men en time med pt er ganske slapt i forhold til en fødsel.. Har mest lyst på vaginal fødsel, men har ikke lyst å få komplikasjoner fordi jeg ikke har nok energi og blir utslitt..

Hvor tok du gbp?? Jeg tok på Aleris og betalte selv :-/

jeg gikk offentlig og ble operert på SUS i juni 10.

Jeg fødte sist i Fredrikstad hvor de har lystgass,men det lettet overhodet ikke på smertene mine. Derimot fikk jeg noe å holde på med som holdt pusten litt i gang, hehe. Men svigerinna mi elsker det og ville ikke født uten, så tror det er veldig individuelt :)

Bah.. Jeg håper bare at fødselen ikke blir som sist, ble haste KS! Fader, unner ikke min verste fiende det engang, så grusomt syns jeg det var! Det tok meg en mnd før jeg klarte å fungere noenlunde, måtte ha hjelp til å komme meg opp og ned i sofa/seng pga smertene. Ble plaga med spinalhodepine pga av anestesilegen ikke klarte å stikke, og nesten brukte en time på å sette bedøvelsen. Følte at mye av den nyfødt tia ble bare styr og hadde store smerter. Levde på paracet den første mnd. Så nei, håper på vaginal fødsel ja!

-mobil taster-

Nå har jeg begynt å fortrenge at denne ungen skal ut igjen. Har virkelig ikke lyst på noe ny fødsel.Men har klart det to ganger før, så bør vel klare det denne siste gangen også :P

Og til dere førstegangsfødene som vi har skremt livet av; det er ofte de som ikke har så positive opplevelser som forteller om fødslene sine tror jeg. Man er generelt flinke til å klage i dette samfunnet :) Men mange har jo fantastiske fødsler, men de har kanskje ikke samme behovet for å prate om det :D

Oki, veldig greit å høre forskjellige erfaringer. Takker for svar! :)

Jeg har blitt tilbudt lystgass, men har ikke turt å ta i mot dette tilbudet da jeg har hørt om så mange som ble dårlige av den (kvalm, oppkast, svimmel, osv). Jeg var allerede kvalm og kastet opp under fødselen min, så orket ikke tanken på lystgss i tillegg :P Men vet andre forguder lystgassen :D

Nå har jeg begynt å fortrenge at denne ungen skal ut igjen. Har virkelig ikke lyst på noe ny fødsel.Men har klart det to ganger før, så bør vel klare det denne siste gangen også :P

Og til dere førstegangsfødene som vi har skremt livet av; det er ofte de som ikke har så positive opplevelser som forteller om fødslene sine tror jeg. Man er generelt flinke til å klage i dette samfunnet :) Men mange har jo fantastiske fødsler, men de har kanskje ikke samme behovet for å prate om det :D
Ja det er viktig å huske på en ting... Man får verdens beste belønning etterpå, som gjør det så verdt det!! :) og i tillegg er man så lei etter 40 uker at man er så klar på slutten at man orker det mest utroligste bare for å treffe babyen :D

Takk, det var akkurat disse ordene jeg trengte ❤ :)

Jeg får velge. Er veldig i tvil, men tror jeg går for vaginal fødsel. Revna mye sist, og måtte operere, men har ikke hatt plager i ettertid, og har vært på to sjekker på sykehuset. Legen sa at ingen kan se hverken på innsiden eller utsiden at jeg har født eller operert, og hun var imponert over at jeg ikke har hatt plager, så det beroliger meg litt. Men så tenker jeg i neste øyeblikk at tenk om jeg revner like mye igjen og det ikke går like fint å lappe meg sammen..noen her som har revna mye og født vaginalt etterpå? Hvordan gikk det?

Jeg revna en god del og måtte sys masse med min første, med nummer to gikk det greit, men måte ha et par sting og med nummer tre revna jeg ingenting! Nummer 3 fødte jeg dessuten i badekar, så det kan hende at de timene i vannet i forkant myknet opp også! Det var forresten fantastisk å føde i badekar. :) Nå skal jeg ha tvillinger....

Uff, jeg er skikkelig nervøs for fødsel, både vaginal og keisersnitt :(

Det er helt naturlig å føde og tror du så mange hadde fått flere barn om det var helt uoverkommelig? :) min siste fødsel hvor jeg ikke fikk noen form for smertestillende var den mest fantastiske opplevelsen jeg har hatt. jordmor sa også på et punkt at det var så vakkert å se på fødende som ikke tar smertestillende og lar kroppen jobbe - for at jeg ble dopa ned av min egen kropp er det ingen tvil om!! Hun sa at hun kunne se på øynene mine at jeg var godt dopa ned :) :) Og jeg husker selv at jeg på et tidspunkt var noe sløv. Vi har alt som skal til for at dette skal gå bra, og selvfølgelig gjør det vondt, men det er en meningsfull smerte og i det øyeblikket du får det lille nurket på magen din, så slår et massivt hukommelsestap inn og de siste timene fremstår plutselig som en helt grei opplevelse. :) Er det noe medisinsk i veien, så må man selvfølgelig få hjelp til det!!!! Men sånn alt i alt, så skal du ikke gå å være nervøs for en fødsel. Jeg velger vaginalt om jeg kan, men så har jeg ikke noen medisinske ting som hindrer det heller. :)

Bah.. Jeg håper bare at fødselen ikke blir som sist, ble haste KS! Fader, unner ikke min verste fiende det engang, så grusomt syns jeg det var! Det tok meg en mnd før jeg klarte å fungere noenlunde, måtte ha hjelp til å komme meg opp og ned i sofa/seng pga smertene. Ble plaga med spinalhodepine pga av anestesilegen ikke klarte å stikke, og nesten brukte en time på å sette bedøvelsen. Følte at mye av den nyfødt tia ble bare styr og hadde store smerter. Levde på paracet den første mnd. Så nei, håper på vaginal fødsel ja!

-mobil taster-

Det er litt greit at dere som har hatt keisersnitt forteller at det er bakdeler også, for man tenker at det er jo noe som må være en "quick fix". Skal ha tvillinger denne gangen, så tenkte at KS ville kanskje være greit, men når jeg leser dette, så tror jeg at vaginalt er ganske så greit likevel. :)

Vet at jeg sniker litt...

Men min første vaginale fødsel var ingen dans på roser. Skal ikke gå i detaljer, men det var så ille at to operasjoner var nødvendig, og planlagt ks var eneste utvei ved senere fødsler.

Jeg har et planlagt ks bak meg nå, og det var en drøm i forhold. Kom meg mye raskere etter ks' et enn etter den vaginale, så det er forskjeller på hasteks og planlagte. Er en mye større ro, og de river og sliter ikke sånn i deg når de har god tid ved planlagt.

Ville bare si at planlagte ks som regel er mye enklere å komme seg etter enn haste og katastrofesnitt.

Lykke til med fødsel!
Storebror april 09 ♥
Lillesøster juni 12 ♥

Jeg revna en god del og måtte sys masse med min første, med nummer to gikk det greit, men måte ha et par sting og med nummer tre revna jeg ingenting! Nummer 3 fødte jeg dessuten i badekar, så det kan hende at de timene i vannet i forkant myknet opp også! Det var forresten fantastisk å føde i badekar. :) Nå skal jeg ha tvillinger....

Wow! Tvillinger faktisk! :) gratulerer! Det blir nok kjekt :) da har de hverandre å leke med hele oppveksten :) her var det bare en på ul i går, og litt glad for det siden snuppa bare er 1 år og 7 mndr når neste kommer ;)

Jeg tror jeg går for vaginal jeg altså..da vet jeg ihvertfall noenlunde hva jeg går til ;) høres ut som det gikk veldig greit for deg selv om du revna mye med første :) her holdt de på med opplæring på fødsel i badekar sist, så håper de er ferdig utlært og klar nå :) tror det er mye mer behagelig å føde i vann.

Back
Topp