KEISERSNITT - ERFARINGER *for alle*

Hasteks, men svarer alikevel jeg da siden jeg ser mange har gjort det

1. Hva var årsaken til ditt planlagte keisersnitt? Pressrier i 4 timer, snuppa lå og stanga med bakhodet på den siste 1/2 cm, riene stoppa på 9 1/2 cm... Haste KS
2. Om årsaken var selvbestemt keisersnitt, hvordan var prosessen frem mot å få det innviglet? Samtaler, legetimer osv? Føltes dette som vanskelig?

3. Hvor lenge før termin ble keisersnittet utført? 9 dager på overtid

4. Hadde du noen komplikasjoner under keisersnittet? (som store blødninger, annet?) ingenting..
5. Hva synes du om anestesien du fikk (spinal, epidural, narkose) ?   helt greit
6. Ble du limt, sydd eller stiftet? limt utvendig, sydd innvendig...

7. Hva skjedde etter ungen var tatt ut? Tok det lang tid før du fikk se ungen? fikk nusse henne og kose med henne rett etter hun kom ut!<3 så ble hun trillet opp til pappan og bestemoren, hun ble vasket hos dem..
8. Hvor lang tid tok det før du ble kjørt på barsel? 3-4 timer ca

9. Hvor mange liggedager hadde du på sykehuset? . 5 liggedager..

10. Fikk du luftsmerter etter inngrepet? Nei

11. Hvor lang tid tok det før du måtte slutte med smertestillende? Og hva slags smertestillende fungerte best for deg? Tror jeg gikk på smertestillende i en uke eller 2... Tok ibux eller hva det var...

12. Hadde du noen komplikasjoner etter keisersnittet?  Nei, ingenting, var jo vondt selvsagt, men ikke noe infeksjoner eller noe, nei..
13. Hvor lang tid tok det før du kom deg i form igjen? Tja, en 3 uker kanskje? husker ikke...
14. Når sluttet du å blø? etter 8 uker..

15. Er du fornøyd med arret ditt? Synes du kroppen generelt har kommet seg etter fødselen? arret i seg selv vises ikke nå, er så vidt en ser det hvis en studerer det... Kroppen har ikke kommet seg etter fødsel, sån fasong messig![:'(]

16. Hvordan ser magen din ut? Har du overheng over arret, eller har magen blitt normal igjen? Litt overheng er det ja![:@] Ikke snakk om SÅ mye... Men den henger litt...
17. Hvor mange var til stede i rommet (hvem)? Aaaner ikke.. Anestileger, sykepleiere, jordmora mi, osv...
18. Gikk amming/melkeproduksjonen greit? Ja, over all forventning:) Ammer enda(hun er nå 9 mnder)

19. Tips til andre som skal ta keisersnitt: Beveg deg forsiktig, men viktig at du kommer deg på beina...
 
ORIGINAL: MammaOkt

I denne tråden kan dere som har tatt planlagt KS fortelle om deres erfaringer. Kopier hovedinnlegget og fyll ut i eget innlegg[:)]



1. Hva var årsaken til ditt planlagte keisersnitt? Fødselsangst

2. Om årsaken var selvbestemt keisersnitt, hvordan var prosessen frem mot å få det innviglet? Samtaler, legetimer osv? Føltes dette som vanskelig? 1 time med Gaia jordmor hvor vi snakket om fødselsangsten, en time hos legen hvor jeg fikk keisersnitt datoen i hånda jeg gikk. Ikke vanskelig å få igjennom, heldigvis.

3. Hvor lenge før termin ble keisersnittet utført? n 9 dager før UL termin

4. Hadde du noen komplikasjoner under keisersnittet? (som store blødninger, annet?) Ingen

5. Hva synes du om anestesien du fikk (spinal, epidural, narkose) ? Fikk spinal. Ikke vondt å sette, god virkning :)

6. Ble du limt, sydd eller stiftet? Sydd innvendig, stripset på magen

7. Hva skjedde etter ungen var tatt ut? Tok det lang tid før du fikk se ungen? Fikk se babyen med en gang. Fikk tepppe rundt henne, så ble hun liggende på brystet resten av operasjonen mens de sydde meg. Fikk ha henne på post.op etter operasjonen sammen med far også :)

8. Hvor lang tid tok det før du ble kjørt på barsel? ca 2 timer

9. Hvor mange liggedager hadde du på sykehuset? . 3 dager

10. Fikk du luftsmerter etter inngrepet? nei, ingen

11. Hvor lang tid tok det før du måtte slutte med smertestillende? Og hva slags smertestillende fungerte best for deg?
Tok all smertestillende jeg kunne få på sykehuset, når jeg kom hjem tok jeg bare paracet (mest pga mens smerter når jeg ammet og livmoren trakk seg sammen)

12. Hadde du noen komplikasjoner etter keisersnittet?  Nei ingen

13. Hvor lang tid tok det før du kom deg i form igjen? er nå 2 uker siden og jeg merker ikke at jeg har operert

14. Når sluttet du å blø? renselse? blør litt enda

15. Er du fornøyd med arret ditt? Synes du kroppen generelt har kommet seg etter fødselen? arret ser bra ut, er nok en stund til jeg ser det endelige resultatet siden det er så kort tid siden.

16. Hvordan ser magen din ut? Har du overheng over arret, eller har magen blitt normal igjen? magen er så godt som normal nå to uker etter.

17. Hvor mange var til stede i rommet (hvem)?10 - 12 personer + meg og far :) tok godt vare på meg

18. Gikk amming/melkeproduksjonen greit? Fikk babyen på puppen på post.op etter operasjonen og siden har det gått supert :) Melken kom fort!

19. Tips til andre som skal ta keisersnitt:
Keisersnittet var en super opplevelse og absolutt en verdig fødsel! Hadde garantert gjort det igjen. Det er viktig å reise seg opp samme dag som en har operert for å komme seg så fort som mulig. Det svir! Ta all smertestillende (hvis du har behov) du kan få. Ikke vits å ha mere vondt enn du må. Forbedringen i formen er stor for hver dag som går. Jeg fikk kateter inn etter spinalen var satt. Har hørt at mange synes at denne er veldig ubehagelig, så derfor ba jeg om å få den satt inn etter spinalen og det kjente jeg ingenting av.

Lykke til :) Ingenting å grue seg til!
 
1. Hva var årsaken til ditt planlagte keisersnitt?

Ikke planlagt, lillemor lå i seteleie og bestemte seg for å prøve å stikke foten ut så legene tørte ikke la det gå lenger

2. Om årsaken var selvbestemt keisersnitt, hvordan var prosessen frem mot å få det innviglet? Samtaler, legetimer osv? Føltes dette som vanskelig?

3. Hvor lenge før termin ble keisersnittet utført?

2 dager over termin

4. Hadde du noen komplikasjoner under keisersnittet? (som store blødninger, annet?)

Nei, jeg tror ikke det. Litt usikker på om det var brystbetennelsen jeg fikk eller om det var pga snittet men fikk uansett antibiotika som fungerte utmerket 9 dager etter snittet

5. Hva synes du om anestesien du fikk (spinal, epidural, narkose) ?

Spinal

6. Ble du limt, sydd eller stiftet?

Stiftet

7. Hva skjedde etter ungen var tatt ut? Tok det lang tid før du fikk se ungen?

Fikk hilse kjapt på henne før hun ble med ut for tørking og veiing

8. Hvor lang tid tok det før du ble kjørt på barsel?

Lå på PO i 6 timer

9. Hvor mange liggedager hadde du på sykehuset? .

Hun ble født natt til mandag og dro hjem på torsdagen

10. Fikk du luftsmerter etter inngrepet?

Nei

11. Hvor lang tid tok det før du måtte slutte med smertestillende? Og hva slags smertestillende fungerte best for deg?

De glemte å gi meg smertestillendes det første døgnet, jeg hadde noe vondt men de tenkte ikke over det.
Fikk paracet og voltaren de andre dagene. Sluttet med paracet gradvis og tok ingenting etter 2 uker

12. Hadde du noen komplikasjoner etter keisersnittet? 

Tror ikke det

13. Hvor lang tid tok det før du kom deg i form igjen?

Ikke helt sikker. Sliter fortsatt litt med at arret er ømt og hun er nå snart 9 mnd

14. Når sluttet du å blø?

etter ca 5-6 uker

15. Er du fornøyd med arret ditt? Synes du kroppen generelt har kommet seg etter fødselen?

Arret ser generelt ganske fint ut

16. Hvordan ser magen din ut? Har du overheng over arret, eller har magen blitt normal igjen?

Henger ett stort forkle over arret og ser så absolutt ikke fint ut [:'(]

17. Hvor mange var til stede i rommet (hvem)?

De som trengtes?

18. Gikk amming/melkeproduksjonen greit?

Så absolutt, fikk super hjelp. Siste døgnet på sykehuset la hun på seg 450gr noe som imponerte legene

19. Tips til andre som skal ta keisersnitt:

Opp å gå mest mulig, når du føler du er klar for det så prøv å ligg mest mulig på magen.
Ha to puter, en ved bryskassen og en på magen slik at du på en måte putter puppene mellom putene.
Fikk tips om dette av fysio på sykehuset. Lindret godt
 
1. Hva var årsaken til ditt planlagte keisersnitt?
Seteleie

2. Om årsaken var selvbestemt keisersnitt, hvordan var prosessen frem mot å få det innviglet? Samtaler, legetimer osv? Føltes dette som vanskelig?
Ikke i det hele tatt. Hadde en samtale på sykehuset hvor jeg snakket med en jordmor, deretter en lege(tror hun var det)[8|]. Sa bare at jeg ønsket Ks, så satte hun en dato[:)]

3. Hvor lenge før termin ble keisersnittet utført?
9 dager

4. Hadde du noen komplikasjoner under keisersnittet? (som store blødninger, annet?)
Mistet masse blod, fordi livmoren min ikke ville trekke seg sammen. Jordmødrene kom i tur og orden og klemte og klemte på magen min, DRIT VONDT!!! Dette ødela den gode opplevelsen litt..
Jeg lå på oppvåkningen i 9 timer etter operasjonen.

5. Hva synes du om anestesien du fikk (spinal, epidural, narkose) ?
Jeg fikk spinalbedøvelse. Den var ikke vond i det hele tatt. Bare veldig merkelig følelse og bli lam i bena. Og sette inn kateter var MYE værre!

6. Ble du limt, sydd eller stiftet?
Sydd

7. Hva skjedde etter ungen var tatt ut? Tok det lang tid før du fikk se ungen?
De holdt henne opp over duken i 2 sek, så tok jm og pakket henne inn i teppe, og kom bort til meg med henne. Stod der en god stund så jeg fikk tittet på henne, før hun og pappaen gikk for og veie og måle.

8. Hvor lang tid tok det før du ble kjørt på barsel?
ca 9 timer

9. Hvor mange liggedager hadde du på sykehuset? .
3.

10. Fikk du luftsmerter etter inngrepet?
Nei

11. Hvor lang tid tok det før du måtte slutte med smertestillende? Og hva slags smertestillende fungerte best for deg?
Fikk de vanlig smertestillende på sykehuset, og når jeg kom hjem tok jeg bare paracet i 2-3 dager

12. Hadde du noen komplikasjoner etter keisersnittet?
Nei, ingen

13. Hvor lang tid tok det før du kom deg i form igjen?
Var oppe og gikk dagen etter operasjonen, og etter en uke var jeg i tipp topp form igjen

14. Når sluttet du å blø?
etter 6 uker

15. Er du fornøyd med arret ditt? Synes du kroppen generelt har kommet seg etter fødselen?
Ja, arret ble kjempe fint! Kroppen er som før

16. Hvordan ser magen din ut? Har du overheng over arret, eller har magen blitt normal igjen?
Helt normal

17. Hvor mange var til stede i rommet (hvem)?
Uhm, det husker jeg ikke. Kanskje 5-6 stykker pluss samboeren min

18. Gikk amming/melkeproduksjonen greit?
Tok puppen med en gang, og melken kom rimelig fort

19. Tips til andre som skal ta keisersnitt:
Opp og gå så fort som mulig! Vær obs på at det er vondt og nyse og le!
Ellers synes jeg det var en fantastisk opplevelse! Litt ubehagelig under operasjonen da de skjærte i meg, men det ble fort glemt da snuppa kom ut. Tar gjerne Ks neste gang også, hvis jeg hadde fått lov[:)]
 
1. Hva var årsaken til ditt planlagte keisersnitt?
med nr 1: seteleie
med nr 2: 43% større enn gjennomsnittet

2. Om årsaken var selvbestemt keisersnitt, hvordan var prosessen frem mot å få det innviglet? Samtaler, legetimer osv? Føltes dette som vanskelig?

3. Hvor lenge før termin ble keisersnittet utført?
nr 1: 10 dager før
nr 2: 10 dager før

4. Hadde du noen komplikasjoner under keisersnittet? (som store blødninger, annet?)
nr 1 ingen komplikasjoner
nr 2 mistet mye blod og måtte ha overføring, de glemte også en hinne inni meg, så jeg fikk sterke rier, men kroppen klarte å skyve den ut.

5. Hva synes du om anestesien du fikk (spinal, epidural, narkose) ?
nr 1 spinal gikk greit
nr 2 spinal, måtte stikke to ganger da de misset.

6. Ble du limt, sydd eller stiftet?
nr 1 og nr 2 sydd

7. Hva skjedde etter ungen var tatt ut? Tok det lang tid før du fikk se ungen?
nr 1 og nr 2 fikk se barnet med en gang, så tørket de barnet og la det opp til meg.

8. Hvor lang tid tok det før du ble kjørt på barsel?
nr 1 og nr 2 nesten 5timer

9. Hvor mange liggedager hadde du på sykehuset? .
nr 1 4 dager
nr 2 6 dager

10. Fikk du luftsmerter etter inngrepet?
nr 1 ja
nr 2 nei

11. Hvor lang tid tok det før du måtte slutte med smertestillende? Og hva slags smertestillende fungerte best for deg?
nr 1 ca 1 uke, paracet
nr 2 første 6 dagene var det morfin og paracet, etter det var det paracet i 4 uker 

12. Hadde du noen komplikasjoner etter keisersnittet?
nr 1 nei
nr 2 måtte ha blodoverføring, lavt jernlager, også glemte dem en hinne inni meg, som gjorde ting litt ekstra vondt.

13. Hvor lang tid tok det før du kom deg i form igjen?
nr 1 god form etter ett par dager
nr 2 ca 3uker før jeg var i grei form, men 6uker før jeg kom meg skikkelig

14. Når sluttet du å blø?
nr 1 5uker
nr 2 6uker og 1 dag


15. Er du fornøyd med arret ditt? Synes du kroppen generelt har kommet seg etter fødselen?
nr 1 gikk ned alt etter 3mnd og var veldig fornøyd, arret var kjempe fint.
nr 2 er nå snart 5mnd siden sist, arret ser greit ut, men mangler en del kg, men i fin form.

16. Hvordan ser magen din ut? Har du overheng over arret, eller har magen blitt normal igjen?
nr 1 magen så bra ut etter 3mnd
nr 2 overheng


17. Hvor mange var til stede i rommet (hvem)?
nr 1 og nr 2 mannen min

18. Gikk amming/melkeproduksjonen greit?
nr 1 og nr 2 ja, gikk kjempe greit, melka kom natten etter.

19. Tips til andre som skal ta keisersnitt:

ikke ta med string truser, du vil ikke få bruk for de.. [:)]
Ja, du blir å blø mye og i mange uker..
gå opp av senga så fort du har mulighet
ta med store bukser med myk kant ved livet
høye truser, gjerne litt store
 
 
1. Hva var årsaken til ditt planlagte keisersnitt? Jenta mi lå i steteleie, og vi lyktes ikke med utvendig vendingsforsøk. Det ble tatt røntgen av bekkent mitt som var for smalt til å la meg få føde i sete, selv om jenta kun var estimert til litt over 3 kilo ved termin.

2. Om årsaken var selvbestemt keisersnitt, hvordan var prosessen frem mot å få det innviglet? Samtaler, legetimer osv? Føltes dette som vanskelig?

3. Hvor lenge før termin ble keisersnittet utført? en uke og en dag, altså i uke 39

4. Hadde du noen komplikasjoner under keisersnittet? (som store blødninger, annet?) nei

5. Hva synes du om anestesien du fikk (spinal, epidural, narkose) ? spinal. lite smertefullt, ble fort og ordentlig bedøvet. Fikk et blodtrykksfall som de satte inn medisin mot raskt. fornøyd.

6. Ble du limt, sydd eller stiftet? stiftet. noen av stiftene vred seg litt etterhvert, så de var litt smertefulle å ta ut. de som ikke var vridd kjente jeg ikke at de tok ut engang.

7. Hva skjedde etter ungen var tatt ut? Tok det lang tid før du fikk se ungen? skulle få henne omtrent rett på brystet, men så klarte hun ikke å puste, så da ble det rett inn på nyfødt intensiv.

8. Hvor lang tid tok det før du ble kjørt på barsel? ca to timer

9. Hvor mange liggedager hadde du på sykehuset? .  keisersnittet var en mandag, skrevet ut fredagen.

10. Fikk du luftsmerter etter inngrepet? nei

11. Hvor lang tid tok det før du måtte slutte med smertestillende? Og hva slags smertestillende fungerte best for deg? gikk på smertestillende i ca tre dager. fikk paracet, morfin og en tablett til. husker ikke hva den siste het.

12. Hadde du noen komplikasjoner etter keisersnittet?  nei

13. Hvor lang tid tok det før du kom deg i form igjen? var oppe og sto samme kveld, dusjet og gikk selv dagen etter. tok litt tid før det var smertefritt å legge seg opp og ned, snu seg i senga og sånn, men etter to uker merket jeg ingen ting smerter lenger. Var i veldig fin form!

14. Når sluttet du å blø? etter tre uker

15. Er du fornøyd med arret ditt? Synes du kroppen generelt har kommet seg etter fødselen? ja, arret ser fint ut, og kroppen ser egentlig ut som før[:)]

16. Hvordan ser magen din ut? Har du overheng over arret, eller har magen blitt normal igjen? ikke overheng. men er fremdeles (8 uker etter snittet) uten følelse i området rett over snittet.

17. Hvor mange var til stede i rommet (hvem)? 2 gynekologer, jordmor og barnepleier, anestesilege og anestesisykepleier var der fra starten. Mannen min var der. Og etterhvert kom det diverse leger og sykepleiere siden jenta mi viste seg å være veldig syk. Var vel ca 17-18 der på slutten.

18. Gikk amming/melkeproduksjonen greit? fikk melk allerede første kvelden. hadde store mengder melk.

19. Tips til andre som skal ta keisersnitt: hipstere i microfiber er gull vedt, bukser med myk/bred linning.
 
1. Hva var årsaken til ditt planlagte keisersnitt?
- Etter 18 timer med veer og kun 4 cm åpning tok de vannet. Etter dette fikk jeg epidural som gjorde at jeg slappet mer av. I samme øyeblikk falt hjerterytmen til babyen i magen drastisk og de tok en avgjørelse på det.

2. Om årsaken var selvbestemt keisersnitt, hvordan var prosessen frem mot å få det innviglet? Samtaler, legetimer osv? Føltes dette som vanskelig?

3. Hvor lenge før termin ble keisersnittet utført?

- Min sønn er født 15 dager før tiden med hastekeisersnitt grunnet start av fødsel.


4. Hadde du noen komplikasjoner under keisersnittet? (som store blødninger, annet?)

- Da jeg kun ble tatt blodprøve av 1 gang i svangerskapet fikk de sjokk når de skulle kutte seg inn å hente han på bordet. Jeg hadde nesten ikke blod i kroppen. Var som vann var noe de brukte å si. Jeg mistet 50% blod.


5. Hva synes du om anestesien du fikk (spinal, epidural, narkose) ?

- Jeg fikk epidural mens jeg lå med rier på fødestua så jeg hadde fremdeles denne i meg når jeg kom på bordet. Jeg syns ikke epidural var vond. Merket kun et lite stikk som i fingeren når man tar blodprøver. Denne hjalp fort og hjalp meg igjen riene helt fantastisk. Fikk meg også 1 time søvn mens jeg lå der :)
- Jeg fikk i tilegg spinal bedøvelse når jeg kom ned på bordet og skulle opereres. Denne funket fort og var behagelig etter å ha ligget 18 timer med veer uten noen framgang. Den fikk jeg inn igjennom hånden. Problemet mitt når jeg var ferdig operert var at blandingen av spinal bedøvelse og epidural og mye blodtap hadde gjort meg lam i hele høyre side av kroppen. Dette varte i 6 timer, noe som var veldig skummelt siden de ikke visste om jeg ville få følelsene tilbake.


6. Ble du limt, sydd eller stiftet?

- Jeg ble stiftet


7. Hva skjedde etter ungen var tatt ut? Tok det lang tid før du fikk se ungen?

- Etter min sønn var blitt tatt ut slet jeg med å holde meg våken grunnet stort blodtap. Han var litt blå pga pusteproblemer inne i magen. Men de lot meg kysse han på hodet før de løp med han. Dette er jeg veldig glad for i dag da jeg var så dårlig at hva som helst kunne skjedd med meg og at de lot meg ta på han, kysse han. Etter dette våknet jeg på intensiven og der lå jeg inn og ut av søvn med kun min mamma ved siden av, da far var med barnet. Jeg fikk han inn for å holde han etter 3 timer. Men grunnet lammelse klarte jeg ikke å holde han.


8. Hvor lang tid tok det før du ble kjørt på barsel?

- Ca 6 timer.


9. Hvor mange liggedager hadde du på sykehuset? .

- Jeg hadde kun 1 ligge dag før jeg gikk selv med prekestol. Men lå sammenhengende på sykehuset i 1 uke og fikk blodoverføringer.

10. Fikk du luftsmerter etter inngrepet?

- Nei.


11. Hvor lang tid tok det før du måtte slutte med smertestillende? Og hva slags smertestillende fungerte best for deg?

- Jeg fikk aldri noe særlig smertestillende på barsel. Fikk 1 paralgin første dagen ellers 1 gram paracet. Fikk dette de 2 første dagene.


12. Hadde du noen komplikasjoner etter keisersnittet?

- Jeg fikk stor infeksjon i keisersnitt såret ca 2 uker etterpå. Da måtte de åpne såret mitt med en q-tips for å ta prøve noe som viste seg som staffylikokker. Som er den typiske sykehus bakterien når ting skjer for fort. Jeg fikk antibiotika men ble aldri bedre. Etter 4 uker satt jeg på middag hos min bestemor da hun reagerte på en stor kul jeg hadde på min hofte. Den var helt rød, sår og blussende. Reiste da på legevakten. Slo ut med skyhøy crp. Men var heldig. Absessen var ikke sprukker. Viste seg og være samme bakterie som hadde klart og lage egen kanal og spise seg videre til hofta mi. Jeg var kjempe syk. Måtte rett inn på operasjons stua og åpne absessen og tømme den for puss. Lå deretter på sykehuset i 1 uke til med rensing osv på smitteavd. Etterfulg av 2 uker hjemmesykepleie for sårpleie.


13. Hvor lang tid tok det før du kom deg i form igjen?

- Var i grei for etter ca 5 uker.
14. Når sluttet du å blø?

Blødde aldri noe særlig etter inngrepet. Kun den første uken med spotting og litt rester.


15. Er du fornøyd med arret ditt? Synes du kroppen generelt har kommet seg etter fødselen?

- Arret mitt er stygt grunnet åpning etterpå pga infekjoner osv. Så ikke fornøyd med det. Kroppen har kommet seg greit. Men har ikke følelse i huden rundt såret.


16. Hvordan ser magen din ut? Har du overheng over arret, eller har magen blitt normal igjen?

Jeg har et overheng over såret på magen.


17. Hvor mange var til stede i rommet (hvem)?

Var kun meg, legene, anestesi, jordmor og sykepleiere. Fikk lov å ha noen med inn


18. Gikk amming/melkeproduksjonen greit?

Slet litt med å få igang ammingen da jeg var svak etter operasonen. Men gikk fint etter 1 døgn. Men måtte stoppe igjen etter jeg fikk absess på hofta og ble lagt inn pga komplikasjonene.


19. Tips til andre som skal ta keisersnitt:

- Spørr mye spørsmål hvis du planlegger et keisersnitt så du er klar over alle hjørner av situasjon, det er en tøff prosess for både mor og barn.
- Hvis du får et hastekeisersnitt hvor du må inn alene på operasjons stua, snakk med anestesi sykepleieren de sitter rett ved deg og snakker med deg om det trengs, det får deg også til og føle deg trygg.
- Du hoster en del etter keisersnitt. Rull sammen et håndkle og press inn mot stingene når dette skjer så du ikke får så vondt.
- Ikke kast blodposer i fjeset på sykepleierne på barsel selv om du har fått 8 stk på 1 uke og har vondt og er lei :) De prøver bare å hjelpe deg og de gjør kun jobben sin :)
 
Back
Topp