Keisersnitt eller fødsel :)

Jeg selv håper på "vanlig" fødsel da jeg hadde en veldig fin opplevelse sist gang. Men hadde jeg fått beskjed om at fødselen kunne bli vanskelig enten pga seteleie eller lignende, så hadde jeg ønsket et planlagt keisersnitt om det var mulig.

Velg det som føles rett for deg. Jeg forstår deg veldig godt. Ta en prat med sykehus/jordmor, si hva du føler og tenker. Tenk deg godt om. Men ikke tenk for mye på det. :)
Takk for støtten:)

Jeg håper på det for det er en ganske så psykisk belastning når man manner seg opp til vanlig fødsel for så å få kontra beskjeden man ikke ønsker. Så denne gangen ønsker jeg å være føre var og søke om det slik at jeg vet så e evt. slipper den belastninger på slutten. D blei en giga påkjenning for meg.
Ja det forstår jeg godt! Men er nok som de sier at siden du har hatt to KS blir det nok det denne gangen også :)

Jeg trodde egentlig du ble anbefalt ks hvis du hadde flere fra før, men kan hende jeg tar feil. Ville snakket med legen om det for å sjekke. Lykke til :)

Hei, ser flere har sagt det, men sier det likevel :) Etter to keisersnitt så kan du søke om å føde vaginalt, men du vil nok bli anbefalt å velge keisersnitt. Det vil være så stor risiko for at livmoren sprekker, og smertene vil være langt værre i arret, så derfor blir det lagt opp til keisersnitt. Så du trenger nok verken å bekymre seg eller å søke om det, det blir automatisk bestemt ks :) Dette vil nok lege/jordmor bekrefte når du drar på kontroll :)

Hei, ser flere har sagt det, men sier det likevel :) Etter to keisersnitt så kan du søke om å føde vaginalt, men du vil nok bli anbefalt å velge keisersnitt. Det vil være så stor risiko for at livmoren sprekker, og smertene vil være langt værre i arret, så derfor blir det lagt opp til keisersnitt. Så du trenger nok verken å bekymre seg eller å søke om det, det blir automatisk bestemt ks :) Dette vil nok lege/jordmor bekrefte når du drar på kontroll :)
Tusen takk! :)

Har selv et SORT ønske om keisersnitt! Med et hastekeisersnitt og et keisersnitt planlagt etter UL i uke 38 fordi legen var redd for at livmoren skulle sprekke. Har jeg hatt 2 tøffe perioder der jeg har måtte forbrede me på fødsel men å ikke få det slik. Med sistemann fikk jeg beskjed 1 uke før termin at jeg måtte ha keisersnitt, noe som gjorde at hele min verden raste. Psykisk var dette en kjempe tung beskjed, hadde jobbet med meg selv til vanlig fødsel men det ble jo ikke slik. Nå ønsker jeg å få Keisersnitt for å kanskje få et lettere svangerskap, men er så usikker på om jeg får dette :(

Hvilke tanker har dere ang. dette?

Jeg trudde ikke man helst ville ha noe annet enn keisersnitt på nr 3. Pga livmoren. Jeg tipper du iallefall får valget

Og husk at det ikke er noe dårligere det ene eller det andre når det er medisinske årsaker til det. en vaginal fødsel er ikke alltid så fantastisk det heller.

Last edited:
Jeg skulle gjerne født igjen. Fødselen var for meg helt fantastisk, selv om den var veldig hard og endte med totalruptur.
Når sykehusets fysioterapeut sier at jeg absolutt må få KS fordi de som revner på nytt ikke blir bra igjen, ja da er valget enkelt selv om jeg egentlig ikke ønsker KS i det hele tatt.

Men etter en sånn skade vil si inkontinens fra nr to, og tro dere meg, det vil ingen ha! Jeg hadde det i 5 mnd, men har klart å trene meg såpass opp at jeg er nesten god igjen.

Så vidt meg bekjent, så innebærer det en risiko for at livmoren ikke tåler riene under en fødsel når man har hatt to KS tidligere, så jeg tror nok at trådstarter vil få invilget KS på sitt tredje barn særlig når man har vært bekymret for livmoren tidligere.

I dag er legene så rutinerte på KS, at jeg tror ikke man skal bekymre seg for et slikt inngrep. Dette betyr likevel ikke at man skal ta lett på det og bruke KS som en " lettvint" løsning. Man må veie KS opp mot de følgene det kan få om man ikke tar det, tenker jeg og det er nok nettopp det legene gjør.

Tus
Jeg trudde ikke man helst ville ha noe annet enn keisersnitt på nr 3. Pga livmoren. Jeg tipper du iallefall får valget

Og husk at det ikke er noe dårligere det ene eller det andre når det er medisinske årsaker til det. en vaginal fødsel er ikke alltid så fantastisk det heller.
en takk :)

Jeg har født vanlig begge gangene, og jeg har ALDRI ønsket KS. For meg er det et nederlag om om jrg hadde fått beskjed om KS... jeg liker ikke sykehus, og tanken på at de skal kutte i meg er rett og slett grotesk. Heldigvis føder de fleste vanlig og slipper et kirurgisk inngrep. Om jeg synes å føde var fint? Absolutt ikke!!! Var det verste jeg har gjort i mitt liv! Men KS skremmer meg mer.

Først og fremst, drit i hva alle andre måtte mene! Lytt til legene siden du har 2 KS bak deg i forhold til hva de anbefaler. Som flere her nevner vil jeg også tro at de anbefaler ks basert på din historie, men vær ikke redd for å gå i dialog med legen. Jeg hadde en fantastisk lege, en idiot av lege og en vims av lege- men som alle tre til syvende og sist ble enige med seg selv, hvor jeg da pushet på den fantastiske legen for å gjøre det slik jeg ville, og han lyttet. ;)

Back
Topp