Keisersnitt eller fødsel :)

Fruspire

Blir kjent med forumet
Har selv et SORT ønske om keisersnitt! Med et hastekeisersnitt og et keisersnitt planlagt etter UL i uke 38 fordi legen var redd for at livmoren skulle sprekke. Har jeg hatt 2 tøffe perioder der jeg har måtte forbrede me på fødsel men å ikke få det slik. Med sistemann fikk jeg beskjed 1 uke før termin at jeg måtte ha keisersnitt, noe som gjorde at hele min verden raste. Psykisk var dette en kjempe tung beskjed, hadde jobbet med meg selv til vanlig fødsel men det ble jo ikke slik. Nå ønsker jeg å få Keisersnitt for å kanskje få et lettere svangerskap, men er så usikker på om jeg får dette :(

Hvilke tanker har dere ang. dette?

Jeg tenker at de som velger å la være å føde vaginalt går glipp av noe stort. Og ikke minst er KS en stor operasjon med mange alvorlige komplikasjon for både mor og barn. Så kan man føde vaginalt burde man det.

Jeg for min del ville ikke tatt keisernsitt frivillig, men så har jeg 2 ukompliserte fødsler bak meg.

Har full forståelse for at noen velger keisersnitt om de inn har hatt noen gode fødselsopplevelser.

Og går ikke an før noen uten fødselsangst å sitte seg inn i hvordan det er for de som har den angsten.

Jeg kjenner jeg er mest redd for keisersnitt. Det er jo en operasjon. Men fødsel vil jeg ikke tenke så mye på enda, den får bli som den blir :)

Jeg har prøvd begge deler.
Vanlig fødsel med nr. 1 og ks med nr. 2.
Hadde ikke noe valg når det ble keisersnitt, så ikke alltid man kan planlegge hva man vil heller :)
Foretrekker absolutt en vanlig fødsel fremfor ks.
Føler at førstemann har jeg født. Mens andremann har jeg "fått" :p
Håper inderlig det blir vanlig fødsel denne gang.

Tror kanskje de anbefaler at du får ks mtp to fra før. Kommer sikker litt an på sykehuset, men mener å ha hørt at hvis du har hatt ett ks kan du prøve vaginalt, men har du hatt to anbefaler de ks pga arret :)

Har selv et SORT ønske om keisersnitt! Med et hastekeisersnitt og et keisersnitt planlagt etter UL i uke 38 fordi legen var redd for at livmoren skulle sprekke. Har jeg hatt 2 tøffe perioder der jeg har måtte forbrede me på fødsel men å ikke få det slik. Med sistemann fikk jeg beskjed 1 uke før termin at jeg måtte ha keisersnitt, noe som gjorde at hele min verden raste. Psykisk var dette en kjempe tung beskjed, hadde jobbet med meg selv til vanlig fødsel men det ble jo ikke slik. Nå ønsker jeg å få Keisersnitt for å kanskje få et lettere svangerskap, men er så usikker på om jeg får dette :(

Hvilke tanker har dere ang. dette?

Hvis du har to tidligere keisersnitt så får du ikke lov til å føde vaginalt ;)

Jeg har ingen erfaring med keisersnitt selv, bare to normale fødsler. Må si jeg håper virkelig at jeg får føde normalt denne gangen også! Men det er meg :)

Jeg tenker at de som velger å la være å føde vaginalt går glipp av noe stort. Og ikke minst er KS en stor operasjon med mange alvorlige komplikasjon for både mor og barn. Så kan man føde vaginalt burde man det.
Jeg hadde samme oppfattning av dette før førstemann. Men etter 2 svangerskap med komplikasjoner så ser jeg det helt anderledes. Heller ikke har jeg hatt noe som helst komplikasjoner ved keisersnittene, heller tvert imot. Oppe av sengen etter 6 timer begge gangene (dette er det du må ligge, hvertfalll det jeg fikk beskjed om.) Å det har gått strålende.

Tror kanskje de anbefaler at du får ks mtp to fra før. Kommer sikker litt an på sykehuset, men mener å ha hørt at hvis du har hatt ett ks kan du prøve vaginalt, men har du hatt to anbefaler de ks pga arret :)
Var på grunn av arret at jeg måtte ha nr. 2. Så nå håper e på ks. Men går kanskje ann å søke om dette.

Har ett ks bak meg, og er villig til å gjøre ALT for å ikke ha d igjen... men spørsmålet er jo hva DU ønsker. Tror nok du har gode sjangser for å få ks igjen

Jeg vil først si at både en vaginal fødsel og et keisersnitt ER fødsler begge deler. Jeg har selv kun et akutt keisersnitt bak meg, men skulle gjort hva som helst for en naturlig fødsel, og håper på det nestegang. Jeg tenker at keisersnitt burde tas av medisinske grunner, noe som mulig dukker opp her fordi du har 2 fra før av, og det tærer på arret. Ville tatt en samtale med sykehuset :)

Jeg hadde samme oppfattning av dette før førstemann. Men etter 2 svangerskap med komplikasjoner så ser jeg det helt anderledes. Heller ikke har jeg hatt noe som helst komplikasjoner ved keisersnittene, heller tvert imot. Oppe av sengen etter 6 timer begge gangene (dette er det du må ligge, hvertfalll det jeg fikk beskjed om.) Å det har gått strålende.
Ja jeg sier jo ikke at det alltid går dårlig :) men som med andre operasjoner er det jo en risiko.

Jeg selv håper på "vanlig" fødsel da jeg hadde en veldig fin opplevelse sist gang. Men hadde jeg fått beskjed om at fødselen kunne bli vanskelig enten pga seteleie eller lignende, så hadde jeg ønsket et planlagt keisersnitt om det var mulig.

Velg det som føles rett for deg. Jeg forstår deg veldig godt. Ta en prat med sykehus/jordmor, si hva du føler og tenker. Tenk deg godt om. Men ikke tenk for mye på det. :-)

Først og fremst: ikke bry deg om hva andre velger og spesielt ikke de som sier du går glipp av noe stort med å ikke føde vaginalt. Folk har ulike erfaringer med det også, ikke bare solskinnshistorier. For det andre, hvis du har to ks bak deg får du kanskje råd om å gjøre det samme nå?

Hvorfor håper du på det egentlig? :)
Jeg håper på det for det er en ganske så psykisk belastning når man manner seg opp til vanlig fødsel for så å få kontra beskjeden man ikke ønsker. Så denne gangen ønsker jeg å være føre var og søke om det slik at jeg vet så e evt. slipper den belastninger på slutten. D blei en giga påkjenning for meg.

Først og fremst: ikke bry deg om hva andre velger og spesielt ikke de som sier du går glipp av noe stort med å ikke føde vaginalt. Folk har ulike erfaringer med det også, ikke bare solskinnshistorier. For det andre, hvis du har to ks bak deg får du kanskje råd om å gjøre det samme nå?
Tusen takk! Ja håper det for en slik knekk som jeg hadde sist er verken godt for meg eller de rundt meg!

Back
Topp