kausjon?

lillejente

Glad i forumet
når folk blir løslatt mot kausjon, så må noen betale penger for å få folk ut av fengsel, sant? men hva skjer med disse pengene? får politiet de? får man de tilbake etter en stund hvis fangen oppfører seg eller hvordan funker dette?? har lurt på det en stund... ikke aktuelt her altså:)

Praktiserer man kausjon i Norge? [8|] I USA der det er vanlig er det nok penger rett i statskassa.. [;)]

jeg vet ikke om man driver med sånt her... Har bare tenkt på det når jeg har sett film og sånt. Også leste jeg nettopp en overskrift i dagbladet om en fyr som var blitt løslatt mot en kausjon på over 25 millioner kroner.. Og da begynte jeg å lure igjen... Hvem betaler 25 mill liksom... hvis man ikke får de igjen... Hehe.. Han får være glad det ikke er jeg som er konen hans og må komme på politistasjonen og betale han ut... :)

I Usa så er kausjon i realiteten 10% av beløpet som settes. De 10% går til kausjonsbyråer / myndighetene. 90% av beløpet tilbakebetales til den som betaler kausjonen når den tiltalte enten blir frifunnet eller begynner straffen (fengsel, betinget, samfunnstjeneste, forelegg).

Back
Topp