Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notat: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
Tusen takk for godt og utfyllende svar!! Jeg endte opp med å holde og klappe på en (de er bare 3,5 uker, då fremdeles veldig små), vasket meg godt og lenge på henda etterpå. Og byttet genser da jeg kom hjemSniker
Det er dem som har katt hele livet, og aldri har hatt toxoplasmose. Og dem som aldri har hatt katt, som har vært smittet uten å vite det. (Det er jo f.eks en grunn til at man skal holde seg unna diverse mat som gravid. Toxoplasma-parasitten kan leve på ulike matvarer og i jord f.eks, så du kan få smitten av dårlig vaskede grønnsaker og rått kjøtt). Jeg har ikke blitt testet om jeg har hatt det, men i svangerskap har prøvene vært negative. Jeg har 6 katter, og de får altså kos når de hopper i fanget.
Kattunger er jo ikke utendørs (håper jeg inderlig ikke, i alle fall!). Innendørskatter med kun tilgang på tørrfor eller kokt mat, blir ikke smittet med toxoplasma.. det er unge katter som har begynt å være ute (og spiser bl.a. mus), som har høyest forekomst av toxoplasma. Det er også ved førstegangs smitte at de er smittsomme. Ved senere infeksjoner er de **vanligvis** ikke smittsomme heller, ifg apotek1.. Så derfor er det gjerne ungkatter som går ute som har høyest risiko for å være smittebærere..
Så det er jo ikke slik at alle katter har toxoplasma.
Likevel, litt føre var bør man jo være, i alle tilfellers skyld.. Du trenger ikke spise på kattene, eller være i direkte kontakt med avføringen deres. Ta også en god håndvask før du pakker fingrene i munnen, etter å ha håndtert katt. Da skal du være ganske sikker!![]()
så da skal jeg slappe av.Tusen takk for godt og utfyllende svar!! Jeg endte opp med å holde og klappe på en (de er bare 3,5 uker, då fremdeles veldig små), vasket meg godt og lenge på henda etterpå. Og byttet genser da jeg kom hjemså da skal jeg slappe av.
Skulle til å si det samme. Har hatt katt over 30 år, ikke smittet.Tusen takk for godt og utfyllende svar!! Jeg endte opp med å holde og klappe på en (de er bare 3,5 uker, då fremdeles veldig små), vasket meg godt og lenge på henda etterpå. Og byttet genser da jeg kom hjemså da skal jeg slappe av.