kattunger.

• Trådstarter Trådstarter ¤Sunshine¤
  • Opprettet Opprettet
¤

¤Sunshine¤

Guest

skal ha meg ny katt snart.

hvordan kan man se om en katt er 12 uker, og ikke 7-10 uker?
har den vokst mye de ukene, så det er lett å se om ikke eieren lyger på alder?

skal ha en jentepus, så den saken er grei. skal steriliseres så fort som råd, da det er tragisk hvor mange hjemløse katter det er  :(

er det noen katter som røyter mindre enn andre?
rasekatter som røyter mindre?
(ikke så veldig viktig egentlig)

Nå har ikke jeg så veldig peiling, men jeg har just hatt kattunger i hus, de ble gitt vekk når de var 12 uker.. Jeg kan ikke se om kattungene var 9 - 10 - 11 uker, jeg måtte regne ut for å få korrekt alder.. Så der tror jeg du må stole på eieren.. 

Jeg har nå 3 katter, 2 voksne og 1 som er 16 uker. Jeg hadde " billig" mat til de før og de snøss noe veldig, så gikk jeg over til Royal canon og nå snøss de mest ikke.. Men har du problemer med hår så kan du jo ha kort håra? 

Vist du vil gjøre en god gjerning så har de nok dyrebeskyttelse i nærheten av deg, der betaler du en viss sum for å overta katten ( evt kattungen ) så er det inkludert, kastrering, sterilisering og chipping.. Veldig grei ordning ;) 

mailene89 skrev:

Vist du vil gjøre en god gjerning så har de nok dyrebeskyttelse i nærheten av deg, der betaler du en viss sum for å overta katten ( evt kattungen ) så er det inkludert, kastrering, sterilisering og chipping.. Veldig grei ordning ;) 

Enig :) God idè :)

ja, man kan dra til dyrebeskyttelsen og bare se, og ikke bestemme seg der og da sant?

har sett for meg en slik rød/orange katt denne gangen.

skal jo ha den 10-15 år så må jo falle pladask for den ;)

Man kan jo se på vekten til kattungen + at en kattunge på 7-8 uker er en del mer "bollete" enn en på 12-13 uker. Men det er jo ikke alltid like lett å avgjøre alder siden det er genetiske faktorer som spiller inn på både vekt og utseende.

Jeg har masse bilder på hjemmesiden min, www.zifina.com, går du inn på "kittens" og ser på de forskjellige kullene, så kan du se hvor stor forskjell det er på de forskjellige ukene.

Å skaffe seg katt fra Dyrebeskyttelsen eller lignende organisasjoner er absolutt til å anbefale, da har du sjangs til å hjelpe enn katt i nød, på denne tiden av året er det jo ekstremt mange kattunger også som trenger hjelp!

I tillegg så har de fått veterinærsjekk + mulig at de også er vaksinert, chippet og kastrert- kommer litt an på alder og hvor du får den fra.

Har du vurdert 2 katter? Da kan de ha mye selskap i hverandre og 2 katter betyr egentlig bare dobbel glede, ikke dobbelt opp med arbeid ;)

Ellers så er det viktig å forsikre katten, det kan fort bli dyrt hvis ikke........

Jeg bruker Agria og er veldig fornøyd, men Gjensidige er også bra på dyreforsikring.

Ang. røyting så kan du begrense det ved å bruke et gost fòr- f.eks Eukanuba eller Royal Canin + børsting ;)

Nå vet jeg ikke hvordan det er med Dyrebeskyttelsen, men katten vi har fikk vi gjennom Foreningen for omplassering av dyr (FOD). Der hadde de en ordning med at kattungene som var mammaløs var i "fosterhjem". Så når vi var på FOD-gården fikk vi se bilder av den lille katten og besøkte han i fosterhjemmet, og fikk hente ham hjem når han var 12 uker gammel. Hvis det er kattunge du er ute etter er det med andre ord ikke sikkert at de har den hos dyrebeskyttelsen, men at de kanskje benytter seg av en lignende ordning?

takk for gode svar.

ja, har katt nå, som vi desverre må avlive nå. hun er 11 år, og sliter med så mye. :(
så har tatt den tunge avgjørelsen.

men er jo lenge siden hun var kattunge, så jeg husker ikke helt.

skal gå inn på siden din og se på bildene.

har aldri forsikret katten min, blir ikke det dyrt iforhold til hvor ofte ma trenger legehjelp til pus?

Venus83 skrev:
Man kan jo se på vekten til kattungen + at en kattunge på 7-8 uker er en del mer "bollete" enn en på 12-13 uker. Men det er jo ikke alltid like lett å avgjøre alder siden det er genetiske faktorer som spiller inn på både vekt og utseende.

Jeg har masse bilder på hjemmesiden min, www.zifina.com, går du inn på "kittens" og ser på de forskjellige kullene, så kan du se hvor stor forskjell det er på de forskjellige ukene.

Å skaffe seg katt fra Dyrebeskyttelsen eller lignende organisasjoner er absolutt til å anbefale, da har du sjangs til å hjelpe enn katt i nød, på denne tiden av året er det jo ekstremt mange kattunger også som trenger hjelp!

I tillegg så har de fått veterinærsjekk + mulig at de også er vaksinert, chippet og kastrert- kommer litt an på alder og hvor du får den fra.

Har du vurdert 2 katter? Da kan de ha mye selskap i hverandre og 2 katter betyr egentlig bare dobbel glede, ikke dobbelt opp med arbeid ;)

Ellers så er det viktig å forsikre katten, det kan fort bli dyrt hvis ikke........

Jeg bruker Agria og er veldig fornøyd, men Gjensidige er også bra på dyreforsikring.

Ang. røyting så kan du begrense det ved å bruke et gost fòr- f.eks Eukanuba eller Royal Canin + børsting ;)

ja, men to katter blir jo dobbelt opp i dyrelege utgifter, vaksinering osv.
tror vi ender opp med en foreløbig :)

takk for kjempegode råd.

skikkelig for blir det, da kattene blir jo nyresyk av slik junkfood som selges på dagligvaren =(

Vil så absolutt anbefale kattunge fra dyrebeskyttelsen.
Har akkurat omplassert en pus for dyrebeskyttelsen, den bare vandret rundt i hagen her.
De nye eierne fikk da sterilisering av dem.

Er litt usikker på så små katter, men større katter pleier iallefall å være ferdig sterilisert, vaksinert og chippet. I gjengjeld koster den littegrann, men ikke i nærheten av hva alt det hadde kostet om du skulle betalt selv.

Lykke til =)

venus 83:

var det ikke du som la ut de nyfødt_bildene av kattene dine for noen mnd siden??

husker jeg la min elsk på den ene røde. men da var det jo ikke aktuelt med ny katt her i hus.

så utrolig nydelige katter!!  skal lese mer om rasen!

Kallenavn ikke valgt skrev:
venus 83:

var det ikke du som la ut de nyfødt_bildene av kattene dine for noen mnd siden??

husker jeg la min elsk på den ene røde. men da var det jo ikke aktuelt med ny katt her i hus.

Det var det nok, nå er de blitt 9 uker gamle og alle er reserverte, men de skal jo selvsagt bo her hjemme noen uker til ;)

Ang. forsikring, så kan det jo bli dyrt hvis man er så heldig at man aldri får brukt for den, men det er jo noe man desverre ikke vet...Man kan jo fort havne i en situasjon der pus blir syk/skadet og behandlingen koster mange tusen, spes hvis det skulle skje på kvelden eller på en helligdag.

Jeg ville i hvert fall hørt hva det koster og så tatt en beslutning ut i fra det, man kan jo dele årsbeløpet opp på mnd betalinger, kanskje du ikke må ut med mer enn 60-70 kr mnd? :)

Venus83 skrev:
Kallenavn ikke valgt skrev:
venus 83:

Det var det nok, nå er de blitt 9 uker gamle og alle er reserverte, men de skal jo selvsagt bo her hjemme noen uker til ;)

Ang. forsikring, så kan det jo bli dyrt hvis man er så heldig at man aldri får brukt for den, men det er jo noe man desverre ikke vet...Man kan jo fort havne i en situasjon der pus blir syk/skadet og behandlingen koster mange tusen, spes hvis det skulle skje på kvelden eller på en helligdag.

Jeg ville i hvert fall hørt hva det koster og så tatt en beslutning ut i fra det, man kan jo dele årsbeløpet opp på mnd betalinger, kanskje du ikke må ut med mer enn 60-70 kr mnd? :)

ja, det er helt sant.

tør egentlig ikke regne ut hvor mye vi har brukt på pusen vår nå...  lungebetennelse, kutt og sår, og x-antall urinveisinfeksjoner og nyrebetennelse..

uff, blir nok godt for henne slippe nå  :(

Jeg har katteoppdrett, og avler på katterasen Ragdoll. Når de er 12 uker gamle er de ca. 1000 gram. Dette er jo litt forskjellig fra rase til rase.
Angående røyting er fòret(som hun over også sa) viktig for om katten røyter mye eller ikke.. Spynx røyter ikke! ;)hehe

st1gal skrev:
Jeg har katteoppdrett, og avler på katterasen Ragdoll. Når de er 12 uker gamle er de ca. 1000 gram. Dette er jo litt forskjellig fra rase til rase.

Angående røyting er fòret(som hun over også sa) viktig for om katten røyter mye eller ikke.. Spynx røyter ikke! ;)hehe

Ragdoll kan nok sikkert sammenlignes litt i vekt med de fleste huspuser.

Mine maine coon kattunger hjemme nå er 9 uker og ligger på 14-1600 gram.... så man kan ikke sammenligne med disse i vekt...

Spynx er jo veldig flotte da! Og faktisk skikkelig gode å ta på!! Det er mange som tror de er ekle å ta på, men da vil de fleste få seg en overaskelse ;)

Men de trenger litt stell da for de blir fort fettete og skitne, men det er jo bare til å tørke av de med en våtserviett ;) + at de kan produsere en del ørevoks, hehe...

Back
Topp