Kattunge

en del hysteri her ja.......katter er meget kapable til å ta vare på seg ute fra de er små.henta meg en mons i sommer som faktisk aldri hadde sett innsiden av et hus. mat fra butikken er bra nokk,og hvis du invisterer i ett av de dyrere kattesand typene forsvinner lukten. du må og tenke på at når katta er ute,kan den jakte småfugler,så bruk et halsbånd med bjelle,men det må ikke sitte strammere enn at den kan komme ut av det om dn setter seg fast,de smyger mye. lykke til[:D]

ORIGINAL: Mirus

Kattunger kan fint få mat for kattunger fra butikken. Skrev at man må være ute med den i begynnelsen! [;)] Må forresten si jeg synes det er en del hysteri rundt dette med katter her inne som med mye annet. Alle mine foreldres katter har fått mat fra butikken, og de har ikke vært sjuke en dag noen av dem. Katta vår får en blanding av mat, vil ha bare tørrfor stort sett. Mange katter som er ute før de er 6 mnd, og det går helt fint. Men er viktig å venne dem til det selvfølgelig. Og det kommer jo også ann på hvor man bor. 

Finnes alltid noe man kan gjøre bedre... våre puser på gården fikk rugbrød med leverposteig og samme gjorde hundene våre, var "alderdom" som tok livet av dem.
Det å slippe ut hokatter uten å være steriliserte eller på pilla kan resultere i kattunger, for hokattene blir kjapt klar for vidreproduksjon.. Vi rakk ikke å sterilisere vår før det var for sent og det er ikke noe jeg anbefaler...! Hun var ikke klar til å bli mamma og hun beit ene kattungen sin invalid under fødslen, hun klarte ikke oppdragelse så jeg måtte steppe inn til omtrent ALT.. Hun fødte nesten i fanget mitt og ville oppdra sine små bak en potteplante jentungen min kom seg til når hun krabba. Mora viste tydelige tegn til at hun ikke maktet alt og lempet nesten kattungene i fanget på meg til tider..
Det at man helst ikke skal kjøpe butikksfór til katter ligger i at det er salt i... Det kan potensielt resultere i nyrestein (sjangsen større på snippa katter) og en dyr operasjon.

Våre katter har alltid fått mat fra vanlig butikk. Har også hørt at de inneholder for mye salt, så jeg prøvde utallige fortyper fra forskjellige veterinærer og dyrebutikker til ho katta vi hadde sist,- men gamle mor ville bare ha Friskies med fisk! Men ho ble jammen også 19 år før ho takka for seg da[:)]

Men anbefaler heller ikke P-piller da det VELDIG ofte fører til jursvulster.  

Gidder ikke lese gjennom hva alle andre har skrevet ... men så det var mye feilinfo der på førsten... så kommer bare med det jeg kan jeg.... for har litt dårlig tid.

Kattungen skal spise kattunge mat. Kjøp på dyrebutikk. Dette skal den ha frem til den er ett år gammel.
Katter skal drikke vann og ikke melk. Melk gjør de dårlige i magen.
Husk å gi den markkur et par ganger mellom de er 2mnd og 6mnd gammel.
Den skal ikke ut før den er 6mnd gammel ca. pga retningssansen dens som ikke er utviklet.
Så da kan du få den sterilisert/kastrert i god tid før dette.
Kattungefaktene kan den beholde hele livet... hehe..... Men de fleste roer seg fra 6mnd alder og de får flydd litt mer fra seg utendørs.... Min på året og min på 3år er like lekne fortsatt. Men de henger ikke i tapeten.[;)]

Det heter kastrere pâ hunnkatter ogsâ om man fjerner alt, sjekk det opp selv.

Man kan jo kalle det hysteri som alt annet, det kommer jo helt enkelt ut pâ hvor interessert man er i â sette seg inn i et emne, siden jeg vil det beste for dyrene mine og ikke nedprioriterer de i forhold til andre ting og at jeg mener nâr man har dyr sâ skal man ogsâ laere mest mulig om dyret sâ det fâr et optimalt liv, derfor setter jeg meg ogsâ inn i hvordan dyret faktisk "fungerer" og hva som skal til.
I mostsetning til de fleste andre, en katt er spesielt utsatt da man kan fâ de kastet etter seg, det er feks mange som aldri ville gitt hunden butikkfor mens det â gi katten butikkfor er helt ok.

Hysteri blir feil ord nâr det er lang forskning pâ dette emnet, men jeg er glad for ^se vi har sâ mange utdannete foreksperter og vetrinaerer her inne som har fort kattene sine pâ butikkfor i mange ^r og det gikk bra med de og ikke sâ de skader pâ kattene sine heller sâ da mâ jo dette vaere korrekt, eller?
Nâ har det seg faktisk sânn at for â se symptomer til nyreskader skal nyrene vaere noe som 30 prosent ôdelagt; og det er faktisk ganske mye [8|] 

Men for all del lukk ôyne og ôrer, man kan alltids fâ seg en helt ny katt, helt gratis tilogmed etter man har ôdelagt sin fôrste [:)] 

Jeg derimot velger â fôlge râdene til de som faktisk har forsket pâ emnet og er utdannet, samt dette er mennesker som daglig ser resultatene av butikkfor, noe dere hjemme i stua deres neppe gjôr.

Ei heller er det dere som tar imot de bortkomne kattene pâ dyrenes hus ol? det er ikke fâ katter som blir borte pga folk slipper de ut for tidlig og ikke tar ansvar, men nâ er heller ikke dette noe dere trenger ta stilling til, men â anbefale andre gâ stikk i strid med de som faktisk har peiling og sier man IKKE SKAL slippe katt ut alene fôr denne alderen PGA godt utforskede grunner og risikere  at ennâ en pus blir borte gjôr meg litt smâkvalm. 

Synes spôrsmâl pâ et barneforum ang dyr er helt pâ jordet , det ser man bare i denne trâden, bruk heller google sâ ser man fort hva som er riktig [:)] Folk burde tenke seg om to ganger fôr de gir râd om noe de faktisk ikke har peiling pâ, det er dyrene det gâr utover

ORIGINAL: tuslerusle

Det heter kastrere pâ hunnkatter ogsâ om man fjerner alt, sjekk det opp selv.

Man kan jo kalle det hysteri som alt annet, det kommer jo helt enkelt ut pâ hvor interessert man er i â sette seg inn i et emne, siden jeg vil det beste for dyrene mine og ikke nedprioriterer de i forhold til andre ting og at jeg mener nâr man har dyr sâ skal man ogsâ laere mest mulig om dyret sâ det fâr et optimalt liv, derfor setter jeg meg ogsâ inn i hvordan dyret faktisk "fungerer" og hva som skal til.
I mostsetning til de fleste andre, en katt er spesielt utsatt da man kan fâ de kastet etter seg, det er feks mange som aldri ville gitt hunden butikkfor mens det â gi katten butikkfor er helt ok.

Hysteri blir feil ord nâr det er lang forskning pâ dette emnet, men jeg er glad for ^se vi har sâ mange utdannete foreksperter og vetrinaerer her inne som har fort kattene sine pâ butikkfor i mange ^r og det gikk bra med de og ikke sâ de skader pâ kattene sine heller sâ da mâ jo dette vaere korrekt, eller?
Nâ har det seg faktisk sânn at for â se symptomer til nyreskader skal nyrene vaere noe som 30 prosent ôdelagt; og det er faktisk ganske mye [8|] 

Men for all del lukk ôyne og ôrer, man kan alltids fâ seg en helt ny katt, helt gratis tilogmed etter man har ôdelagt sin fôrste [:)] 

Jeg derimot velger â fôlge râdene til de som faktisk har forsket pâ emnet og er utdannet, samt dette er mennesker som daglig ser resultatene av butikkfor, noe dere hjemme i stua deres neppe gjôr.

Ei heller er det dere som tar imot de bortkomne kattene pâ dyrenes hus ol? det er ikke fâ katter som blir borte pga folk slipper de ut for tidlig og ikke tar ansvar, men nâ er heller ikke dette noe dere trenger ta stilling til, men â anbefale andre gâ stikk i strid med de som faktisk har peiling og sier man IKKE SKAL slippe katt ut alene fôr denne alderen PGA godt utforskede grunner og risikere  at ennâ en pus blir borte gjôr meg litt smâkvalm. 

Synes spôrsmâl pâ et barneforum ang dyr er helt pâ jordet , det ser man bare i denne trâden, bruk heller google sâ ser man fort hva som er riktig [:)] Folk burde tenke seg om to ganger fôr de gir râd om noe de faktisk ikke har peiling pâ, det er dyrene det gâr utover

Godt skrevet.

Ang det å slippe de ut for tidlig. Når noen av naboene i gata vår skaffer seg ny katt, har vi alltid en redd og forvirret kattunge i gangen her, som trodde den hadde kommet hjem og oppdaget ikke at den hadde gått feil før den hadde kommet inn til oss.

Greit den forsvinner sikkert ikke fra nabolaget selv om den ikke har fått utviklet rettningsans, men den er gjerne noe forvirret med tanke på hvor den bor og går ofte feil, og vist naboene ikke oppdager at kattungen sprang inn til de og lukker døra og reiser der fra, så ligger den stakkars lille kattungen der redd og alene og kommer seg ikke ut.[&o]

Vennina mi har en katt som det første året var mye syk og røytet sinsykt mye, jeg tipset henne om å bytte til skikkelig fôr, hun fikk en helt ny katt, og hun oppdaget at det slett ikke var dyrere.[:D]

Å ha katt er ikke en enklere måte å ha dyr på, de krever mye mer enn de fleste tydeligvis vet, men dessverre så har mange enn sånn bruk og kast holdninge til katter, noe som er synd, for det er fantastiske dyr som fortjener å bli tatt varepå på best mulig måte . Og jeg er egentlig hundemenneske.[8D]

Å ha katt er ikke en enklere måte å ha dyr på, de krever mye mer enn de fleste tydeligvis vet, men dessverre så har mange enn sånn bruk og kast holdninge til katter, noe som er synd, for det er fantastiske dyr som fortjener å bli tatt vare på på best mulig måte . Og jeg er egentlig hundemenneske.

Jeg er heller ikke kattemenneske, hest og hund her! Men jeg mener man skal ta vare pâ dyrene sine "likt" uansett, enig i alt du skrev
[:)]

ORIGINAL: tuslerusle

Å ha katt er ikke en enklere måte å ha dyr på, de krever mye mer enn de fleste tydeligvis vet, men dessverre så har mange enn sånn bruk og kast holdninge til katter, noe som er synd, for det er fantastiske dyr som fortjener å bli tatt vare på på best mulig måte . Og jeg er egentlig hundemenneske.

Jeg er heller ikke kattemenneske, hest og hund her! Men jeg mener man skal ta vare pâ dyrene sine "likt" uansett, enig i alt du skrev
[:)]

Jeg har ikke hund, men 2 katter, 1 kanin og 1 marsvin. Så egentlig så er jeg glad i dyr generelt, men hund ligger vel nærmest hjerte. Men føler ikke jeg har tid til hund akkurat nå, og vi har nok med de dyrene vi alt har og jeg kvitter meg ikke med de bare fordi lysten på hund er stor. Er jo veldig glad i dyrene vi alt har i hus.[:D]

Er også veldig glad i hester, men det har jeg ikke kapasitet til å holde på med, men takker ikke nei til en ridetur om jeg får mulighet, holder lenge for meg det.[:)]

Back
Topp