Kattunge

mybabyrock

Glad i forumet
Har nettopp fått oss kattepus:) Men veit ikkje så mye om katt, så hva gir dere dem og drikke?vann eller melk? åssen for gir dere dem? gir dere bare for eller annen mat åsså? Når blir kattunge faktene over?:p Hvor gamle må dem være før eg kan sleppe henne ut alene?

Det holder med vann og mat beregnet på kattunger; bitene er mindre og litt mykere. I tillegg kan de få fisk (vanlig fisk eller fiskepudding ol), kjøtt uten krydder, leverpostei, reker ol De skal helst ikke ha melk pga magen, men det er få kjøpt behandlet melk til katter som står der kattmaten står. [:)] Det annbefales at man holder katten inne en mnd først, slik at den kjenner igjen lukta på stedet den hører til. I begynnelsen må du være med katten ute, slik at den blir vant med det. [:)] Slutt på kattungefakter varierer nok fra katt til katt. Katta vår er 7 år nå og har enda en del slike kattungestreker. Hopper seg plutselig på et løv eller en stein og fyker rett opp i et tre med krum rygg. Jager bikkja rundt ute på gårdsplassen ol.....[:D] [8D]

ORIGINAL: Kittekat

Kattungen her får vann og tørrfór beregnet på kattunger. (mindre biter)
Melk skal de ikke ha. Når den har vært hos dere i ca 1 mnd kan den ta en liten tur ut, hvis den vil. (vår er livredd for å være ute. Skikkelig pyse.[8|])

"Kattungefakter"? Tenker du på hyperaktivitet og det å rive ut innholdet i blomsterpotter?[8D]

Hehe katteungefakter som og rive ned alt i vinduskarmen henge seg i gardinene,bite på sko, spise på planter osv osv:p Den er sååå hyyyper!:p snuppa får panikk av katta hele tiden for den springer so himla fort og hopper i alle retninger:p

kattungen kan ikke fâ mat fra matbutikken, men dyrebutikker eller vetrinaer.  Den kan heller ikke slippes ut etter en mnd som folk foreslâr her da katter ikke har utviklet retningssans fôr den er 5-6 mnd! Da mâ du is^fall vaere med den ut og passe pâ den.

vann og fór er helt fint..[:)][:)]

Jeg ga pusen min slik kattemelk i noen uker helt i starten... men har sine grunner det da[8D][8D].. Sønnen til pusen min fikk og pupp til han var litt over 6 mnd[8|]

ORIGINAL: tuslerusle

kattungen kan ikke fâ mat fra matbutikken, men dyrebutikker eller vetrinaer.  Den kan heller ikke slippes ut etter en mnd som folk foreslâr her da katter ikke har utviklet retningssans fôr den er 5-6 mnd! Da mâ du is^fall vaere med den ut og passe pâ den.

Hvorfor kan ikkje den få mat frå matbuikken? Er jo dei alle fleste som kjøper maten til både hunder og katter på butikken da? Har jo ikkje råd og drive og kjøpe for på dyrebutikken eller hos vetrinerer hele tiden. er jo drit dyrt. Så du mener katten skal være innendørs til den vertfall er 6mnd? Ja hadde jo tenkt så klart og være ute med den første gangene da

Rent vann er det beste og egentlig det eneste de skal ha, de fleste katter har laktose intoleranse, ikke alle, men de aller fleste.

Vi har ei som spiser både rømme, ost, melk og stort sett alt fra tine meierier, eller spiser var å ta i da, hun får smake på, men det inngår ikke i den daglige maten hennes. Den andre katten vår får diarè bare av å lukte på melkekartongen. En overdrivelse da men[8D][;)]

Fisk, bløtfôr evt kjøtt bør de kun få som en godbit eller som en ekstra god "middag" på lørd eller noe. Det er ikke noe de skal ha hverdag.

En katt skal hele tiden ha fri tilgang på friskt vann, bytt gjerne flere ganger for dag, det bør alltid være skikkelig tørfôr i skåla. Kattene skal små spise, så en liten matskål er grei å ha, heller fyll på flere ganger for dag.

Kjøpt skikkelig fôr hos veterinær eller dyrebutikk, den maten du får kjøpt på daglivare er ikke god nok i lengden.

Og katteungeføre gir seg. Klorer den på møbler må du gi den noe å klore på, tar du den på fersk gjerning bare løft den opp og bær den bort på kloremøbelet, i potteplanter anbefaler jeg en gettoff spray eller gele, kanskje ikke helt ideelt vist du har små i hus.

Og husk å kjefte/korriger på en katt hjelper sjelden, kattene er sære dyr, skal du lære de noe, så er det stort sett bare positiv forsterkning som funker. Eneste som kan hjelpe er å stoppe den før den gjør noe ulovlig, som å hoppe på bordet, katten står gjerne en stund å beregner spranget før den hopper opp, så vist du lager en litt kvass og streng lyd før den hopper opp, så kan du få en katt som ikke hopper opp på bord og benker.

Her er det bare ene katten som hopper opp på kjøkkenbordet, fordi det er det eneste bordet vi ikke rakk å stoppe han før han alt ha gjort det, å jage han ned hjelper fint lite. Men vi kan godt tine kjøtt og fisk på kjøkkenbenken uten at kattene hopper opp og forsyner seg, og salong bordet og spisestue bordet har de heller aldri vært opp på.[:D]

hopper opp, så kan du få en katt som ikke hopper opp på bord og benker.
ORIGINAL: sunshine23

Hvorfor kan ikkje den få mat frå matbuikken? Er jo dei alle fleste som kjøper maten til både hunder og katter på butikken da? Har jo ikkje råd og drive og kjøpe for på dyrebutikken eller hos vetrinerer hele tiden. er jo drit dyrt. Så du mener katten skal være innendørs til den vertfall er 6mnd? Ja hadde jo tenkt så klart og være ute med den første gangene da

Vi kjøper 10 kg sekk for 5-600 kr, den varer i 3 mnd til våre 2 katter, dvs under 100 kr i mnd for mat til 1 katt. Det er ikke dyrt.[8|]

hvis du ikke har râd kjôpe riktig mat til katten eller hunden har du jo ikke râd til â ha dyr, sâ enkelt er det ! Butikkmat inneholder som oftest alt for mye korn og salter som kan fôre til mangelsykdommer eller nedsatt nyre funksjon og videre til andre organer...
, at kvalitetsfôr er "svindyrt" er nok en utbredt misforstâelse som fôlge av uvitenhet.  Kattene spiser mindre av det, de fâr dekket alle sine naeringsbehov og det blir mindre avfôring, man merker det ogsâ pâ pelskvaliteten. Butikkfor er â fore pâ katten din sykdommer og ikke er det billigere heller.

ORIGINAL: Mesaana

hopper opp, så kan du få en katt som ikke hopper opp på bord og benker.

Vi kjøper 10 kg sekk for 5-600 kr, den varer i 3 mnd til våre 2 katter, dvs under 100 kr i mnd for mat til 1 katt. Det er ikke dyrt.[8|]

Ok det var ikkje så dyrt. hvilket for er det da?
Jepp har ei lita ei hus så den getoff sprayen trur eg ikkje eg skal kjøpe.
Har ei lita skål til mat og fyller på et par ganger for dag. Og den drikker bare vann, fått slik kattemelk som eg kjøpte på butikken, men bare et par ganger. Sjifter ut vannet 4-5 ganger for dag..

Og ja den kan ikke vaere ute alene fôr den er rundt 6 mnd, men det er jo ikke noe problem iom katten selvsagt skal kastreres fôr den skal ut i verden pâ egenhând uansett.

vårres kattunge var nesten 8uker gammel da vi fikk ho i sommer. hadde hun inne 1uke,så begynnte vi sånn smått å venne henne til å være ute sammen med oss på verandaen. og etter 1uke på verandaen begynnte hun selv å utforske og lure seg ned fra verandaen. hadde kattekassen bare inne 3uker etter at vi henta henne,,, d seriøst stinka enda vi bytta sand OFTE. nå er hun omkring 4-5mnd gammel og helt renslig. mjauer når hun skal ut. er inne hele dagen og ute hele natten.(har hus til henne på trappa).

ORIGINAL: bonpia

vårres kattunge var nesten 8uker gammel da vi fikk ho i sommer. hadde hun inne 1uke,så begynnte vi sånn smått å venne henne til å være ute sammen med oss på verandaen. og etter 1uke på verandaen begynnte hun selv å utforske og lure seg ned fra verandaen. hadde kattekassen bare inne 3uker etter at vi henta henne,,, d seriøst stinka enda vi bytta sand OFTE. nå er hun omkring 4-5mnd gammel og helt renslig. mjauer når hun skal ut. er inne hele dagen og ute hele natten.(har hus til henne på trappa).

hun er 4-5 mnd og ute alene hele natta? Og den skal ikke kastreres?

Ok det var ikkje så dyrt. hvilket for er det da?
Jepp har ei lita ei hus så den getoff sprayen trur eg ikkje eg skal kjøpe.
Har ei lita skål til mat og fyller på et par ganger for dag. Og den drikker bare vann, fått slik kattemelk som eg kjøpte på butikken, men bare et par ganger. Sjifter ut vannet 4-5 ganger for dag..

Royal canin for steriliserte katter.[:)]

Den kattemelken er vel laktosefri, men den går under som noe ekstra godt, ikke noe den trenger daglig, men å skjemme de bort med noe godt inn i mellom er helt greit syns jeg. Her har de fått kost seg meg kokt sei fisket samme dag i sommer, det var stas det, og begge kattene gikk rundt med store kulemager her en stund. Men igjen ikke noe de får hver dag, ikke hver uke en gang.[:)]

enten kastreres eller p-pilla. ikke bestemt meg enda.. kan ikke noe for at hun vil være ute hele natta.

Kattunger kan fint få mat for kattunger fra butikken. Skrev at man må være ute med den i begynnelsen! [;)] Må forresten si jeg synes det er en del hysteri rundt dette med katter her inne som med mye annet. Alle mine foreldres katter har fått mat fra butikken, og de har ikke vært sjuke en dag noen av dem. Katta vår får en blanding av mat, vil ha bare tørrfor stort sett. Mange katter som er ute før de er 6 mnd, og det går helt fint. Men er viktig å venne dem til det selvfølgelig. Og det kommer jo også ann på hvor man bor. 

enten kastreres eller p-pilla. ikke bestemt meg enda.. kan ikke noe for at hun vil være ute hele natta.

Mener ikke å pirke, men må bare tilføye at det heter STERILISERE når det er hunn, og kastrere når det er hann[;)]

Få den sterilisert. P-piller kan gjøre vondt verre, stor fare for kreft bl.a. Vpr katt ble gravid på pilla også, noe som resulterte i ett hastekeisersnitt og en ganske syk katt. En kattunge overlevde, mens de 2 andre var svært deformerte, nettopp pga pilla.

Ja har hørt man bør helst ikkje ji katter ppiller pga det ikkje er så bra for dem. Her skal katta steriliserest når hun er gammel nåkk til det. er ikkje det rundt 6mnds alderen?
kjøper kattefor til kattunger på butikken som skal være det beste dem selger på butikker. Har bare kjøpt en pakke hit til fordi det var det fore hun gjekk på når hun begynte og spise før eg fekk henne:) Ellers drikker hun bare vann, men får slik kattemelk en å anna gang bare for og få bli litt bortskjemt. Bor på landet, men nær hovudveien, så kommer nåkk til og ta henne med forsiktigt ut:)

Hmm... Alle 3 kattene jeg har hatt har kun fått for fra butikk og ingen har vært syke. De fleste andre katter gjør det samme og ingen syke der heller. Så er nok få som blir syke av det.
Og alle mine har vært ute siden de var 3 mnd. Umulig å holde de inne lenger. Og ute om natta fra de var 4-5 mnd. Går kjempe bra det.[:)]

Back
Topp