Katter

nussnøff

Gift med forumet
VIP
Er det noen grunner til å velge hannkatt foran hunnkatt og omvendt?

Mye billigere å kastrere/sterilisere..

Vi har en av hver. Begge kastrert/sterilisert.
Hannkatta er en drøm. Han er så snill og god, og unga til naboen går og bærer på han hele tiden. Han likte desverre ikke små babyer med kolikk, så han flytta inn til naboen for ett år siden :(
Hunnkatta vi har er en bitch fra helvete. Kan nesten ikke se på henne uten at hu freser ;)
Hun er nok ikke skikkelig sosialisert, for hu bodde her før jeg flytta inn, og vi liker ikke hverandre. Hehe. Skal vi klippe pelsklumper av henne må den ene ha på seg skihansker og holde henne, og den andre klippe i full fart ;)

Men vi synes at hunnkatta er en mye bedre jeger. Hun kommer hjem med rotter større enn seg selv, røyskatter, store fugler og det som verre er...
Hannkatten er litt mer bedagelig og er mer inne. Ser han ofte ligge ute på tunet her og kooose seg, mens hunnkatta er på jakt ;)

Om du kun vil ha kosekatt ville jeg definitivt gått for hannkatt. Synes de ofte har triveligere gemytt enn hunnkatter. Synes hunnene ofte er litt lunefulle ;)

Jeg har en av hver, kastrert og sterilisert..
Og vil vel si ut ifra mine erfaringer at det er som vi mennesker.. Hannkatten kan man bare plukke opp på fanget og kose med og han blir, mens hukatta må være i humør til å få kos(ellers bare går hu), men er a i humør så kommer hu og pokker ta deg om du ikke har tid til å kose.. 

hehe, så konklusjonen er da at hunnkatter er noen utspekulerte, humørsyke små vesener akkurat som oss :)

Da tror jeg vi går for en hannkatt. :)

nussnøff skrev:
hehe, så konklusjonen er da at hunnkatter er noen utspekulerte, humørsyke små vesener akkurat som oss :)

Da tror jeg vi går for en hannkatt. :)

Også ville jeg kastrert katta før han kommer i puberteten. Mange synes det er feil, men vår ble utrolig koselig etter at vi tok ballene. Han ble "kappa" når han var rundt 5mnd.
De blir også mer hjemmekjære om de blir tatt tidlig :)

Jeg syns på et helt generelt nivå at hannkatter ofte er mer trivelige å ha med å gjøre. De er ofte mer kjælne... Men det er selvfølgelig ganske tilfeldig, er bare en observasjon jeg har gjort meg etter 4 år på dyreklinikk :)
Hannkatter er billigere å kastrere, men er mer utsatt for urinveis-problematikk.

Om jeg skulle skaffe meg ny katt nå, så hadde jeg gått for hannkatt :)

Hankatter er billige å kastrere, de er mer stabile i humøret og jeg synes de er LANGT mer kosete. Vi har KUN hanndyr!
Det finnes forskjeller da, men dette er min erfaring.

Åh, har prøvd å ringe på verdens skjønneste lille nurk i dag, men de svarer jo ikke på telefonen.........

Vi har 2 hukatter=) Den eldste er kjælen, men hu vil selv bestemme når hu skal kose. Den yngste er fortsatt en liten kattunge som er superleken og kjælen=) Dessverre blei den ene katten vår påkjørt for ei mnd siden(hu på profilbildet) Og hu var superkosete... Ville alltid ligge i fanget og kose. Alle kattene har elsket unger=) Jeg har hatt både hankatt og hukatter, og foretrekker hukatter. Selvom hannkatten var kastrert tissa den overalt. Måtte avlive han dessverre.

Vi har to jentepuser, og det er veldig koselig! Har også hatt hannkatter før. Jeg er ikke helt enig i det som sies om at hunkatter er mer lunefulle. Men katter har jo også egne personligheter. Vi går for hunkatter. Fordelen med det, er at de sjelden kommer i slåsskamp. Mange hannkatter på et lite bolifelt gir mye kamp om reviret.

Back
Topp