Katter og gravide

Swayhips

Betatt av forumet
Hei.
Etter en liten tur til legen i går for første svangerskapskontroll så sitter jeg igjen med noen rare spørsmål. Legen min klarte nemlig å prestere og si at kattehår kan føre til abort. Og at jeg ikke burde være borti katta i det hele tatt og at mannen min må vaske for jeg kan ikke grunnet kattehåra. Og jeg blir ikke helt klok på dette. For over alt leser jeg at gravide ikke skal ta kattekassa men at vanlig kontakt med katten er ikke noe problem. Er det noen her som har hørt noe i nærheten av dette? Skal sies at legen min er svensk,men jeg trodde ikke ting var så forskjellige i Norge og Sverige. Lurer på om jeg skal stikke oppom veterinæren og høre der hva de sier. Vil gjerne høre hva dere jentene mener om akkurat denne saken[emoji2]

Hei.
Etter en liten tur til legen i går for første svangerskapskontroll så sitter jeg igjen med noen rare spørsmål. Legen min klarte nemlig å prestere og si at kattehår kan føre til abort. Og at jeg ikke burde være borti katta i det hele tatt og at mannen min må vaske for jeg kan ikke grunnet kattehåra. Og jeg blir ikke helt klok på dette. For over alt leser jeg at gravide ikke skal ta kattekassa men at vanlig kontakt med katten er ikke noe problem. Er det noen her som har hørt noe i nærheten av dette? Skal sies at legen min er svensk,men jeg trodde ikke ting var så forskjellige i Norge og Sverige. Lurer på om jeg skal stikke oppom veterinæren og høre der hva de sier. Vil gjerne høre hva dere jentene mener om akkurat denne saken[emoji2]

Høres ut som tullball. Man skal ikke tømme kattedo pga fare for toxoplasmose i avføringen, men kattehår?? Det er tull og tøys, spør du meg [emoji4]

Enig med Noelle, bare tull. Legen må ha misforstått grundig. Det er avføringen du skal holde deg unna.

Ved noen tilfeller kan toxoplasmose bakteriene henge i hårene men er ikke veldig vanlig.
Er bare å vaske seg godt på hender etter man har kost med katten og dvs. [emoji108]

Er enig med alle kommentarene! Vi har katt, har mange venner m katt som har hatt katt mens de var gravid, aldri lest eller blitt advart av helsepersonell /lege om det. Tror legen må ha misforstått noe... Så lenge man vasker hendene godt etter å ha klappet katt eller tømt kattedo så skal det ikke være noen særlig risiko for å bli smittet.

Ved noen tilfeller kan toxoplasmose bakteriene henge i hårene men er ikke veldig vanlig.
Er bare å vaske seg godt på hender etter man har kost med katten og dvs. [emoji108]
Det er et virus ;-)

For en tullete ting å si! Toxoplasma (har vel et fagnavn til) lever best i kroppsvæsker. Å kose med katten din gjør ingenting :) mer skeptisk til å tømme kattedoen med mindre du bruker hansker og er nøye med å vaske hendene etterpå. Men altså er jo en grunn til at nordmenn som regel ikke er immune ;) (som man blir hvis man skulle bli smittet)

Vi har katt og det har jeg ikke tenkt over en gang (siden vi ikke har kattedo) men jeg vasker alltid hender etter jeg har kost med katten. Det gjorde jeg før jeg ble gravid også siden det er en "utekatt"

Jordmor sa til meg at jeg ikke skulle tømme kattedo, men selvfølgelig greit å kose med kattene. Har aldri hørt noe annet. Det finnes jo mange gravid som har katt og det er jo helt umulig å unngå kattehår om man har katt i hus. Lurt å vaske hendene etter du har klappet katten da (ikke alltid jeg husker dette selv!).

Men dere som er veldig bekymret kan da ta en blodprøve hos legen å finne ut om dere har det eller ikke . Har dere det er det ikke farlig.

Det er avføringen til katter man skal være forsiktige med. Man burde også unngå katteklor så langt det lar seg gjøre siden katter graver/ tråkker i avføringen og dette kan sette seg på klørne.

Back
Topp