Kattene mine er overvektige!

• Trådstarter Trådstarter søteste
  • Opprettet Opprettet
jeg fikk en tjukkas fra dyrebeskyttelsen og hun har fått lavkalori for for steriliserte katter fra Royal Canin og i tilegg så er de mye ute.....katten har slanket seg den, men skulle hatt en runde bukplastikk[8D]

Takk for svar allesammen! Skal ta en liten prat med vår dyrlege!
Ja de er kastererte hann katter, prøver å la de være ute, men de vill inn hele tiden.
Så på vinterstid er de også inne katter[8D]

ORIGINAL: søteste

Takk for svar allesammen! Skal ta en liten prat med vår dyrlege!
Ja de er kastererte hann katter, prøver å la de være ute, men de vill inn hele tiden.
Så på vinterstid er de også inne katter[8D]

glemte og skrive at mamma og pappa sin også er kastrert, så da blir de litt latere[;)]

ORIGINAL: Lillezilje

Kjenner du ribbeina på de?

Det gjør jeg. De er mest tykke rundt magen Dems egentlig. Ellers er de veldig fine[:D]

Jeg har en katt som over hodet ikke kan å begrense inntaket sitt. Så han må få en fast porsjon fordelt på flere måltider i løpet av dagen sånn som Tweak sin katt.
Jeg tror ikke man skal henge seg så forferdelig opp i akkurat tallet på vekta, men se mer på fasongen på katten og hvordan den har det ellers. Noen katter er helt fullstendig normale om de veier 7 kg, mens andre katter hadde vært knallfeite om de hadde veid så mye. Det kommer alt an på beinbygningen til katten og om den er liten eller stor i størrelse ellers. Man skal kunne kjenne ribbeina litt når man kjenner på sidene på den. Du skal kunne kjenne de uten at de er gjemt bak en pute med fett liksom. [8D] På den lille katten min kjenner jeg de så vidt det er, mens på han store er det helt klin umulig å finne ribbeina... han er veldig god og myk å klemme på. Hehe...

Jeg har to katter og han minste ligger på rundt 3,7 kg nå og han ser helt perfekt ut. Han er lang og spinkel og veldig spenstig. Han hopper opp utrolig høyt og balanserer på alt mulig. Han andre er den som ikke kan å regulere matinntaket sitt. Han er dundrende feit og veier 7 kg for øyeblikket. Han burde nok veid rundt 5,5 kg eller kanskje såpass som 6 kg. Jeg har strevd kjempelenge med å holde vekta under kontroll på den katten. Light-for har gjort ting bare verre for oss. Da ble han helt umulig å ha i hus. Han ble aggressiv og var veldig på oss hele tiden for å få mat. Jeg har pleid å måle opp maten for dagen hver morgen og har da en matboks til hver av kattene som står gjemt inni skapet. Jeg sto en morgen og målte opp som vanlig og mistet ned EN liten bit på gulvet som da den store katten ville ha tak i øyeblikkelig. Foten min var dessverre i veien og den fikk gjennomgå! Katta gikk regelrett til angrep på foten min fordi foten var mellom han og maten. [&:] Etter det fant jeg ut at dette måtte vi få en slutt på. Vi kan ikke ha det sånn at man skal gå rundt og være redd for at katten angriper når man har mat i hendene. Katten hadde det ikke godt sånn og ikke vi som eiere heller.

Så fikk jeg et tips fra en dame på et katteforum jeg er medlem av. Men må bare si at det som funker for EN katt behøver absolutt ikke å funke for en annen. Det er akkurat som med mennesker. Man må bare prøve seg fram og finne ut hva som fungerer best. Men altså... jeg fikk tips om en type fôr fra Royal Canin som har fungert kjempegodt på det gale matvraket vårt. [:)] Young Adult heter det. Det er IKKE et light-for så man må kanskje gi bittelitt i underkant av det som står i tabellen bak på posen. Her får Tassen sånn ca 10 gram mindre enn det han skulle hatt i forhold til vekta og det som står i tabellen og det fungerer helt suverent! Han går ikke noe ned i vekt... men han går heller ikke opp noe. Han er rolig og fornøyd og helt klart mer mett av den maten enn han blir av all mulige varianter av light maten. Vi skal gjøre et nytt forsøk på å slanke han til sommeren tror jeg. Gleder meg ikke akkurat... Hehe... men det må bare gjøres. Katten har ikke godt av å være så overvektig som han er.

Pusen min veier rundt 6 kg men dyrlegen har aldri sagt han er feit. Han er bare en stor katt. Det er jo forskjellig på katter også. Noen er store i seg selv og noen er små..

ORIGINAL: søteste

ORIGINAL: Lillezilje

Kjenner du ribbeina på de?

Det gjør jeg. De er mest tykke rundt magen Dems egentlig. Ellers er de veldig fine[:D]

En vanlig regel på de fleste dyr er i alle fall at ribbeina ikke skal syns, men kjennes. Da er de ikke for tykk og ikke for tynn

Back
Topp