Kattene mine er overvektige!

• Trådstarter Trådstarter søteste
  • Opprettet Opprettet
S

søteste

Guest
Tok en lite veie runde på den ene i går og den andre i dag!! De veier 6,5 kg hver! Greit de er han katter, men det må vel være for mye[X(]
Noen som vet hva normal vekt på katter er?
De er fryktelig late, jeg doserer opp mat til de så jeg kan ikke forstå rett og slett.
Men lurer på om de bør settes på egg annet for.
Hva hadde dere gjort?

Di selger jo light for også i dyrebutikker og hos dyrlege... kanskje du bør prøve det?

haha da er mine det også...de er bare småfete og allminnelige(hakke veid di, men de er noen store katter, tipper de ligger på 5 - 5 1/2)

Foreslår at du setter opp apparater for trimming og ikke minst en lekker diett[8D]

prøv å bytt for på di, er jo så klart ikke bra hvis di plages av vekta. Er det ute katter bruker jo som regel di å være litt tynne på sommeren, men feter seg opp på vinteren.(er iallefall sånn her med mine hann katter, men de er jo også i tillegg kastrerte noe som kanskje gjør di litt latere enn vanlige katter[8D])

ORIGINAL: Drømmeren

Di selger jo light for også i dyrebutikker og hos dyrlege... kanskje du bør prøve det?

Jeg har prøvd sånn inndoor for på de og da maset de i ett de ga seg aldri og begynte å spise maten til bikkja.
Men den gangen fikk jeg ikke lov til å gi light for pga den ene var kattunge enda.
Jeg bare lurer på om det metter like mye som vanlig for, for mine katter blir gale om de ikke blir mette.
Og de blir mette av eukonuba foret sitt. Men tydeligvis overvektige også[&o]

jeg her en maine coon som er største katterasen og hun veier 5 kg. så om det er en "vanlig huskatt" du har på 6,5kg så er det mye ja!!!

det hjelper ikke kun med for - katta må være i aktivitet. Leker du med de?

Ta de med til dyrlegen før du gjøre noe, ikke sikkert de er overvektige. Ene hannkatten til foreldrene mine er 8 kg og han er ikke overvektig! Men han er stor av vekst og det har han alltid vært. Katta mi derimot er 3,2 kg i sommerhalvåret. Hun vil ikke være ute om vinteren, så nå har hun lagt på seg 600 g. [8D] Poenget mitt er at hun er liten av vekst, mens den andre er stor. De kan ikke sammenlignes. Hadde katta mi vært 8 kg, så hadde hun jo vært bælfeit.....[:-]

Er de kastrerte er det fort, at de legger på seg. men som det skrives her så finnes det slankefor for katter. Men om du er av typen som mater kattene mye utenom kattematen, så slutt med det! [;)]

Hva om du prøver hills sitt for da?
Kanskje du kan be dyrlegen om råd[;)]

ORIGINAL: søteste

ORIGINAL: Drømmeren

Jeg har prøvd sånn inndoor for på de og da maset de i ett de ga seg aldri og begynte å spise maten til bikkja.
Men den gangen fikk jeg ikke lov til å gi light for pga den ene var kattunge enda.
Jeg bare lurer på om det metter like mye som vanlig for, for mine katter blir gale om de ikke blir mette.
Og de blir mette av eukonuba foret sitt. Men tydeligvis overvektige også[&o]

Di har ett eget light for også.. indoor er ikke nødvendigvis light for.. det er mindre fett i den , men er enda mindre fett i light for...
Skal da mette like bra mener jeg[:-]

Var det jeg foreslo for sambo, kjøpe en tredemølle og la de springe på den 20 min hver dag[:-][8D]

De er store katter, og uuuutrolig late. Jeg hiver de ut på den ene døren så springer de til den andre, da har de jo fått nok trim for den dagen så da sover og spiser vi[X(]
De er like store på sommeren altså. Og har byttet for på dem flere ganger. De er fortsatt like overvektige!
Har ikke prøvd lett for da.

ORIGINAL: Mrs Lutz

jeg her en maine coon som er største katterasen og hun veier 5 kg. så om det er en "vanlig huskatt" du har på 6,5kg så er det mye ja!!!

Leke med de?? De vill ikke rikke seg fra sofaen eller kurven når de er inne[:-]
De følger leken med blikket bare[X(]

Men de er som regel lekene ved nstterstid, da lar jeg de som regel holde på litt, for de trenger trimmen..

Alt jeg gjør går igjennom dyrlegen
Vår. Vill bare forhøre meg litt om hva som er normalt.
Har hatt en katt før også, den var tynn men veide 5,5kg. Så er vel litt som oss mennesker kanskje?
Den ene jeg har er en blanding av ragdoll og burmeser aner ikke hvor store de kan bli jeg. Men minste mann er vanlig hus katt.

Jeg har to katter på 8 kg hver, den ene er en litt tynn maine coon da[:D]
Den andre er bare fet. Får kun lightfor fra dyrebutikk, men har alltid vært feit helt fra da jeg fikk ham som 16 ukers kattunge fra DB. Vetten min sier at med akkurat ham er det GENER Haha.

ORIGINAL: søteste

ORIGINAL: Mrs Lutz

Leke med de?? De vill ikke rikke seg fra sofaen eller kurven når de er inne[:-]
De følger leken med blikket bare[X(]

Men de er som regel lekene ved nstterstid, da lar jeg de som regel holde på litt, for de trenger trimmen..

Alt jeg gjør går igjennom dyrlegen
Vår. Vill bare forhøre meg litt om hva som er normalt.
Har hatt en katt før også, den var tynn men veide 5,5kg. Så er vel litt som oss mennesker kanskje?
Den ene jeg har er en blanding av ragdoll og burmeser aner ikke hvor store de kan bli jeg. Men minste mann er vanlig hus katt.
en raggdoll hankatt kan fint veie så mye[;)] har en selv

vår katt var overvektig, fikk sånn biff eller ka det heter i pose hver dag ( bortskjempt neida[8D] så min far fant ut at no var det på tide med en slankekur, null posemat i hverdagene og den måtte ut fikk ikke sove hele dagen. og no e han like daff som før men bedre helse[:)]

ORIGINAL: Nova85

Jeg har to katter på 8 kg hver, den ene er en litt tynn maine coon da[:D]
Den andre er bare fet. Får kun lightfor fra dyrebutikk, men har alltid vært feit helt fra da jeg fikk ham som 16 ukers kattunge fra DB. Vetten min sier at med akkurat ham er det GENER Haha.

Når jeg tenker etter så var vel begge mine ganske så runde som små.
Kanskje deg regg og slett er genene dems her også[8D]
Men tror jeg skal høre litt med dyrlegen om ett light for. De blir jo bare større og større.

Så ragdollen er ganske store. Ok, da fant vi unnskyldning for eldste mann. Men hva med minste mann[8D]
De får ikke noe annen mat enn tørrfor. Og kunn tørrfor fra dyrlegen. Og de får halv posjon morgen og halv kveld.
De spiser alt på en gang[:-]

Vi har også et lite matvrak av en katt [8D] Hun elsker tørrforet sitt, vil ikke spise annet (med mindre det er is, sjokolade eller tyggis, eller tobakk hun får fatt i [8|])

Hun har gått på diett siden hun var kattunge, hun klarer ikke å porsjonere maten sin selv. En full dagsporsjon forsvinner på en to tre, ingen småspising gjennom dagen som med andre mer fornuftige katter. Så hun får mat tre ganger om dagen, om morgenen, ettermiddagen og om kvelden. Hun ser drektig ut, men vi har gitt opp å få henne ned i vekt, vi bare holder henne der hun er. Kan jo ikke sulte den stakkars katta heller! Hun maser jo om mat så snart klokka nærmer seg matatid og gjerne før også. Hun går og later som hun skal ut, for da kommer vi jo med en gang, men idet vi nærmer oss døra så spurter hun mot kjøkkenet [8D]

Hun liker ikke å være ute heller, spesielt ikke i dårlig vær. Da vil hun heller sitte i vinduskarmen og mjaue seg hes for å få komme inn igjen. [8D] Aktiviteten hennes er turene fra godputa og ut på kjøkkenet og tilbake. Jo mer sulten hun er jo mer løper hun mot kjøkkenet. Kanskje et tips for trening? [8|][8D]

Jeg har hatt en del katter igjennomårene (ikke nå da eldste er kjempe allergisk)

Men den ene hann katten min veide 5,5 kg oh han var feit... han ble så jævla lat etter kastrering bare lå der å kikka på at musene taslet rundt huset[:D]sikkert deprimert eller noe...nei da..

Så hadde jeg en annen hann katt som veide 5,7 kg men han var ikke feit,bare jævla stor...Gatas skrekk[8D]

Og hunn kattene har veid 2-4 kg... kom litt ann på årstid osv.Noen av de hadde jeg jo fødselsvekt på osv,så da var det lettere å følge med.
Jeg pleide nemelig å være tilstede under fødslene av kattene i huset og så veide jeg de og fortsatte med det for å se at de la på seg og fikk nok mat[:D]

ta kontakt med vetrinær hvis du er bekymret,og kjøp litt lett mat til pusekladdene[;)][:D][8D]

Mamma og pappa sin ene katt er 7-8 kg nå!!![:-]
Men den leker og er masse ute da, men er også MASSE pels på, så det veier vel litt det også[8|][&:][:)]

katten til søstera mi ble stor å tjukk etter den ble kastrert, dyrlegen satte den på diett [:D] fikk tlf om at katten er på slankern

Kjenner du ribbeina på de?

Back
Topp