Kattefødsel?

Evette

Gift med forumet
Vi passer en drektig katt i sommer å nå er der ingen tvil om at fødselen er nær. Hun hviler å vasker seg mye bak. Men hvor lang tid tar det helt fra starten til dem kommer ut? 10 år siden sist jeg hadde kattunger så dette er jo veldig spennende :)

Minnes å huske at de kommer rimelig kjapt. En kattunge, så vasker hun og styrer litt med den, før neste kommer osv. Har en katt som har fått 20 kattunger. Tre av gangene ble de født i sengen min, en gang mens jeg lå der og sov. :D Har "tatt" i mot alle sammen.

Katter er veldig flinke til å ordne det selv. Min katt fikk en unge så satt nr 2 fast. Masserte magen og "dytta" den ut. Nr 3 kom ganske fort etter det. Det gikk kjempe fint med nr 2 og han fikk kallenavn kjukken fordi han gikk i posen og spiste i stedet for skåla.

De fikser ofte det selv helt fint :) hatt katter hele oppveksten og flere fødsler. Ofte trekker de seg unna og vil være i fred på en trygg plass. Under senga eller sånn var standard hos oss. Vi fulgte bare med innimellom at hun klarte å ta seg av de lille etterhvert som de kom. Kunne ta flere timer totalt fra det begynte til alle var ute. Men selve kattungene kom relativt fort nr først en var ute :)

Helt individuelt som hos mennesker. Her har kattene brukt 8 timer på 2 kattunger og 12-15 timer på 4 og 5 kattunger. Men med siste så stod en vannsprut ut to døgn før det startet. Da hadde hun allerede ligget i ro et døgn og fortsatte med det til fødselen startet (bare gikk mellom mat, do og gulvtepper hun lå på). Hvis hun har begynt å vaske seg kan det være veldig nært, greit at hun har et skjermet sted å være.

Back
Topp