Kattefòr?!

*Flatula*

Gift med forumet
Hei til dere med katt [:)]

Åssen kattefòr bruker dere og hva betaler dere? og fra evt hvor dere kjøper og [:)]
Er dere fornøyd? Ble mange spm det hihihi [8D]

Jeg kjøper fra nettet, 5 kg sekk à kr 249 (Bewi heter det) Vurdere kanskje å bytte, derfor spm [:D]

Har gitt våre katter kattemat fra butikken tidligere, men de gjør jo ikke noe annet enn å bæsje [:D] Også blir det så fort tomt [;)]

royal canin sin sphynx.Spesielt rettet katterasen vi har.Kjøpte 10kg for 600kr eller noe sånt.

ORIGINAL: mamma050308

Kjøper kattemat på vanlig butikk. Vår katt har ikke protestert på det foret. Betaler vel ca 100 kr for 5 kg, Friskies. Har ikke råd å handle kattemat hos veterinær. Men så har vi ikke noe rasekatt, hadde kanskje handlet annet for da..........

er faktisk ikke dyrere i lengden.Men du må ut med mere med en gang.Skikkelig kattemat er drøyere og ikke så salt.De spiser ikke hele tiden når de får alt av næringsstoffer de trenger.Bare ett tips,er ikke ute med fingeren[8D][:D]

Vi har i perider hatt kattemat fra dyrlegen, for steriliserte katter.. men var sist uke innom felleskjøpet og kjøpte 3 kg der av Matmoms (eller var det matmons..[:)]) ja, samme detsom pusefrøken ser ut til å like godt [:)]

Vi prøvde labbforet på hunden, men det funka ikke, så ut som han trykka ut gress stakkar [:D] Men noe annet med kattematen som sagt[:)]

ORIGINAL: GuttasMamma!

Kjøper kattemat på vanlig butikk. Vår katt har ikke protestert på det foret. Betaler vel ca 100 kr for 5 kg, Friskies. Har ikke råd å handle kattemat hos veterinær. Men så har vi ikke noe rasekatt, hadde kanskje handlet annet for da..........

er faktisk ikke dyrere i lengden.Men du må ut med mere med en gang.Skikkelig kattemat er drøyere og ikke så salt.De spiser ikke hele tiden når de får alt av næringsstoffer de trenger.Bare ett tips,er ikke ute med fingeren[8D][:D]

Faktisk ikke. Vi gikk ned på kattematbudsjettet [:D][8D] etter at vi begynte å kjøpe kattemat i butikken! Og vår katt ligna på pusur før, men har kommet seg nå.

hehe,ok[:D]Så lenge alle er fornøyd er alt bra[:D]

Felleskjøpfòret var jo en idè, Takker Molly80. Har glemt det helt bort jeg. Brukte det før [8D] 

*LiLLa*: Men det får da være måte på hvor ofte dem skal bæsje og da hahaha [8D] neida, det må jo ut da

Men flere tips [:D]

Vi bruker Hills hairball controll siden vi har to langhåra katter [;)]
Kjøper 5 kg om gangen, betaler under 500,- pr gang og har maten i over en mnd! TIL TO! 

Før kjøpte vi kattemat på butikken, men de spiste og spiste og vi hadde et enormt høyt kattebudsjett pga det..

Vi kjøper Hills kattemat, 10 kg (vi har fire katter).... Kjøper hos dyrelegen,den koster rett rundt 500 kr og varer i litt over en mnd......

Kjøper perfect fit active på meny. Betaler rundt 88 kr for 1,4 kg.

Bruker det samme sikker, har 4 katter så blir dyrt med annet. Men det funker fint for dem, er flotte i pelsen og runde om magen [:D]

Vi har prøvd Iams og Royal Canine sitt junior fòr uten at katta har spist noe særlig av det. Active Fit (junior) fra butikk er alltid en slager, han foretrekker tørrfor over våtfor med det foret, men whiskas og Friskies kan vi bare glemme å friste med. Vi har prøvd når vi hadde lite penger til overs en gang.
Vet ikke hvor bra Active Fit er, men jeg merker på utseende og pris at det er i en annen klasse enn Whiskas og Friskies, men fortsatt ikke veterinærfor dog.
Skal vel prøve Felleskjøpforet og, når jeg kommer på det. [;)]

ORIGINAL: Thilde79

Kjøper perfect fit active på meny. Betaler rundt 88 kr for 1,4 kg.

Perfect fit var det kanskje det het. [8D]

Jeg bruker Royal Canin

For en stund siden slo Whiskas bra ann i en test og jeg beit tenna sammen, og skulle ikke være fordomsfull og virkelig prøve. Endte opp med at største pusen gikk helt bananas når jeg lagde mat, stjal smør av poteter og om jeg hadde smeltet smør i kjele stod han brått på benken og slikket smør etter middag. Tydeligvis NOE som manglet i den maten.

Gikk så tilbake til Royal Canin og alt dette gikk over, og han trives godt igjen og supplerer med litt mus og fugl utenfra [:D]. Eller det gjør begge to.
I tillegg er eldstepusen Norsk Skogkatt av rase som pelsen normalt aldri knuter seg.. og med dårligere fôr har jeg måttet barbere han på sidene for all pelsen knutet seg. Håpløst. I tillegg har jeg opplevd at kattene kaster opp maten når de spiser billigfôr og mat fra Felleskjøpet (mulig blitt bedre nå.....) og om de spiser seg mette inne og spyr opp når de kommer ut er jo poenget med mat borte.

Ikke var det noe billigere å fôre med butikkfôr fra Rema heller... Royal Canin er billigere i lengden.
Endel butikker får man hver 4.sekk gratis... vil jo si 25% rabatt totalt sett.

I tillegg må jeg si at fôr fra Rema/Kiwi ofte har mye salt som kan ødelegge nyrer o.l. Veldig smakelig for kattene, men dårlig over langen. Noen tåler det fint, noen kreperer. Litt som oss mennesker. Noen kan spise søppel hele livet og være slanke og fine, men noen blir dårlige.....

Har sterilisert en typisk Friskies-pus en gang (var med på operasjon, IKKE MIN ALTSÅ) og den var slank og fin... men da den ble åpnet var det et SVÆRT fettlag på innsiden av huden.. den var rett og slett FEIT, og blodårene var neppe noe vakkert syn om man hadde sjekket... men eierne seg jo ikke det som skjer på innsiden.

Jeg kombinerer med FK's matmons senior og vanlig da jeg har en ung og en gammel katt. Er i grunn fornøyd med dette foret, men er redd det er for mye salt i dette også, hvis man leser på innholdsfortegnelsen synes jeg saltinnholdet er litt i høyeste laget...

Jeg har prøvd å gi de både butikkfor (wiskas) og Royal Caning og Hills, de to sistnevnte blir fort dyrt desverre og med Wiskas får de dårlig avføring den både lukter og ser ikke bra ut, blir jo nesten rød jo... kan ikke være bra [:'(]

Tror egentlig at FK's for er sånn midt i laget, men de er god på pris sa da holder vi oss til det, så lenge kattene er sunne og friske.

jeg holde rmeg til royal canin.
kjøpte 4kg sekk sist til ca 400. 10kg koster rundt 500
kjøper på dyrebutikken

jeg har pleid å bruke proplan, men prøver nå ut litt andre merker for å se om det fungerer like godt. Det jeg forsikrer meg om er hva som står i listen over ingredienser, ser på hva som stør først. Er det er godt for står kjøtt først. (f.eks laks, kylling, fisk...) i butikkfor står det som oftest korn først, å de styrer jeg unna. Er ingen drøvtygger man skal fore..korn er bare falsk vomfyll og katten spiser bare enda mere mat og driter enda mere som å da lukter helt forferdelig...

Så en test av kattemat på nett en gang, og så og si alle dagligvaremerkene kunne være direkte dødelige for katter. Det merket som kom best ut av dagligvaremerkene (men er fortsatt ikke optimalt) var Whiskas. Også diverse dyrlegefôr var bra. 

Her går det i Iams eller hva det heter..kjøpte 10kg og har nå hatt den kjeempe lenge og han spiser mindre av den enn det han spiste før,metter mer og sunnere vil jeg si.Vil si pus er fornøyd og pelsen er kjempe fin og han er i fin form så da er jeg og fornøyd Glemte å si at jeg kjøper den hos dyrebutikken.

Back
Topp