Katta har bulimi...

KrepsenErBlittMamma

Forumet er livet
Seriøst, den største katta vår spiser og spiser og spiser, og spyr...
Har skjedd et par-3 ganger i det siste...

Nå var det så jævlig at jeg også måtte spy (noe som IKKE er godt med vond hals [&:])... Søster lo så hun grein, og tilfeldigvis gikk å la seg..

Hva med å begrense matinntaket???

Hva slags mat gir du den?
Lenge siden markkur, og er avføringen som den skal?

Jeg har opplevd oppkast om katter har spist Friskies, Whiskas og type Felleskjøpet-mat. mulig de da hiver i seg mer mat for kjappt... eller at det rett og slett ikke funker i magen dems. De har ikke kastet opp hver gang... men ofte nok. Har sluttet helt med sånn mat for mange år siden og ikke opplevd oppkast siden.

Sånn er det her også hvis det feks har blitt tomt for mat i løpet av natta og av og til når det er lite igjen i skåla! Har ikke andre tips enn å holde matskåla passe full hele tiden...

Begge spiser det de har spiser bestandig; Friskies tørrfôr og bløt-mat, det som kalles Gourmet-mat..
14dager-3uker siden siste ormkur.. Han fikk det da han komtilbake etter 2mnd på rømmen...

Er vel bare at han overspiser...

ORIGINAL: KrepsenPrøverIgjen

Seriøst, den største katta vår spiser og spiser og spiser, og spyr...
Har skjedd et par-3 ganger i det siste...

Nå var det så jævlig at jeg også måtte spy (noe som IKKE er godt med vond hals [&:])... Søster lo så hun grein, og tilfeldigvis gikk å la seg..

På tide med ormekur, kanskje?? 14 dager er nok til at ny orm kan ha utviklet seg.

ORIGINAL: KrepsenPrøverIgjen

Begge spiser det de har spiser bestandig; Friskies tørrfôr og bløt-mat, det som kalles Gourmet-mat..
14dager-3uker siden siste ormkur.. Han fikk det da han komtilbake etter 2mnd på rømmen...

Er vel bare at han overspiser...

Inneholder ikke den gourmet maten stivpisket egg? Katta mi fikk det en gang, gikk og hostet og brakk seg i flere dager etter på. Her får de bare bløtmat en gang i blandt ( ikke den gourmet lenger), ellers får de bare tørrfôr fra RC, enste de ikke spyr hårballer av.

Men småen her spyr vist han sluker maten, men han gjorde det bare 1 gang, lærte vel første gang. Vet at på noen dyrebutiker får du kjøpt en slags labyrint matskål som hindrer katten å sluke maten. Katter skal små spise, ikke sluke store mengder på en gang.[:)]

Mange sånne "jallamerker" som du kjøper på matbutikker er bare fyll, det metter ikke. Derfor spiser noen katter til de spyr fordi de blir ikke mette. Prøv å dra til vetrinær å få de til å hjelpe deg å handle kattemat. Hills og Specific er bra.

jeg ville byttet for. jeg kjøper kun rc til mine katter. har fått "nye" katter etter jeg byttet for. bedre pels, blankere pels, klarere farger på pelsen, blitt mere kjælne å begge kattene ser friskere ut.

Jeg kan bare varmt anbefale å kjøpe ordentlig mat hos enten veterinær eller dyrebutikk. Det er mer penger å ut med i gangen, men man tjener det inn på mengden mat katten spiser. Det står en veldig fin tabell som regel bak på sekken der man får vite hvor mye mat katten skal ha i løpet av et døgn. Det er faktisk ikke store slumpen de trenger av den maten før de blir mette. Har regna litt på hva det koster å holde kattene mine med mat og det koster 8 kroner dagen per katt her. [:D] Det er ikke store summene når man ser i forhold til hva det koster for en pakke med friskis og lignende "søppel" mat på vanlig dagligvare butikk. Det blir nesten det samme som å spise hamburger hver dag. Bare at kattene må ha en enorm mengde for å bli mett. Maten inneholder veldig lite næring.

Jeg har veksla litt mellom Royal Canin og Hills. Kan bare si at jeg er fornøyd med alt av det der og du må nesten bare prøve deg litt fram til hva katten din liker best og hva slags behov den har. Utekatt, kastrert osv... langhårede katter kan trenge sånn mot hårballer... det finner du ut sammen med dem på dyrebutikken eller veterinæren. [;)]

Jeg vet om en katt som rett og slett kaster opp uansett hva slags mat den får så den må ha en malt-pasta. Det hjelper på å holde magen stabil for en eller annen grunn. Det får du også kjøpt hos dyrebutikk hvis det nå skulle vise seg at din katt er sånn. Men prøv i første omgang å bytte ut maten med noe ordentlig mat.

Back
Topp