Katta ødelegger sofaen!

Vifsla

Elsker forumet
Katta mi har kloret opp sofavangene med de skarpe klørne sine... Hun er så rampete og gjør det alltid når jeg er i et annet rom og oftest ikke rekker henne! Jeg vil ikke tro hun kjeder seg eller kvesser klørne der i mangel på noe annet, har fri tilgang ut i naturen døgnet rundt. Nå er gode råd dyre. Noen tips? Har hittil prøvd

- aluminiumsfolie på sofaen
- spray som liksom skulle holde henne vekk ifølge dyrebutikkdama
- klorestativ
- spraye henne med vann i gjerningsøyeblikket :p
- prøve å dekke til med tepper og pledd

Det stikker ut tråder overalt og er forferdelig stygt... Må sitte med stoppenål i timesvis for å få de inn igjen. Sofaen er jo ikke gammel heller. Neste gang blir det skinnsofa! :p

Her gjør han det ikke, har "skremt" han :P hehe, klappet hardt og ropt nei ;) Hehhe..

Og du, skinnsofa blir enda verre :O

Hadde kattunger fra FOD i fosterhjem vi når vi hadde skinnsofa.. EHEM.. ikke pent.. De flakset "vegg-i-mellom" hele døgnet :P

Nå er katten på vaskerommet, med katteluke for å gå ut når vi ikke er hjemme og på natten :)

prøv å smør sofaen inn med sitron der katten klorer, de aller fleste katter misliker sitronlukta.

Du kan prøve og sette henne til klorestativet da du fersker henne, evt sett en klorestokk rett ved sofaen. Noen stoff er dessverre bare for tiltrekkende for pus så dem klarer ikke la vær.

Vann bør igrunnen ikke brukes som straff, hvordan tror du det blir om noe skulle skje så du må bade henne? si olje i pelsen etter en tur ute under en bil...

Her har jeg 4 katter, i forskjellige alder. Eldste er 7 år og yngste er 9 mnd, kommer aldri til å gå for noe annet enn skinnsofa så lenge vi har katter. De har ALDRI kloret på sofaen. Hadde en stoffsofa tidligere, den ble ganske stygg etterhvert :/

Har katten kloremøbel innendørs da? Husk at det er helt naturlig for katten å kvesse klør. Og den gjør jo selvsagt dette når du ikke er tilstede for den vet jo den ikke får lov.
Jeg har tre katter nå. To er unger. Opplever aldri slik atferd. Men nå bruker jeg mye tid å å lese gode fagbøker for å lære meg om kattens atferd og velferd slik at jeg kan forhindre slikt.

Er katten kastrert? Er mat skålen tom?

De har luktkkertler mellom tærne så det lukter nok der, da går det gjerne tilbake. Prøv med noe som fjerner og kamuflerer lukt. Appelsinskall skal funke.

Prøv å sett et klorebrettet oppetter der, evt fest med tråd rundt el så blir hun vant til å bruke det istedenfor.

Ang vannapruting og å ta de vekk/si nei så må det skje idet hun skal til å gjøre det.

Har du prøvd catnipspray på klorebrettet? Det fungerer veldig bra her, ingenting annet er interessant da! :-)

Har katten kloremøbel innendørs da? Husk at det er helt naturlig for katten å kvesse klør. Og den gjør jo selvsagt dette når du ikke er tilstede for den vet jo den ikke får lov.
Jeg har tre katter nå. To er unger. Opplever aldri slik atferd. Men nå bruker jeg mye tid å å lese gode fagbøker for å lære meg om kattens atferd og velferd slik at jeg kan forhindre slikt.

Er katten kastrert? Er mat skålen tom?
Hun har hele tre (!) kloremøbler av forskjellig slag, til og med en slags stubbe for hun elsker å klore på trærne i Hagen :) tror jeg må prøve med noe appelsinskall, eller bare innfinne meg med at ho er en liten j+*el ;)

Back
Topp