Katt?

malice

Forelsket i forumet
Er det farlig å ha katt når man går gravid? Har hørt noe om at katter kan bære på parasitter som kan være farlig for den lille.. :( Er det noen som vet noe om dette?

Fine pusegutten min!:cat:
21dllqx.jpg

Hei. Sniker litt her inne fra juli gruppen. Det er absolutt ikke farlig og ha katt, har det selv :) men du skal ikke være i kontakt med doen, kattesanden eller avføringen siden det er der bakteriene evt ligger. Bare og være ekstra påpasselig med håndhygienen og ikke la katten slike deg i fjeset ol. Kos deg masse med katten din, den har nokk merket lenge før deg at det er baby på vei :)

Du bør ikke tømme kattedo når du går gravid (men det gjør du kanskje ikke uansett), fordi det er gjennom avføringen man kan bli smittet av parasitten. Ellers kan du nok kose som vanlig med pusen din - bare vær flink til å vaske hendene dine! :)

Obs, så ikke at noen kom meg i forkjøpet :hilarious:

Har katt selv og leste meg derfor opp om toxoplasmose sist svangerskap ;) kom over mange linker med nærmest identisk innhold.
http://www.kattenssos.no/kattgravidbaby.html

Jeg tar kattekassen selv! Men jeg tar den hver dag og vasker hendene kjempe godt etterpå!

Man kan også få tatt blodprøve hos legen for å undersøke om man har hatt toxoplasmose før, man kan kun få det en gang :)

Vi har 2 katter og her tar mannen kassen under svangerskapet. Helt greit for min del :)

Vi har to katter, men nå har jeg jo da en veldig god grunn for at mannen skal ta seg av kattedoen. Begge kattene er forresten innekatter. :)

Jeg har på hanske når jeg tar kassen, just in case :-)

Back
Topp