Katt og toksoplasmose

Ungmammajuli22

Betatt av forumet
Juliknøttene 2022
Jeg er ekstremt nervøs for denne toksoplasmosen man kan få, å ville bare høre deres erfaring. Jeg er 5+1 uker i dag og har 2 skjønne pusiluser:cat: og jeg koser jo selvfølgelig mye med de, unngår å ta meg i ansiktet etterpå å er veldig nøye med håndvask. Det jeg lurer på er hva gjør/gjorde dere med katt under svangerskapet? Koser dere med de eller avstår dere det helt? Jeg syns det er veldig vanskelig hvis jeg må slutte å kose med de, de er jo trossalt de første bebiene mine:nailbiting::sorry: siste spørsmål, kan man ta blodprøve test for det hos jordmor på helsestasjon? Eller må man til lege?

Sniker :) jeg var bekymret for det samme da jeg ble gravid. Tok blodprøve sammen med de andre blodprøvene hos lege rundt uke 12, den var negativ (har ikke hatt det fra før). Fikk beskjed av legen om at jeg kunne kose med katten osv som før, men være ekstra nøye med håndvask, ikke rengjøre kattedoen og unngå katt i sengen. Nå tenker jeg egentlig ikke på det.. er i uke 21 nå. Lykke til :)

Vi har også 2 katter som er våre babyer også :cat::cat: første svangerskap var jeg mer nøye, men nå har jeg ikke tenkt på det. Ganske sikker på at det går bra, så lenge kattene er renslige og ikke tar med seg avføring i pels osv. Jeg fortalte legen om kattene sist, men tok ingen blodprøve.

Det gikk iallefall veldig bra her! :cat::cat:

Har hatt katt i begge mine tidligere svangerskap, å jeg har behandlet de som vanlig, bortsett fra at gubben har tatt seg av kattedoen:happy: Men nå er heller ikke jeg glad i å bli slikket i ansiktet å slike ting. Så det blir alltid unngåt:p

Har hørt at det er helt ekstremt sjelden. Så tror ved vanlige forhåndsregler at det ble gå bra :)

Vi har en katt. Jeg bekymrer meg lite, men passer på å vaske meg etter kos. Nå har vi mange andre i huset som forguder den katten så om jeg koser litt mindre gjør det ikke så mye ;) Han er 11 år da så da har han sikkert hatt toxoplasmose for lenge siden. Det er vel aller helst ungkatter som får det forstod jeg. Når de først har hatt det får de det ikke igjen.

Takk for svar, nå føler jeg meg litt tryggere:cat: skal spørre om blodprøve på første kontroll som er 7 des. kattene mine er ganske unge har en på 2 og ei på 1 år:cat: så tenker det blir ekstra betryggende å ta en blodprøve bare for å være sikker:Heartred

Jeg unngår kattedoen, ellers koser jeg som normalt.. Vet ikke om det han noe å si at det er innekatt?

Husk håndvask, ikke ha kattene i sengen, ikke la de slikke på deg og klore deg. Katte doen må noen andre ta. Jeg fikk toxoplasmose og hadde en spontanabort i uke 9, legene tror det er årsaken men man vet aldri. Ikke for å skremme men viktigst av alt er å være nøye!

:bored: Jeg slo ut på toxoplasmose første gang jeg var gravid(er gravid for 3.gang nå)har man det fortsatt i kroppen?

Jeg gjorde ingenting spesielt, bortsett fra blodprøve (tok det samtidig som de andre, og tok vel et par til for å være sikker), og at jeg ikke rengjorde kattedoen. Ellers koste jeg med pus som normalt :)

Når jeg tok blodprøver grunnet graviditet trengte jeg ikke legetime. Jeg fikk et ark med jordmor, så fikset de det oppe på legekontoret samtidig som jeg allerede var der :) men det er vel varierende fra sted til sted

Hold deg unna kattedoen, ellers som normalt. Jeg har hatt katter i alle mine svangerskap, og koser med en av de akkurat nå :happy:
Sandkasser på lekeplasser kan være mulig kattedo og ;)

Back
Topp