Katt og graviditet

V123

Glad i forumet
Hei.
Vi har prøvd en stund på å bli gravid, trodde en liten stund at det ikke skulle klaffe. Men vi ville ikke slutte å «leve» og ikke lage planer for fremtiden fordi jeg kanskje kunne bli gravid. Så vi «bestilte» oss katt, før jeg ble gravid, dette er en rasekatt og vi har vært på venteliste en stund og har derfor betalt depositum. Er kun denne typen min mann tåler. Vi får den i slutten av april og da er jeg ca 15 uker på vei. Har lest om toksoplsmose. Er ikke veldig bekymret for dette. Kommer til å ta forhåndsregler i forhold til hygiene og at jeg ikke tømmer kattedoen. Det er jo ingen som anbefaler gravide som allerede har katt om å kvitte seg med katten.
Noen andre som har katt? Hvordan gjør du det med hygiene og andre forhåndsregler? Vi gleder oss så mye til å få katten og ungene vet jo ikke om graviditeten :) så vi vil ikke si ifra oss den.

Last edited:
Vi gjorde det "kunststykket" å få kattunge ca 2 uker før jeg ble gravid. Den er for liten enda til å være ute, så den bruker en kasse med sand som do. Vi gjør det slik at samboeren min tømmer kattedoen, jeg er ikke nær den. Jeg koser heller ikke med katten. Hvis jeg klapper den, går jeg alltid å vasker hendene etterpå. Da tenker jeg det må gå bra :)

Vi gjorde det "kunststykket" å få kattunge ca 2 uker før jeg ble gravid. Den er for liten enda til å være ute, så den bruker en kasse med sand som do. Vi gjør det slik at samboeren min tømmer kattedoen, jeg er ikke nær den. Jeg koser heller ikke med katten. Hvis jeg klapper den, går jeg alltid å vasker hendene etterpå. Da tenker jeg det må gå bra :)
Du kan vel kose med den likevel? Er vel i avføringen det kan være toksoplasmosebakterier?

Vi avtale at vi skulle ha katten med oppretter før jeg ble gravid om det ikke kom frem;)

Vi har en katt på 9 måneder. Eg koser med hun hver dag, men holder meg unna kattedoen. Har kjøpt en slik kattedo med tak, altså en boks med dør, så då er det ingen fare for at eg skal få i meg noen sporer av kattebæsjen. Eg hadde ikke avbestilt den katten dersom eg var deg for å si det sånn. Katt og graviditet, og katt og barn går helt fint :happy: Eg har to barn fra før og de har hatt så godt av å få katt. Det er så mye glede den katten gir dem :Heartred

Vi har en katt på 9 måneder. Eg koser med hun hver dag, men holder meg unna kattedoen. Har kjøpt en slik kattedo med tak, altså en boks med dør, så då er det ingen fare for at eg skal få i meg noen sporer av kattebæsjen. Eg hadde ikke avbestilt den katten dersom eg var deg for å si det sånn. Katt og graviditet, og katt og barn går helt fint :happy: Eg har to barn fra før og de har hatt så godt av å få katt. Det er så mye glede den katten gir dem :Heartred
Hei. Er sånt kattedo med tak jeg skal kjøpe. Jeg kommer ikke til å rense kattedoen, det skal mannen gjøre. Dette er en katt fra en oppretter som er veldig kjent for å få veldig fine og friske katter så vil liksom ikke vente. Ungene og mannen gleder seg. Tenk at de får katt og vite at de skal få et søsken samme måned♥️ men når katten er inne, er det ikke mindre sjanse for toksoplasmose? Eller har det ikke noe å si

Sniker: Har hatt katt "hele" livet, og blitt testet for antistoffer for toksoplasmose i hvert svangerskap, og har aldri hatt det. Så jeg ville tatt akkurat det med ro. Kos deg med katt, og la mannen ta kattedoen akkurat i svsngerskapet, for å være på den sikre siden.

Hei. Er sånt kattedo med tak jeg skal kjøpe. Jeg kommer ikke til å rense kattedoen, det skal mannen gjøre. Dette er en katt fra en oppretter som er veldig kjent for å få veldig fine og friske katter så vil liksom ikke vente. Ungene og mannen gleder seg. Tenk at de får katt og vite at de skal få et søsken samme måned♥️ men når katten er inne, er det ikke mindre sjanse for toksoplasmose? Eller har det ikke noe å si

Om det er en inne eller utekatt vet eg faktisk ikke om har noe å si :dontknow Vår katt går inn og ut, og eg ser ikke på det som et problem.

Det er bare utekatter som man ikke vet hva de spiser når er ute som kan smitte og de er bare smitsomme i 15 dager ikke ellers.

Jeg har 2 innekatter som er 15 måneder og jeg renser kattedo. Bruker munnbind og renser hender rett etter men dette har jeg alltid gjort. Mine katter går ikke ut og jeg vet hva de spiser.

men uansett er du usikker og i tvil, spør en veterinær

Om det er en inne eller utekatt vet eg faktisk ikke om har noe å si :dontknow Vår katt går inn og ut, og eg ser ikke på det som et problem.

jo, det har mye å si, ute katter jakter og spiser alt mulig og da kan dem smitte toxoplasmose men det er fare bare in15 dager etter det ikke er noe fare

Last edited:
Sniker fra juni. Dette står på apotek 1 sine sider:

"Har du katt bør du overlate stellet til andre. Kattesanden bør tømmes daglig slik at smittestoffene som eventuelt skilles ut i avføringen ikke rekker å bli smittefarlige.
  • Innekatter som kun spiser tørrmat, boksemat eller kokt mat blir ikke smittet av parasitten.
  • Unge utegående katter er ofte smittefarlige. Når katten smittes for første gang sprer den mengder av smittestoffer i cirka 2 uker via avføringen. Ved senere infeksjoner sprer den vanligvis ikke smitte."

Vet du om du har vært smittet av toxoplasmose før? Om du skal få katt kan det hende du får tatt en blodprøve hos fastlegen for å sjekke.

Du kan vel kose med den likevel? Er vel i avføringen det kan være toksoplasmosebakterier?
Joda, det er sikkert jeg som er litt i overkant forsktig :) Jeg tenkte hvis den har rester av avføring i pelsen eller noe, men som sagt, jeg er kanskje i overkant forsiktig da :)

Vi har katt og det er ikke noe spesielt annerledes enn at gubben tar seg av vask og stell av kattedo :)

Jeg har en voksen katt som liker seg best inne på vinteren. Samboer tar kattedoet, ellers bpde koser og leker jeg som normalt med katten ❤

Jeg har kattunge på ca 7mnd. Fikk han i desember 19 og i februar ble jeg gravid.

Det hender at samboer glemmer å ta kattedoen, og da tar jeg den. Jeg vasker hendene veldig godt etterpå, og tar meg ikke i ansikt eller munn før jeg har vasket hendene meget godt. Helst bruker jeg hansker i tillegg.

Back
Topp