Katt mens du er gravid

Camillae

Betatt av forumet
Jeg har en katt fra før, den er heldigvis stueren så da skal det jo gå fint så lenge jeg vasker hendene etter å ha kost med den. Problemet er bare at vi sa ja til å få ny katt før jeg testet positivt og den kommer i begynnelsen av juli. Har sagt til sambo at jeg ikke kan tømme kattedoen, men hvor stor sjangs er det egentlig for å få den bakterien hvis jeg holder meg unna kattedoen?

Ta det helt med ro! :) Jeg har katteoppdrett, og tømmer flere kattedo daglig! :) Vi har spritdispenser ved siden av doen, men det er jo litt drøyt for dere med 1-2 katter. Men ha gjerne en spritflaske ved siden av, slik du spriter med en gang du har tømt, så slipper man å spre bakterier rundt i huset. Lurt uansett om en er gravid eller ei. Jeg spurte en spesialist i gynekologi om det var vanlig med toxoplasmose, og da fikk jeg til svar at hun hadde vært bort det 1 gang på 20 årene hun hadde jobbet med gravide, og at hun hadde fått det igjennom matvarer i utlandet. Forekomsten i Norge var dermed ganske lav, sa hun! :) Men sprit hender uansett! ;) Min mann tømmer do hyppigere når jeg er gravid, men så har ikke jeg fortalt han hva spesialisten har sagt heller! hhahah.. Han kan bare trå til litt ekstra i perioden, for det blir jo ikke akkuart lettere å bøye seg ned med tiden heller! :P

Jeg har jobbet på hjem for hjemløse katter i over ti år og hatt katter selv hele tiden. Det har vært MYE tømming av kasser! Jeg antok derfor at jeg var toxoplasmose positiv, men nei.

Du er nok veldig trygg med god håndhygiene.

Det var godt å høre! Bekymrer meg nok litt for mye for alt, haha :-) tror jeg også lar værmå fortelle sambo at det mest sansynlig er trygt å tømme kattedoen. Greit å slippe unna når du kan ;)

Vi sa også ja til katt før jeg ble gravid... Men gav beskjed om at vi ikke kunne ha den likevel...

Sent from my C6603 using BV Forum mobile app

Jeg ble litt uvenner med katten vi hadde når vi fikk første. Orket ikke ta på den eller ha den rundt noe særlig. Vi flyttet den til svigers. Jeg likte ikke å ha katt og liten baby, følte det var utrygt. Faren min har hatt to begravelser der katter har drept babyer med å legge seg på dem i vogna.

Men altså min reaksjon er nok fordi jeg ikke er så glad i katter og vant til katter i utgangspunktet. Med god håndhygiene slipper man nok toxoplasmose. Men er jo greit å ta en prøve i starten for hvis man har hatt det er det jo ikke noe å bekymre seg for.

Er veldig bekymret for at kattene skal hoppe oppi vognen eller andre steder mini kommer til å ligge, men får finne en løsning som gjør at de holder seg unna.

Er veldig bekymret for at kattene skal hoppe oppi vognen eller andre steder mini kommer til å ligge, men får finne en løsning som gjør at de holder seg unna.

Det finnes kattenett til både vogner og barnesenger.

Det viste jeg ikke, så genialt!

Back
Topp