Kateter ved fødsel

Kattis92

Andre møte med forumet
Hei!

Idag gikk det opp for meg at noen faktisk får kateter ved fødsel.
Har hørt at dette kan være veldig vondt.
Er det noen her som har erfaring med dette ? :)
 
Har blitt katerisert, altså at de tømmer blæra men ikke legger kateter som blir liggende. Det var veldig greit og bare litt ubehagelig :) gjort både ved hodeleiefødselen og setefødselen min

lykke til med føding
 
Sniker.

Hadde det sist fødsel. Gruet meg veldig i forkant, men kjente ingenting da det ble satt inn. Og sykt digg å slippe å tenke på tissing etter fødsel!
 
Jeg hadde det ved forrige fødsel. Som flere allerede he sagt, så merket jeg ingenting verken til at det ble satt inn eller at det satt der. Så ville ikke bekymret meg for akkurat den delen :happy: :Heartred
 
Hadde det ved min forrige fødsel. Fikk det før jeg fikk epidural og merket så godt som ingenting. Jeg har lav smerteterskel altså, så jeg tror det er helt håndterlig for de aller aller fleste.
 
Hvis man legger inn kateter bruker man en bedøvelsesgel. Jeg ble engangskaterisert rett før pressriene da en full blære kan påvirke framgang og utpressing. Synes ikke det var ubehagelig.
 
Ser at de fleste syns kateter ikke var ubehagelig. Jeg fikk det satt inn ifm operasjon av nyrestein tidligere i år, og syns det var skikkelig dritt. Var i narkose da de satt det inn, men syns det å ha det i var veldig ubehagelig. Fikk liksom en følelse av konstant tissetrang uten å kunne tisse. Det kan være urinrøret og blæra mi var litt sår fra operasjon osv og at det er derfor jeg syns det var så udigg. Er betryggende å lese at det ikke nødvendigvis trenger å være ubehagelig
 
Hei!

Idag gikk det opp for meg at noen faktisk får kateter ved fødsel.
Har hørt at dette kan være veldig vondt.
Er det noen her som har erfaring med dette ? :)

jeg kjente absolutt ingenting de gjorde det to ganger. Men det var temmelig langt ut i fødselen så jeg merket nok ikke noe til det sammenlignet med de smertene som er naturlig i fødselen:)
 
Ser at de fleste syns kateter ikke var ubehagelig. Jeg fikk det satt inn ifm operasjon av nyrestein tidligere i år, og syns det var skikkelig dritt. Var i narkose da de satt det inn, men syns det å ha det i var veldig ubehagelig. Fikk liksom en følelse av konstant tissetrang uten å kunne tisse. Det kan være urinrøret og blæra mi var litt sår fra operasjon osv og at det er derfor jeg syns det var så udigg. Er betryggende å lese at det ikke nødvendigvis trenger å være ubehagelig

det er nok en merkbar forskjell i en operasjon situasjon og en fødsel situasjon, ved fødsel tar de gjerne bare «enkelt» tømminger for å tømme blæren og og det er nok i de fleste tilfeller ganske langt ut i forløpet (altså når fødekvinnen har nok med fødselen i seg selv og det ikke er så lett å få kommet seg på do lenger) å på det tidspunktet er det nok ofte andre smerter som oppleves mer intenst en en uskyldig katetrisering;-)
 
Jeg ble engangskateterisert og fikk inneliggende kateter under og etter forrige fødsel. Merket ingenting av verken det ene eller det andre, under eller etter fødsel. Styr med kateteret dagen etter fødsel når jeg skulle ut av sengen, men ellers merket jeg ingenting :) Blæra fikk fullstendig sjokk da det ble fjernet og jeg tisset på meg ett par ganger da, men det gikk over ganske kjapt :hilarious:
 
Ikke fått kateter med noen av mine 3 fødsler til nå men er sykepleier så satt inn kateter på mange - dog ikke under fødsel på noen. Pasienter jeg har satt kateter inn på sier der er ubehagelig men det skal ikke være vondt. Vi kan også bruke en bedøvelseskrem som kan hjelpe om er ganske anspent under innsettelse (noen anspenner seg gjerne når en får kateter), men tenker under en fødsel har en gjerne nok med smertene fra rier osv at det ubehaget en evt måtte kjenne når en evt får ett kateter under fødsel ikke er noe en helt registrerer.
 
Jeg hadde siden vi først fikk hastekeisersnitt som så ble satt på hold for å prøve vaginal levering. Var ikke vondt (sjekken av livmortappen og ballongen var vondere :bag:), men jeg irriterte meg over den når jeg prøvde å stå på prekestolen og var konstant redd for at noen skulle snuble i den og rive den ut (jeg var "lenket til" div. maskiner så kunne ikke gå mer enn 1m fra sengen og kateterposen hang på sengen mens jeg sto på prekestolen. Jordmødrene trakket over den hver gang de gikk til maskineriet for å sjekke ting).
 
Ble engangskateterisert under første fødsel pga epiduralen gjorde så jeg ikke klarte å gå. Var ikke vondt, kjente det i grunn ikke :)

Skulle bli engangskateterisert under fødsel nr 2 også, men de rakk ikke da hun plutselig stod i åpningen.
 
Fikk sist. Kjente det knapt.... Var andre ting på gang jeg kjente bedre;)
 
Null stress! Dette gjør jordmødrene daglig. De er dyktige og du har hodet et helt annet sted!
 
Back
Topp