kastrering av katter

Stolt 2barns mamma

Gift med forumet
vi har 2 pusebrødre som vi vil kastrere før vi slipper dem ut,de er nå 4 mnd..

men lurer på om noen her vet hvor lenge man skal holde de inne etter kastreringen?

og om det er litt arbeid etterpå med dem?mye hjelping o.l tenker jeg på da [:)]

Vi fikk beskjed om holde han inne i ett par dager.

Men vet ikke om det er helt til å stole på, siden han fikk komplikasjoner etter operasjonen, og måtte avlives... Vet ikke om det var det som var grunnen.

Husker ikke hvor lenge di skal holdes inne.. men vil tro det er til det er grodd og infeksjonsfaren er over..
Såret steller di selv , må bare passe på at di ikke vasker for mye der da det kan irritere[;)]
Så lenge du ser bortpå såret en gang til dagen og ser at det ikke er betent eller noe , så skal det ikke være nødvendig å gjøre mer[;)]

Er ikke noe du trenger å hjelpe de med eller arbeid. bare sjekke at de ikke får infesjon i såret., men ha de inne dagen etterpå eller et par dager, så går det veldig fint :)

Skal man ikke vente med å kastrere de før de er 6mnd? Det måtte vi på kattene våre.. Fikk beskjed om at de måtte være 6mnd. De var inne et par dager og så var det ut igjen.. De kom seg fort.. Var groggy samme dagen og dagen etter, og så var det bra igjen:)

Med hannkatten fikk vi beskjed om å holde han inne i 4-5 dager etter operasjonen.
Hunnkattene anbefalte de å holde inne i 14 dager etter steriliseringen[:)]

ORIGINAL: *Smurfen*

Skal man ikke vente med å kastrere de før de er 6mnd? Det måtte vi på kattene våre.. Fikk beskjed om at de måtte være 6mnd. De var inne et par dager og så var det ut igjen.. De kom seg fort.. Var groggy samme dagen og dagen etter, og så var det bra igjen:)

Jeg mener også at det er 6mnd di må være[:-]

Flott at dere kastrerer de så tidlig, det er det som er sunt for puseguttene (jentene bør også tas så tidlig, forsåvidt)

Jeg har fått en del katter kastrert opp gjennom, 2 i fjor, og de måtte bare holdes inne et par dager. Han ene bestemte seg for at det var moro å slikke såret, så han måtte gå med krage og holdes inne en uke. De fleste katter klarer å holde seg unna såret, altså.

Det er ikke noe ekstra arbeid, hvis veterinæren sender hjem før de er helt våkne av narkosen, kan det være greit å sørge for at katteburet er i nærheten av kattedoen, bare [8D]

tusen takk for svar[:)]

merker de er veeeeeeldig på det å gå ut nå snart etter å ha fått vært med oss litt ut et par ganger.. men vil liksom ikke slippe de ut for så å holde de inne et par dager igjen,da kommer de vel til å gå på veggen,hehe..

for nå står de på døra å klorer og på vinduene,og han ene går rundt å griner for han vil ut,hehe..

eneste jeg er redd for da er komplikasjonene de kan få som kan komme opp og de eventuelt må avlives[&o]

ORIGINAL: Drømmeren

Neida, så lenge testiklene er nede i pungen, kan de kastreres. Min ene var 15 uker da han ble kastrert i fjor.

Det er mye sunnere for kattene å bli kastrert tidlig. Leste en forskningsrapport som anbefalte kastrering ved 12-ukers alder når man så på kattenes helse senere i livet. [:)]

ORIGINAL: stolt mamma 2008

merker de er veeeeeeldig på det å gå ut nå snart etter å ha fått vært med oss litt ut et par ganger.. men vil liksom ikke slippe de ut for så å holde de inne et par dager igjen,da kommer de vel til å gå på veggen,hehe..

for nå står de på døra å klorer og på vinduene,og han ene går rundt å griner for han vil ut,hehe..

eneste jeg er redd for da er komplikasjonene de kan få som kan komme opp og de eventuelt må avlives[&o]

Har hatt mange katter og alle er blitt kastrert og ingen har fått noen komplikasjoner! Det er et lite inngrep som går bra i de aller, aller fleste tilfeller - skulle det gå galt, er det i en veeeeldig liten promille av sakene.

Dessverre er det slik at ting kan skje, men en ukastrert hannkatt er mye mer utsatt for farer enn den mikroskopiske sjansen det er for komplikasjoner ved å kasterere ham.

ORIGINAL: Fjärild

Neida, så lenge testiklene er nede i pungen, kan de kastreres. Min ene var 15 uker da han ble kastrert i fjor.

Det er mye sunnere for kattene å bli kastrert tidlig. Leste en forskningsrapport som anbefalte kastrering ved 12-ukers alder når man så på kattenes helse senere i livet. [:)]

Aha:) Så fint da! Rart vi ikke ble informert om det med han siste.. Vi slet så innmari siste tia.. Han bodde jo på trappa til naboen og humpa på katta hennes hele tia.. Ho katta hennes gikk heldigvis på pilla, så ho brydde seg ikke at Leo var der. Men vi syntes det var flaut å løpe ned etter han hele tia[8D] Så fort han ble 6mnd var det hastetime til dyrlegen og snip snip[:D]

Katter kan kastreres allerede ved 10-12 ukers alder, men vi praktiserer ved 5 mnd alder.
Litt forskjellige rutiner rundt om, men hos oss ber vi eierene om å holde katten inne et par dager, og så får de smertestillende til 2 dager etter kastrasjonen. Ikke noe sårstell etterpå, kun å holde øye med såret og passe på at det ikke blir infeksjon eller blødninger. I løpet av mine 4 år som dyrepleier har jeg opplevd en gang at det ble infeksjon i såret, så det er svært sjeldent [:)]

Har hatt mange katter og alle er blitt kastrert og ingen har fått noen komplikasjoner! Det er et lite inngrep som går bra i de aller, aller fleste tilfeller - skulle det gå galt, er det i en veeeeldig liten promille av sakene.

Dessverre er det slik at ting kan skje, men en ukastrert hannkatt er mye mer utsatt for farer enn den mikroskopiske sjansen det er for komplikasjoner ved å kasterere ham.

ja det er liksom det jeg tenker på..og så vil jeg ikke ha all den markeringa og sure katter..[;)] og så ble vi rådet til å kastrere de siden det er 2 hanner, da er det ikke så stor sjangs for at den ene forsvinner.

men kjenner jeg gruer meg til å slippe dem ut også..de er jo babyene mine,hehe..og så sover de jo i senga våres hver natt.. men vi skal ivertfall slippe dem ut på morgenen i håp om at de er inne på natta.. her vi bor er det ikke så trafikert,men fy som de kjører! er jo flest ulykker om natten.

Aha:) Så fint da! Rart vi ikke ble informert om det med han siste.. Vi slet så innmari siste tia.. Han bodde jo på trappa til naboen og humpa på katta hennes hele tia.. Ho katta hennes gikk heldigvis på pilla, så ho brydde seg ikke at Leo var der. Men vi syntes det var flaut å løpe ned etter han hele tia[8D] Så fort han ble 6mnd var det hastetime til dyrlegen og snip snip[:D]

Det finnes fremdeles veterinærer som ikke er oppdaterte, da... Men tror ikke det er så mange igjen av dem.

Kom med en katt på 5 mnd til veterinæren en gang for noen år siden, og trodde jeg var tidlig ute - da fikk jeg beskjed om at så svær som den katten var (gigapus), kunne han sikkert blitt kastrert 2 mnd tidligere [;)] Handler som sagt bare om at testiklene skal være mulig å få tak i.

ORIGINAL: Sunniva snopesyk

Katter kan kastreres allerede ved 10-12 ukers alder, men vi praktiserer ved 5 mnd alder.
Litt forskjellige rutiner rundt om, men hos oss ber vi eierene om å holde katten inne et par dager, og så får de smertestillende til 2 dager etter kastrasjonen. Ikke noe sårstell etterpå, kun å holde øye med såret og passe på at det ikke blir infeksjon eller blødninger. I løpet av mine 4 år som dyrepleier har jeg opplevd en gang at det ble infeksjon i såret, så det er svært sjeldent [:)]

så bra å høre da[:)] siden du bor på vestlandet og er dyrepleier..ligger kasteringa på ca 750 kroner enda?

så bra å høre da[:)] siden du bor på vestlandet og er dyrepleier..ligger kasteringa på ca 750 kroner enda?

Ja, hos oss koster det 750 kr for hannkatt og 1200 for hokatt [:D]

ok,da vet jeg det,hehe..[:)] 1200kroner?? vi hadde 3 hukatter for noen år siden,og da måtte vi ut med 1500 kroner pr katt,men fikk 100kroner i avslag pr katt også..wow tenkte vi,hehe.. men dette var en dyr plass da,så vi kommer nok til å gå der vi vet det er rimelig med alt av operasjoner osv[:)]

ok,da vet jeg det,hehe..[:)] 1200kroner?? vi hadde 3 hukatter for noen år siden,og da måtte vi ut med 1500 kroner pr katt,men fikk 100kroner i avslag pr katt også..wow tenkte vi,hehe.. men dette var en dyr plass da,så vi kommer nok til å gå der vi vet det er rimelig med alt av operasjoner osv[:)]

Hehe, vi er billige da. Er mange klinikker som tar rundt 2000 kr for hokatt, men vi er en liten klinikk med lavere utgifter enn de store klinikkene i storbyen, så da ble det sånn [:)]

vi fikk beskjed om å holde han inne i rundt 5 dager han var inne i 3 da var han gal. bare passe på at han ikke slikka seg på såret, og følge litt med på såret osv.

og etter 7 dager var vi tilbake for kontroll av såret bare og det var perfekt og er så glad vi kastrerte han, er jo så kosete og rolig bare skikkelig kosepus [:D]

Back
Topp