Kaste ut asylsøkere som ikke vil leve som nordmenn *link*

Frk. Tvert I. Mot skrev:

mammatileijente skrev:

Frk. Tvert I. Mot skrev:

mammatileijente skrev:
Synes du det er for mye å kreve at de lærer seg norsk? Betaler barnebidrag? Skaffer seg en jobb?

Nei ærlig talt.. såpass bør man kunne kreve av våre nye landsmenn/kvinner!

Hva med alle de etnisk norske som ikke betaer barnebidrag eller skaffer seg en jobb da? Og hva med all ungdommen som fordummer og ødelegger det norske språket? (Den siste er ikke helt sammenlignbar, jeg ser det, men alikevel ett poeng spør du meg.)

Skal vi kaste de ut av landet alle sammen? De oppfører seg jo ikke som nordmenn?

Nei, behandle alle likt, uavhengig av rase sier jeg! Ta folk for handlingene de utfører, ikke for hvor de kommer i fra! En nordmann skal få leve som før om han ikke betaler barnebidrag, mens en utlending skal bli kastet ut av landet? Hører ingen steder hjemme! Begge bør få noen konsekvenser, men konsekvensen bør være lik for lik handling! Noe annet er jo direkte rassistisk!

Og rasimske kortet blir dratt opp igjen.. bombe! :)

Jeg synes man skal ha noen enkle regler for de som får lov til å komme og bo i landet vårt!

Og lære seg språk er jo et mistekrav!

Og jobbe bør de også

Og betale barnebidrag for de barna de har skaffet seg

På lik linje som nordmenn ja! Men etniske norske nordmenn kan kan vel ikke sende hjem til hjemlandet eller? De er jo herifra!

Man er da faen ikke rasist fordi man mener at man bør følge norske regler heller eller? Og språket er jo en selvfølge spør du meg!

Hvis man mener man skal behandles ut ifra etnisitet, og ikke ut ifra handling, enkeltmennesket, og oppførsel, så er man rasist ja! Man er derimot ikke rasist kun fordi man mener man bør følge norske regler, det mener vel de aller fleste at alle vi som bor her bør gjøre. så det er to vidt forskjellige ting.

Men man kan fint være norsk selv om man ikke er etnisk norsk. Og hvis man mener at en som er norsk (altså, ikke etnisk norsk, men med norsk statsborgerskap f.eks). skal sendes ut om h*n bryter norsk lov, mens etnisk norske blir behandlet på en annen måte, så vi jeg absolutt påstå at dette er rasistisk, da det handler om etnisitet, ikke enkeltmenneske, handling, eller statsborgerskap og tilhørighet.

I "alle" slike diskusjoner er det bare snakk om norske og utlendinger, og utlendinger som gjør noe ulovlig skal sendes hjem. Men det er litt lite nyasnert til og få en skikkelig, og forståelig diskusjon. Når er man norsk? Når er man utlending? Når skal man kunne sendes hjem igjen og når skal man få bli om man gjør noe galt?

Innvandrerer som har fått norsk statsborgerskap får man ikke sendt hjem igjen.. uansett grunn...

Jeg mener at når man er så heldig å få lov til å komme og bo her i landet vårt, så må de følge norske regler, de skal lære seg språket, komme seg i jobb (for de som er friske nok til å jobbe), betale bidrag og gjøre ellers det som kreves her i Norge.

Er ikke noe rasistisk over det overhode! Og vil ha meg frabedt å bli kaldt det også

Men desverre så er det sånn.. at når man er enige med feks Frp, eller en link generelt hvor innvandrere får kritikk.. så er man automatisk rasist!

Myshild Bergsprekken skrev:

heidu skrev:

heidu skrev:

*Meya* skrev:

Løsa skrev:
Hvorfor må man kaste hijaben for å bli integrert?
Vi nordmenn har da forskjellige måter å kle oss på vi og, og jeg må si det er et større spenn mellom kleskoden til Paradise Hotel-deltakerne og meg enn det er mellom meg og de som bruker hijab.

Vet ikke hvor mange her til lands som bruker burka, men jeg tror dere sikter til hijab?
Noe jeg ikke ser helt problemet med å bruke i helsevesenet, så lenge det er en del av uniformen og ikke privattøy. Det bør da la seg gjøre, eller er vi bare så negativt innstilt og så fulle av fremmedfrykt at vi ikke kan tillate det?

Hvem har sagt at vi må kaste hijaben for å bli intregrert?? Du skriver jo ut i fra ingenting... Alle kan kle seg akkurat som de vil på fritiden! paradise-deltakere får ikke gå i bikini på regler.

om man har en hijab som er en del av sykepleier uniformen, blir vaska med de andre sykepleier klea osv. er det da fremdeles uhygenisk ? jeg mener nå å ha sett hjelpepleiere med hijab. 

Jeg har jobbet med sykepleiere og hjelpepleiere som bruker Hijab, og endel Sikher som bruker sitt hodeplagg.

Dette er uproblematisk så lenge det vaskes på forskriftsmessig vis.

Problemet kommer når en jobber på demensavd. og noen av pasientene blir veldig redde. Så jeg foreslo engang for ei jeg jobbet med som brukte hijab at når hun var på jobb kanskje kunne bruke et skaut istedet. Fordi de demente ble REDDE når de så det ukjente det var for dem dette hodeplagget. Og sikhen jeg jobbet med han brukte da heller en lue.

Lille_frosk skrev:

heidu skrev:

heidu skrev:

*Meya* skrev:

Løsa skrev:
Vi nordmenn har da forskjellige måter å kle oss på vi og, og jeg må si det er et større spenn mellom kleskoden til Paradise Hotel-deltakerne og meg enn det er mellom meg og de som bruker hijab.

Vet ikke hvor mange her til lands som bruker burka, men jeg tror dere sikter til hijab?
Noe jeg ikke ser helt problemet med å bruke i helsevesenet, så lenge det er en del av uniformen og ikke privattøy. Det bør da la seg gjøre, eller er vi bare så negativt innstilt og så fulle av fremmedfrykt at vi ikke kan tillate det?

Hvem har sagt at vi må kaste hijaben for å bli intregrert?? Du skriver jo ut i fra ingenting... Alle kan kle seg akkurat som de vil på fritiden! paradise-deltakere får ikke gå i bikini på regler.

om man har en hijab som er en del av sykepleier uniformen, blir vaska med de andre sykepleier klea osv. er det da fremdeles uhygenisk ? jeg mener nå å ha sett hjelpepleiere med hijab. 

Jeg har jobbet med sykepleiere og hjelpepleiere som bruker Hijab, og endel Sikher som bruker sitt hodeplagg.

Problemet kommer når en jobber på demensavd. og noen av pasientene blir veldig redde. Så jeg foreslo engang for ei jeg jobbet med som brukte hijab at når hun var på jobb kanskje kunne bruke et skaut istedet. Fordi de demente ble REDDE når de så det ukjente det var for dem dette hodeplagget. Og sikhen jeg jobbet med han brukte da heller en lue.

aha !! så det er ikke noe problem i forhold til hygiene. da var jeg ikke så dum som visse personer ovenfor her prøvde å ymte frem. 

jeg ser det med demente og redsel, de hadde nok vært like redde om gunnar med grønt hår og armene dekt av tatoveringer hadde kommet for å stelle de. 

Lille_frosk skrev:

heidu skrev:

heidu skrev:

*Meya* skrev:

Løsa skrev:

aha !! så det er ikke noe problem i forhold til hygiene. da var jeg ikke så dum som visse personer ovenfor her prøvde å ymte frem. 

jeg ser det med demente og redsel, de hadde nok vært like redde om gunnar med grønt hår og armene dekt av tatoveringer hadde kommet for å stelle de. 

Meg du sikter til? ;-)
Jeg har jobbet mange år på sykehus, å har til god å se/eller høre om at hijab blir vaskte sammen med resten av arbeidsklærene. (som er den eneste forskriftsmessige måten å vaske dem på, på et sykehus). Da måde sendes til vaskeriet, og være i et spes. stoff som tåler koking.Om dette blir gjennomført,kan det jo vurderes. Men det er ikke mange sykehus som har iverksatt det. 

Men siden du vet så mye ift sykehus å smitte, hva gjør de om de må på et smitterom da?
Mange demente på sykehusene også.

heidu skrev:

*Meya* skrev:

heidu skrev:

Løsa skrev:

Hvem har sagt at vi må kaste hijaben for å bli intregrert?? Du skriver jo ut i fra ingenting... Alle kan kle seg akkurat som de vil på fritiden! paradise-deltakere får ikke gå i bikini på jobb de heller;-)
Man trenger ikke å ha fremmedfrykt selv om man mener de "fremmede" ska leve etter norsk lov å regler.

Hva er det i norsk lov eller disse "reglene" vi skal ha i Norge utenom loven, som hijab bryter med da i så fall?

Må bare bruke hijab så mye dere vil for meg.Men jeg synes ikke en sykepleier skal bruke det av hygiensike årsaker. De andre sykepleierne får ikke bruke neglelakk, øredobber, hårbånd osv de heller serru :-) Det er en regel...

Det er et klesplagg, man bruker det bare på jobb, blir på lik linje som uniformen det, kan ikke sammenligne med øredobber og neglelakk.

heidu skrev:

Om du ikke skjønner det, gidder jeg ikke begynne å forklare. Det er basic kunnskap for sykepleiere på sykehus iallefall.Har aldri nevnt rørlegger...de må ha på seg hva de vil for meg.

Få høre argumentet ditt hvis dette er en del av uniformen og ikke privattøy.

Løsa skrev:

heidu skrev:

Om du ikke skjønner det, gidder jeg ikke begynne å forklare. Det er basic kunnskap for sykepleiere på sykehus iallefall.Har aldri nevnt rørlegger...de må ha på seg hva de vil for meg.

Rams opp noen sykehus hvor de har hijaber liggende sammen med resten av klærne til de ansatte??

heidu skrev:

heidu skrev:

heidu skrev:

*Meya* skrev:

Løsa skrev:

Meg du sikter til? ;-)
Jeg har jobbet mange år på sykehus, å har til god å se/eller høre om at hijab blir vaskte sammen med resten av arbeidsklærene. (som er den eneste forskriftsmessige måten å vaske dem på, på et sykehus). Da måde sendes til vaskeriet, og være i et spes. stoff som tåler koking.Om dette blir gjennomført,kan det jo vurderes. Men det er ikke mange sykehus som har iverksatt det. 

Men siden du vet så mye ift sykehus å smitte, hva gjør de om de må på et smitterom da?
Mange demente på sykehusene også.

Jeg har ikke sett det på sykehus,men poenget mitt er likevel at dersom det ikke er farlig på et sykehjem med alskensting som er på disse minisykehusene,så kan det ikke være veldig ille på vanlige sykehusavd.heller om ikke smittevern o.l. men det finnes endel avd. en hijab kan bli båret.

Det sagt, så ser ikke jeg helt hva som er så mye mer uhygenisk med en hijab sammenlignet med langt hår satt i strikk som ligger nedover ryggen, eller som enkelte sykepleiere har UTSLÅTT HALVLANGT HÅR SOM KOMMER I ANSIKTET SOM DE FJERNER MED HENDENE GJERNE MED HANSKER FØR DE FORTSETTER PROSEDYREN *grøsser* Da er hijab som ligger inntil hodet og fjerner hår mer hygienisk spør du meg.

Også har du som nevnt tidligere i tråden bakteriesamlerne klokker,ringer,neglelakk,lange negler og faktisk også kjeder m/anheng ergo er det uhygienisk med kristne som bruker korts rundt hals.

Der jeg har jobbet har hijab som er blitt brukt av muslimer blitt lagt i en egen vaskepose i garderobe.

Og hvorfor er hijab verre enn disse hårnett som blir brukt på kirurgisk avd.? så som preopr.? De blir ofte ikke byttet mellom hver pas....

Problemet - dersom en kan kalle det det- med en hijab kan være at enkelte pasienter,særlig eldre, kan bli engstelige pga. at dette er fremmed for de. Men på den annen side kan det være et like stort problem for en med en annen hudfarge enn etnisk norske også. Og ikke minst folk som kommer fra andre land som snakker svært dårlig norsk.

Men ja, der jeg jobber (for å ha dekket det) er det IKKE LOV med veldig store synlige tattoveringer,piercings eller hårfarger/frisyrer som gjør pasientene engstelige.

heidu skrev:

Løsa skrev:

heidu skrev:

Rams opp noen sykehus hvor de har hijaber liggende sammen med resten av klærne til de ansatte??

Jeg sier ikke at det er sånn nå, men at det bør bli det. Det er det jeg mener.

Løsa skrev:

heidu skrev:

Løsa skrev:

heidu skrev:

Ja, det blir noe annet. Om det blir innført og gjennomført på sykehusene rundt om kring. Men per dags dato er de ikke sånn, å da synes jeg det er uhygienisk å bruke private.

Men sånn helt seriøst, hvor mange innvandrere er det som virkelig ikke er interessert i å lære seg språket da?
De som venter på oppholdstillatelse må jo delta norskkurs for å i det hele tatt få penger.

Hvorfor er dette et tema egnetlig?

Det som får meg til å tenne i denne saken er nok uttrykket "kaste ut". Synes det er så nedlatende og det får meg til å tenke at vedkommende ikke vil at de skal være her.
Og kreve at de vil leve som nordmenn? Hva innebærer det egentlig?
Jeg skjønner lære seg språket. Ang jobb, så er de vel ikke dårligere enn oss på den biten?

heidu skrev:

Løsa skrev:

heidu skrev:

At de ikke har det pr. dags dato betyr vel ikke at de ikke kan få det?

Jeg tror de har det på Ullevåll, uten at jeg skal være helt skråsikker. Mener venninna mi som jobber der, sa at hun slipper bruke private hijaber. 

heidu skrev:

Løsa skrev:

heidu skrev:

Løsa skrev:

heidu skrev:

Ja, det blir noe annet. Om det blir innført og gjennomført på sykehusene rundt om kring. Men per dags dato er de ikke sånn, å da synes jeg det er uhygienisk å bruke private.

Det er jeg enig i...

Back
Topp