Frk. Tvert I. Mot skrev:
mammatileijente skrev:
Frk. Tvert I. Mot skrev:
Synes du det er for mye å kreve at de lærer seg norsk? Betaler barnebidrag? Skaffer seg en jobb?mammatileijente skrev:
Nei ærlig talt.. såpass bør man kunne kreve av våre nye landsmenn/kvinner!
Hva med alle de etnisk norske som ikke betaer barnebidrag eller skaffer seg en jobb da? Og hva med all ungdommen som fordummer og ødelegger det norske språket? (Den siste er ikke helt sammenlignbar, jeg ser det, men alikevel ett poeng spør du meg.)
Skal vi kaste de ut av landet alle sammen? De oppfører seg jo ikke som nordmenn?
Nei, behandle alle likt, uavhengig av rase sier jeg! Ta folk for handlingene de utfører, ikke for hvor de kommer i fra! En nordmann skal få leve som før om han ikke betaler barnebidrag, mens en utlending skal bli kastet ut av landet? Hører ingen steder hjemme! Begge bør få noen konsekvenser, men konsekvensen bør være lik for lik handling! Noe annet er jo direkte rassistisk!
Og rasimske kortet blir dratt opp igjen.. bombe! :)
Jeg synes man skal ha noen enkle regler for de som får lov til å komme og bo i landet vårt!
Og lære seg språk er jo et mistekrav!
Og jobbe bør de også
Og betale barnebidrag for de barna de har skaffet seg
På lik linje som nordmenn ja! Men etniske norske nordmenn kan kan vel ikke sende hjem til hjemlandet eller? De er jo herifra!
Man er da faen ikke rasist fordi man mener at man bør følge norske regler heller eller? Og språket er jo en selvfølge spør du meg!
Hvis man mener man skal behandles ut ifra etnisitet, og ikke ut ifra handling, enkeltmennesket, og oppførsel, så er man rasist ja! Man er derimot ikke rasist kun fordi man mener man bør følge norske regler, det mener vel de aller fleste at alle vi som bor her bør gjøre. så det er to vidt forskjellige ting.
Men man kan fint være norsk selv om man ikke er etnisk norsk. Og hvis man mener at en som er norsk (altså, ikke etnisk norsk, men med norsk statsborgerskap f.eks). skal sendes ut om h*n bryter norsk lov, mens etnisk norske blir behandlet på en annen måte, så vi jeg absolutt påstå at dette er rasistisk, da det handler om etnisitet, ikke enkeltmenneske, handling, eller statsborgerskap og tilhørighet.
I "alle" slike diskusjoner er det bare snakk om norske og utlendinger, og utlendinger som gjør noe ulovlig skal sendes hjem. Men det er litt lite nyasnert til og få en skikkelig, og forståelig diskusjon. Når er man norsk? Når er man utlending? Når skal man kunne sendes hjem igjen og når skal man få bli om man gjør noe galt?
Innvandrerer som har fått norsk statsborgerskap får man ikke sendt hjem igjen.. uansett grunn...
Jeg mener at når man er så heldig å få lov til å komme og bo her i landet vårt, så må de følge norske regler, de skal lære seg språket, komme seg i jobb (for de som er friske nok til å jobbe), betale bidrag og gjøre ellers det som kreves her i Norge.
Er ikke noe rasistisk over det overhode! Og vil ha meg frabedt å bli kaldt det også
Men desverre så er det sånn.. at når man er enige med feks Frp, eller en link generelt hvor innvandrere får kritikk.. så er man automatisk rasist!