Karuseller og gravid?

shewolf

Gift med forumet
Kan jeg ta karuseller på tivoli når jeg er fravid? Er 4-5 uker på vei.

Jeg tok nettopp tekoppene, og ble skikkelig nervøs for om det kan ha gjort skade :(

Det pleier vel å stå advarsler på ting gravide ikke skal ta? Står ihvertfall det på enkelte berg-og-dalbaner i Liseberg...

Veritas som har " tivolitilsynet" i Norge har merket attraksjonene med advarsel der de mener gravide ikke bør ta.
F.eks brå bevegelser, fare for ubehag ( lyd og lys o.l.) og andre faktorer som kan forbindes med " fare".
Det er ingen klare regler eller forbud, men det er opp til deg hva du gjør. Tivoliet-fornøyelsesparken har tatt sine forbehold med å merke attraksjonen og følge veritas sine retningslinjer.

På tekoppen står det at gravide ikke bør ta den. Har sett det når tivoliet har vært her i byen.

Vet ikke. E tar aldri karusell da e har en sykdom som ikke takler sånt. Regner med 1 tur går greit, men ikke en hel dag. :)

Er forskjell på å ta en karusell når man er 4 uker på vei og 30 uker på vei.. Kos deg med te-koppene du :-)

Når du er så kort på vei så skal det mye til for at noe fysisk skal påvirke utenfra.

Når man er så kort på vei kan jeg ikke tenke meg at det gjør skade å sitte i en karusell hvor du ikke har noe som kan risikere å trykke deg hardt i magen, og likevel er jo babyen bare en liten celleklump langt inni kroppen din, så jeg tror ikke det er så risikabelt de første par månedene i alle fall, men likevel. Det er ikke anbefalt, og det er jo en grunn til det.

Jeg var på Tusenfryd da jeg var ca 8 uker, og det eneste som ikke var merket med advarsel-skilt var vel tømmerrenna, så den tok jeg, er jo ingen belter eller noe der. Lot det andre være, bare i tilfelle, men jeg tror ikke det hadde gjort noen skade.

eg ringte til fødeavdelinga ang dette, når det var tivoli her :P Jordmora sa at det var jo ikkje påvist at det var skadelig for babyen eller noko, men at eg kanskje denne gongen kunne stå og sjå på istadenfor å ta karusellane, sånn for sikkerhetsskyld.

Men gjort er gjort, og du ville nok merka det allerede dersom det ikkje gjekk bra :)

Det er vel anbefalt å la være. I allefall er det meste på tusenfryd det, så vidt jeg husker.

Refererer til det jeg skrev over her. Ang. Veritas og anbefalinger. Jeg har jobbet flere sesonger på tusenfryd, og de følger Veritas sine råd. Alt i alt er det den gravides ansvar. Er man synlig gravid, så er det kanskje ikke alle ansatte som vil ta ansvar for at du skal kjøre attraksjon. Når man er så kort på vei, og er advart så er det din avgjørelse.

Om det er lurt eller ikke å kjøre når man er gravid kan jeg for lite om til å uttale meg.

:)

Jeg merker ikke at jeg er gravid enda, og fant det ut for bare noen dager siden. Så har ikke helt vent meg på at jeg er gravid. Tenker lite på det, og husket det rett og slett ikke før karusellen startet.

Det var jo ingen risting og støt. Men det som bekymret meg var om g-kreftene kunne gjøre skade..?

Jeg håper det gikk bra.

Back
Topp