Karius dagbok....

Karius

Glad i forumet
Sensommerbarna 2016
Septemberlykke 2016
Veien til nr 3:love7


17. desember 2015
Satte inn 2 perfekte egg :santa:santa


26. desember 2015
Testet positivt :happy119

30. desember 2015
HCG testen viste 207

8. januar 2016
Hjertet begynner å slå :Heartred


22. januar 2016
Risikoen for spontanabort avtar



29. januar 2016
1. TUL - usikker om det er 1,2 eller 3 der inne :happy:


22. februar 2016
2. TUL - Fikk se en liten der inne :)


7. mars 2016
Kjønnet begynner å bli tydelig


28. mars 2016
Kjente liv for første gang om natten


5. april 2016
Tid for OUL - Ny termin 2. september



29. april 2016
Sparkene i magen ble tydelig kraftigere og kjennes utenpå


6. mai 2016
Blir barnet født nå, vil man forsøke å redde det


9. mai 2016
Tid for 4. UL - 0% vekstavvik og skatten har det fint


30. mai 2016
Tid for 3. jordmortime


30. mai 2016
for 5. UL



31. mai 2016
På tide å fylle ut papirer om permisjon og foreldrepenger


15. juni 2016
Tid for 6. UL


4. juli 2016
Tid for 4. jordmortime


6. juli 2016
Tid for 7. UL
Time på St.Olav for å planlegge fødsel


22. juli 2016
Tid for 8. UL


29. juli 2016
Kjente at skatten hikket for første gang


1. august 2016
Pappa'n kjente spark fra skatten



4. august 2016
Tid for 9. UL


4. august 2016
Tid for å pakke fødebagen



12. august 2016
Fødselspermisjonen begynner


2. september 2016
Lille er ventet :greet025
 
Last edited:
De fine testene.....

3+5
image.jpeg


4+0
image.jpeg


5+1
image.jpeg
 
Last edited:
OVERSIK OVER UKER-MÅNEDER-TRIMESTER:

1 TRIMESTER
1 fullgått måned: 4 uker + 2 dager (0 - 4+2)
2 fullgåtte måneder: 8 uker + 5 dager (4+3 til 8+5)
3 fullgåtte måneder: 13 uker + 2 dager (8+6 til 13+2)

2 TRIMESTER
4 fullgåtte måneder: 17 uker + 5 dager (13+3 til 17+5)
5 fullgåtte måneder: 22 uker + 2 dager (17+6 til 22+2)
6 fullgåtte måneder: 26 uker + 5 dager (22+3 til 26+5)

3 TRIMESTER
7 fullgåtte måneder: 31 uker + 2 dager (26+6 til 31+2)
8 fullgåtte måneder: 35 uker + 5 dager (31+3 til 35+5)

9 fullgåtte måneder: 40 uker (35+6 til 40 +2)




TABELL FOR GJENNOMSNITTLIG VEKTØKNING

Uke 5 - 2,3 kg
Uke 7 - 2,6 kg
Uke 10 - 3 kg
Uke 13 - 3,5 kg
Uke 15 - 4 kg
Uke 17 - 5,6 kg
Uke 20 - 6,2 kg............... 6 kg for meg
Uke 23 - 7,2 kg............... 6 kg for meg
Uke 25 - 8,2 kg............... 6,5 kg for meg
Uke 27 - 9,3 kg............... 8,7 kg for meg
Uke 30 - 10,3 kg...............10 kg for meg
Uke 33 - 11,3 kg...............12 kg for meg
Uke 35 - 12,2 kg.............. 15 kg for meg
Uke 37 - 13,0 kg
Uke 40 - 14,0 kg
__________________
 
Last edited:
Blir det gutt eller jente?
Fosterets hjerteslag over 140 slag/minutt - Jente
Fosterets hjerteslag under 140 slag/minutt - Gutt

Mamman er kvalm de første ukene - Jente
Mamman er ikke kvalm de første ukene - Gutt

Mamman har dilla på sure og friske ting - Jente
Mamman har dilla på salte og fete ting - Gutt

Mamman plages av halsbrann - Jente
Mamman plages ikke av halsbrann - Gutt

Mamman plages ikke av hodepine - Jente
Mamman plages av hodepine - Gutt

Mamman legger på seg på hofter og rumpe - Jente
Mamman legger på seg bare på magen - Gutt

Mamman er ubekymra - Jente
Mamman er bekymra - Gutt

Mammans forslag å lage barn - Jente
Pappans forslag å lage barn - Gutt

Mamman taper sin skjønnhet under svangerskapet - Jente
Mamman kler svangerskapet - Gutt

Pappan legger ikke på seg - Jente
Pappan legger på seg under svangerskapet - Gutt

Mammans nese vokser ikke under svangerskapet - Jente
Mammans nese vokser under svangerskapet - Gutt

Mamman plages med blødende tannkjøtt - Jente
Mamman plages ikke med blødende tannkjøtt - Gutt

Vokser håret på leggene fortere enn før - Jente
Vokser håret som vanlig - Gutt

Mamman hovner mye opp på slutten av svangerskapet - Jente
Mamman hovner lite opp på slutten av svangerskapet - Gutt

Mammans føtter er som før - Jente
Mammas føtter er kaldere - Gutt

Mamman løfter koppen sin ved å ta rundt hele koppen - Jente
Mamman løfter koppen sin ved å ta i hanken - Gutt

Mamman viser fram hendene sine til andre med håndflata opp - Jente
Mamman viser fram hendene sine til andre med håndflata ned - Gutt

Mamman sover med hodet mot nord - Jente
Mamman sover med hodet mot sør - Gutt

Har den vordende mormor hårfargen i behold - Jente
Har den vordende mormor grått går - Gutt

Vokser brystene mye - Jente
Vokser brystene lite - Gutt

Ikke så livlig baby i magen - Jente
Svært livlig baby i magen - Gutt

Barnet hikker mye - Jente
Barnet hikker lite - Gutt

Mamman spiste mye grønnsaker, frukt og fisk før unnfangelsen - Jente
Mamman spiste mye kjøtt og melkeprodukter før unnfangelsen - Gutt

Mamman får liten eller ingen pigmentstrek på magen - Jente
Mamman får lang og tydelig strek - Gutt

Rund mage - Jente
Spiss mage - Gutt

Magen synlig bakfra - Jente
Magen ikke synlig bakfra - Gutt

Magen er høy - Jente
Magen er lav - Gutt

Legg sammen mammans alder ved unnfangelsen + måneden unnfangelsen fant sted
Oddetall - Jente
Partall - Gutt

Ble babyen unnfanget på en partallsdato - Jente
Ble babyen unnfanget på en oddetallsdato - Gutt

Heng gifteringen i et hårstrå eller ei nål i en tråd og hold den rolig over magen.
Går den i sirkler - Jente
Pendler den fram og tilbake - Gutt

Kinesisk fødekart
Jente
Gutt
 
Last edited:
Hva trenger vi å kjøpe:
(Har det meste fra sist, men noe trenger vi)

Klær:
Hentesett


Til soverommet:


Til stelling:
OK Bleier
OK Badeolje
Sinksalve
Mange vaskekluter
Stelleveske
OK Bleiebøtte
Badebalje

Til amming: (Håper dette fungerer denne gangen også)
Minst 2 sett ammeinnlagg i ull
OK Engangs ammeinnlegg
Bokser for frysing av morsmelk (Ikke Avent)

Til tur:



Andre ting:
OK Bilstol til storesøster
Tripp trapp m/nyfødtstol
Vippestol
 
Last edited:
En til...
 
Og til slutt en til...
 
27weeks980.jpg


:smiley-bounce015 27 + 1 uker :smiley-bounce015
OM BARNET:

I begynnelsen av denne uken er fosteret 25 uker gammelt. Denne uken åpner gjerne fosteret øynene for første gang, men det ser ikke særlig godt. Fortsett å prate og synge for fosteret. Lydene vrenges nok noe av fostervannet, og fosteret har kanskje vernix (voks) i ørene også, men hørselen er bedre nå enn tidligere.

Nå samles nytt fett under huden hele tiden, slik at den blir mindre gjennomsiktig og rynkete.

Hjertelyden kan høres i stetoskop, og enkelte vordende fedre vil kunne høre det lille hjertet slå ved å legge øret mot magen din. Du begynner kanskje å merke at fosteret har fått et tydeligere søvnmønster, og vil kunne registrere aktive og rolige perioder på omtrent samme tidspunkt hver dag.

OM MEG: Da er jeg over i 3. trimester og ting begynner å nærme seg sakte men sikkert. Har fått en følelse av at ting kommer til å skje før tiden denne gang, så puster lettet ut for hver uke som går. Hvorfor jeg føler det slik vet jeg ikke, kanskje det er bare frykt for at det skal være over da jeg virkelig nyter å være gravid denne siste gangen. Det er vanskelig å tenke at det er siste gang, men håper følelsen av å være ferdig kommer når babyen kommer :)
Formen er god, men kjenner det begynner å bli tungt og det kommer litt vann i føttene når kvelden kommer, da er det vanskelig å sitte på gulvet å leke med storebror og lillesøster, men heldigvis lar de mamma være baby som sover i sengen sin i leken :)
Ellers jobber jeg 50 % og det kjenner jeg er nok og veldig usikker på om det holder hele veien, så tar en legekontroll i gangen. Diabetesen er i ulage for tiden, så nå er det strengere kosthold framover. For kjenner jeg får helt panikk av tanken på at babyen skal bli påvirket av diabetesen min og komme ut med blodsukker i ulage og med 5 kg på kroppen. Sånn sett hadde det vært greit å føde litt før terminen :) Foreløbig ligger den iallefall på gjennomsnittet, så ingenting å frykte enda heldigvis.
 
image.jpeg

:) Uke 29 + 0 :)
OM BARNET
I begynnelsen av denne uken er fosteret 27 uker gammelt. Barnets hode har nå omtrent riktig størrelse i forhold til kroppen.

Studier har vist at når mor slapper av ved å lytte til rolig musikk, blir også barnets bevegelser og hjerterytme roligere. Ettersom barnet blir vant til denne musikken, roer hjerteslag og -rytme seg raskere. Dette er en indikasjon på at barnet har utviklet hukommelse og kan kjenne musikken igjen.

OM MEG:
Nå begynner jeg å føle meg sprengtxsmile9 Kan det virkelig være plass til at den lille skal vokse i 2,5 mnd til :confused005 Hehe, det går nok på et vis sikkert. Fått konstantert tomt jernlager hos legen, så er begynt på jerntabletter, satser på ting er i balanse igjen snart. Ble 100 % sykemeldt fra i går, så nå blir det mye hjemmetid framover. Må et par turer på jobb før jeg kan si meg helt ferdig, men. Det nærmer seg iallefall. Måtte også gjøre innkjøp av halsbrann produkter for noen dager siden, så mine der økte mine følelser om at det blir en jent denne gangen ;) Ellers nyter jeg tilværelsen og gleder meg mer og mer for hver dag. Magen vises godt nå, så får mange spørsmål om dagen om magen, bare koselig det da :)
 
image.jpeg

35 + 1 uker
OM BARNET:

I begynnelsen av denne uken er fosteret 33 uker gammelt. Tåneglene når nå tåspissene.

Om du kunne plassert fingeren din i fosterets håndflate, ville den lille hånden lukket seg om den. Det er griperefleksen hos barnet som er ferdig utviklet.

Navlestrengen er rundt en halv meter lang og mellom én og to centimeter i diameter. Trykket i den og konsistensen gjør at det sjelden blir knute på den, og skjer dette, løsner den som regel av seg selv. Fosteret bruker gjerne navlestrengen som leke og klemmer på den, men det klarer ikke å klemme så hardt at den skades.

Det er i de siste ukene av svangerskapet at fosteret legger mest på seg, gjerne over 200 gram i uken!

OM MEG:
Panikken er kommet over meg.... Hehe.... Begynte å kjenne noen tak i ryggen i går og da gikk det opp for meg at det faktisk ikke er lenge igjen og i dag begynte jeg å ta fram ting fra boden. Første vaskemaskin med nøytralt babytøy er nå satt på og nå sitter jeg her å tripper for at den skal bli ferdig smiley-chores003 Heldigvis har vi invistert i tørketrommel siden sist, så regner med å få ting litt på stell i dag :smiley-chores011 Det er jo faktisk bare 19 dager til igangsetting :nailbiting: Det hadde jo vært deilig å nyte noen dager med mann og barn når alt er klart og før vi drar til sykehuset, så dette var vel på tide :happy119 Mannen mener forresten at jeg bare kan vaske opp alle kjolene og :greet015 Han er sikker i sin sak at det blir jente. Jeg er høyst usikker, så klare jenteklær og gutteklær får ligge i en kasse til den lille er ute. Ellers er formen fin. Hevelsen i beina er avtatt noe og føler meg mer komfortabel med å sitte nå enn tidligere. Var på UL på fredag og den lille ligger på + 7% i vekst og med hodet ned, øver seg med pustebevegelser, så bærer ikke preg av min diabetes heldigvis. Ny UL neste torsdag, som nok blir den siste :gen014 Skal på kontroll hos diabeteslegen i dag og håper han er like fornøyd :happy119 Nå skal jeg nyte hver dag, dette er mitt siste svangerskap og kjenner det er vemodig og trist, men samtidig begynner jeg nå å lengte etter babytiden :)
 
image.jpeg


:happy093Uke 37:happy093



OM BARNET:

I begynnelsen av denne uken er fosteret 35 uker gammelt. Nå gjøres bare finpussing. Fosteret fortsetter å legge på seg og er snart klar til å bli født.
Barnet vil ikke regnes som prematurt (for tidlig født) hvis det fødes etter inngangen av denne uken.
De siste ukene vokser fosteret saktere, men gutter vokser vanligvis fortere enn jenter.
Vernixlaget er i ferd med å forsvinne, men noe vil sannsynligvis være igjen og kan faktisk hjelpe under fødselen. Det oljete kremlaget kan gjøre det enklere for fosteret å passere gjennom fødselskanalen.

OM MEG:
Jubler for å ha kommet til uke 37 :dance011Skatten blir ikke nå regnet som prematur og kan i grunnen bare komme. Jeg gruer meg til fødselen denne gangen og har et lite håp om at jeg skal slippe å bli satt i gang denne siste gangen, så lille skatt du kan komme, mamma blir nok ikke mer klar om noen uker, så hvis du er klar er jeg. Var på vekstkontroll og CTG på torsdag, skatten målt til +5 % i vekst så bærer fortsatt ikke noe preg av min diabetes. CTG'en ble litt langvarig da skatten hadde høy hjerterytme og jordmor ville ikke sende oss hjem før den hadde roet seg, måtte allikevel avslutte da jeg ble svett og uvel. Gyn godkjente derimot CTG'en, så fikk reise hjem etter 2,5 timer på sykehuset. Jeg tenker litt på dette da storebror også hadde høy hjerterytme under fødselen og måtte ut i en fart, de gjorde meg klar til keisersnitt, men fødselen gikk så fort at jeg fikk han heldigvis ut selv. Håper det bare var et engangstilfelle denne gangen og at skatten takler fødselen fint.

Ellers har jeg vært litt sosial med venninner de siste kveldene og det har gjort underverker. Huset er så og si på stell, trenger bare vaske over gulvene. Jeg er forberedt på at fødselen kan starte når som helst. Med lillesøster var det nettopp denne natten vi går inn i nå at hennes fødsel startet, så må vel bare være klar til litt action. Fødebagen er så og si pakket og klar, mangler bare toalettsaker, mobil og lader tror jeg. Min mor har strikket to (en lilla og en mørkeblå) fine drakter som skatten skal ha på hjem fra sykehuset, hun mangler bare å feste trådene og jeg har kjøpt knapper på ebay som jeg håper å få snart. Om ikke jeg rekker å få det med i fødebagen tar min mann det med når vi skal hjem, det måtte han sist og da jeg ikke hadde pakket noe. Så får vi se om jeg rekker å skrive om uke 38 ;)



 
Back
Topp