Karin Naphaug

KineLee

Forumet er livet
Julibarna2014
Noen som har ringt eller hatt hjemmebesøk fra denne damen? Erfaringer ? :)

Svigerinnene min kjenner henne privat og kjørte er opplegg fra et av bøkene hennes fra ungen hennes var 6 mnd, det fungerte supert (til å få han sove hele natta).

Svigerinnene min kjenner henne privat og kjørte er opplegg fra et av bøkene hennes fra ungen hennes var 6 mnd, det fungerte supert (til å få han sove hele natta).
Så deilig. Vurderer sterkt å ta en tlf / hjemmebesøk . Siste løsning :p men er jo veldig dyrt...allerede brukt sykt mye penger på dette søvn greiene :( Leste boka hennes når poden var liten. Men da for mindre barn såklArt. Det jeg tok med videre var den hysj-metoden iallfall.

Vet du hva slags opplegg??

Oida. Har du noen linker ift dette? Ikke de metodene som står på nettsiden hennes iallfall :)

Last edited by a moderator:
Oida. Har du noen linker ift dette? Ikke de metodene som står på nettsiden hennes iallfall :)
Hun er jo for skrikekurer. Eneste "metodene" jeg mener man skal bruke mot små babyer er nærhet og trygghet.
De skal aldri ligge alene og gråte. Det er helt urealistiske forventninger at de skal sove hele natta og avvennes fra pupp om natta når de er 6 måneder.
Og hva er alt dette snakket om "søvnproblemer". Det er ikke problemer, men vanlig behov for nærhet og trygghet!

Hun er jo for skrikekurer. Eneste "metodene" jeg mener man skal bruke mot små babyer er nærhet og trygghet.
De skal aldri ligge alene og gråte. Det er helt urealistiske forventninger at de skal sove hele natta og avvennes fra pupp om natta når de er 6 måneder.
Og hva er alt dette snakket om "søvnproblemer". Det er ikke problemer, men vanlig behov for nærhet og trygghet!
Okei. Stod ikke noe om det på nettsiden hennes. Uansett et gutten min 10 mnd og våkner ca 7 ganger om natten. Har også våkentimer ca 2 timer per natt. Så for MEG så er det et problem :) Også regnet jeg med at hun ikke tvinger noen skrikekur på folk som ikke ønsker det.

Okei. Stod ikke noe om det på nettsiden hennes. Uansett et gutten min 10 mnd og våkner ca 7 ganger om natten. Har også våkentimer ca 2 timer per natt. Så for MEG så er det et problem :) Også regnet jeg med at hun ikke tvinger noen skrikekur på folk som ikke ønsker det.
Jenta mi er 14 måneder, sover i senga vår og jeg ammer masse på natta. Hun er våken mange ganger. I følge Naphaug er det et problem.
Hun tvinger ingen til skrikekur, men skrikekur er ikke greit uansett!
Jeg skjønner at du er sliten, men jeg ville ikke spurt Naphaug om hjelp.
Kan heller anbefale boka "Sove uten gråt".

Vi har kjørt noe av det samme på frøkna fra boka "god natt og sov godt" som er skrevet av noen spanjoler, men tror det går ut på noe av det samme prinsippet.

Frøkna vår har alltid sovet natta igjennom, men vi fikk problemer med legging etter hun starta i bhg. Nektet å legge seg, sovnet ikke før vi selv gikk i seng og vi kunne sitte inne hos henne i 3-4 timer.

Metoden gikk ut på at vi skulle gå inn til henne etter 1 min, så 3 min, så 5 min, så 7 min, så 7 min helt til hun sovnet..dette var dag 1. Så økte minuttene etterhvert som dagene gikk.

Funket som bare det, nå sovner hun ila 3 min.

Samme metoden skulle man også bruke ved oppvåkning på natta.

Men nå er ikke jeg hysterisk på gråting og mener at barn ikke har vondt av gråte under kontrollerte former. Jeg er moren og vet mitt barns beste.

Jenta mi er 14 måneder, sover i senga vår og jeg ammer masse på natta. Hun er våken mange ganger. I følge Naphaug er det et problem.
Lest den for mange mnd siden :) hjalp ikke meg så mye. Koselig bok da. Så lenge du ikke ser det som et problem så er det jo ikke det. Min var fra 2 mnd frem til han var 8 våken sånn 10-15 ganger per natt i tillegg til å sove kun 30 minutters dupper. Nå har det heldigvis blitt litt bedre . Og han sover en lang lur på 1-2 timer når jeg sover ved siden av han med puppen i munnen hans. Men noe må gjøres nå. Jeg er alenemor og snart er det tilbake til virkeligheten. Det jeg har lest om hennes metoder samsvarer ikle bare med skrikekurer iallfall.

Vi har kjørt noe av det samme på frøkna fra boka "god natt og sov godt" som er skrevet av noen spanjoler, men tror det går ut på noe av det samme prinsippet.

Frøkna vår har alltid sovet natta igjennom, men vi fikk problemer med legging etter hun starta i bhg. Nektet å legge seg, sovnet ikke før vi selv gikk i seng og vi kunne sitte inne hos henne i 3-4 timer.

Metoden gikk ut på at vi skulle gå inn til henne etter 1 min, så 3 min, så 5 min, så 7 min, så 7 min helt til hun sovnet..dette var dag 1. Så økte minuttene etterhvert som dagene gikk.

Men nå er ikke jeg hysterisk på gråting og mener at barn ikke har vondt av gråte under kontrollerte former. Jeg er moren og vet mitt barns beste.
Hadde du nattavent henne da? Gjorde du dette selv eller var det mannen din? Min sovner veldig greit på kvelden nå. Jeg gjorde vel som du bare at jeg var på rommet hans og så lavt hyyyysj innimellom. Koste på og trøster i starten, men da ble han forbannet gitt.

Jeg har boka hennes, og grunnen til at jeg likte den var at hun nettopp sier at det ikke er et søvnproblem at babyer ikke sover, og at det ikke er noen bestemt oppskrift på hva som er riktig, det er opp til en selv hva man syns er rett. I boka har hun nevnt ferbers metode i tillegg til mange andre metoder, men det er jo bare å luke ut. Jeg kjørte en snill versjon av en allerede snill oppskrift da jenta mi var ti måneder. Jeg forlot henne aldri, lot henne aldri gråte alene, og følte meg veldig trygg på at det var greit. Det fungerte også med en gang, og siden da har vesla sovet hele natta, med unntak av når hun våkner av drømmer o.l. Nå er hun to.

Jeg har boka hennes, og grunnen til at jeg likte den var at hun nettopp sier at det ikke er et søvnproblem at babyer ikke sover, og at det ikke er noen bestemt oppskrift på hva som er riktig, det er opp til en selv hva man syns er rett. I boka har hun nevnt ferbers metode i tillegg til mange andre metoder, men det er jo bare å luke ut. Jeg kjørte en snill versjon av en allerede snill oppskrift da jenta mi var ti måneder. Jeg forlot henne aldri, lot henne aldri gråte alene, og følte meg veldig trygg på at det var greit. Det fungerte også med en gang, og siden da har vesla sovet hele natta, med unntak av når hun våkner av drømmer o.l. Nå er hun to.
Kanskje jeg skal låne boka hennes igjen da , før jeg booker time. Godt med noen gode historier. :) Var det Avenning dere kjørte da?

Brukte Ferbers metode etter at jeg gikk rundt som en zombie i nabolaget i Oslo. Oppsøkte nærmeste barneped bokhandel... Ekspeditøren så på meg og sa, stakar du har ikke sovet mye i det siste... Jeg gråt tunge tårer og fikk foreslått denne metoden. 3 netter og hadde aldri problemer igjen. Selv ikke etter sykdom. Der ble min redning, eller hadde det blitt asylet neste.

Enig med deg det er forskjell på skrikekurer og lære barna hvis du gråter slipper du alt, alt med måte tenker jeg;)

Hadde du nattavent henne da? Gjorde du dette selv eller var det mannen din? Min sovner veldig greit på kvelden nå. Jeg gjorde vel som du bare at jeg var på rommet hans og så lavt hyyyysj innimellom. Koste på og trøster i starten, men da ble han forbannet gitt.

Hun har aldri fått mat på natta, så har ikke trengt nattavvenning.
Det var både jeg og mannen, vi byttet på å gå inn. Man skal si en kort setning og være der inn i maks 10 sekunder. Jeg sa noe som "mamma og pappa er her, nå er det natta og du skal sove sammen med kaninen(kosebamsen) i den deilig senga de" blablablabla...

Jeg brukte metodene til en amerikansk dame. Fikk kjøpt bok og veiledning for en latterlig rimelig penge på nettet. Første natta sov hun åtte timer. Neste natt sov hun natta gjennom og gjort dette siden...

Dana Obleman heter hun :-)

Flott for deg at det ikke er et problem :) men du trenger vel strengt tatt ikke å bagatellisere andres opplevelse av det som et problem.

Selv hadde jeg ei som sov sammen med meg. Hun våknet hver halvtime/time for mat gjennom natta. Jeg hadde kjempevondt i ryggen. Skulle begynne på jobb igjen og trengte søvn for å fungere. Når hun ble mer mobil så var det også et problem å ha henne i senga sammen med meg. Det å ikke få sove er et problem for både mor og barn. Vi er alle avhengig av kvalitetssøvn. Barnet mitt var sutrete og overtrøtt hele dagen før vi fikk henne til å sove natta gjennom. Nå er hun den solstråla :-) får høre det fra alle jeg kjenner, fra andre foreldre i bhg og bhg at hun alltid er så blid og glad. Så jeg tror vel strengt tatt ikke jeg har skadet barnet mitt på noen måte ;-)

Jeg tenker at man må sjekke fysisk helse hos barnet først og fremst. Smerter i rygg/nakke el? Fordøyelsesproblemer? Matallergi? Annen type allergi? Tetthet i hals/nese?

Så må man se på hva som fungerer for å få barnet til å sove best mulig - ligger alt til dette for det eller blir barnet forstyrret?

Hvem er det et problem for? Barnet eller den voksne?

Back
Topp