Karin Naphaug

Jeg har brukt flere av Karins tips, og gutten vår har sovet fra 19-07 hver natt siden han var 6 måneder, kun med unntak av sykdomsperioder og tannfrembrudd. Han er i dag snart to år. Han er glad i senga si, og legger seg med glede. Sier god natt, elsker deg, noen ganger synger vi en sang eller småprater litt, også går vi ut og han sovner alene.

Hvorvidt Karins råd fungerer for alle er vel usikkert, men hun harogså flere forslag, slik at man kanskje finner noe som passer for seg. Da gutten vår var ca tre måneder begynte vi å nedjustere leggetiden hans fra 23.00 ned mot 19.00, samt lære han å sovne alene med gradvis fjerning at stimuli. Vi brukte da hysjhysjmetoden. Da han var ca fem måneder begynte vi med ferber, med en personlig vri, ettersom vi fant noen triks som fungerte godt på vårt barn. Da han var 6 måneder ca ville jeg slutte med nattamming, så da brukte vi denne ferberaktige metoden når han våknet for mat også. To-tre netter så var nattesøvnen for hele familien sikret! =)

Leonora<3 skrev:
Jeg har brukt flere av Karins tips, og gutten vår har sovet fra 19-07 hver natt siden han var 6 måneder, kun med unntak av sykdomsperioder og tannfrembrudd. Han er i dag snart to år. Han er glad i senga si, og legger seg med glede. Sier god natt, elsker deg, noen ganger synger vi en sang eller småprater litt, også går vi ut og han sovner alene.

Hvorvidt Karins råd fungerer for alle er vel usikkert, men hun harogså flere forslag, slik at man kanskje finner noe som passer for seg. Da gutten vår var ca tre måneder begynte vi å nedjustere leggetiden hans fra 23.00 ned mot 19.00, samt lære han å sovne alene med gradvis fjerning at stimuli. Vi brukte da hysjhysjmetoden. Da han var ca fem måneder begynte vi med ferber, med en personlig vri, ettersom vi fant noen triks som fungerte godt på vårt barn. Da han var 6 måneder ca ville jeg slutte med nattamming, så da brukte vi denne ferberaktige metoden når han våknet for mat også. To-tre netter så var nattesøvnen for hele familien sikret! =)

Blir kvalm bare av å lese om slike metoder på så små barn.. Hva er vitsen med å få barn om en skal behandle de som voksne og tenke på å sikre familiens nattesøvn på bekostning av barnets trygghet? Nei fy fader kjenner at jeg blir sint på barnas vegne.. 

Dere som har brukt f.eks Karin Naphaugs metoder og synes de er veldig effektive, har dere spurt dere selv nettopp hvorfor de er så effektive?

Jeg har fått barn fordi jeg har masse å tilby et barn. Omsorg, kjærlighet, økonomisk trygghet, faste rammer, rutiner, sunt kosthold, lek osv osv... At barn skal sove når det er natt, synes jeg ikke setter spørsmålstegn ved hvorfor jeg har fått barn.

Ei heller har det gått på bekostning av hans trygghet, han har hele tiden kunnet høre oss når han har lagt seg, døra står på gløtt og vi går inn og snakker med han med javne mellomrom dersom han gråter. Hvilket han ytterst sjelden gjør, siden han har lært seg at senga er et flott sted å være, der føler han seg trygg. Om han ikke sovner med en gang, ligger han å skravler litt med seg selv, eller koser med bamsen sin.

Betty Poop skrev:
Hun er muligens en dame som kan mye om søvn og barn, men personlig synes jeg det blir litt vel mye generalisering, synsing og troing, i stedet for ordentlig kunnskap. Det er rart å drive en bedrift som skal gi råd angående bl.a. grensesetting, uten en eneste pedagog (ja, mange sykepleiere, lege, osv, men ingen pedagoger).

Jeg har inntrykk av at i en del instanser er denne "Sovekarin" nesten litt hellig, uten at jeg helt klarer å forstå hvorfor. 

Akkurat mine tanker, bare bedre sagt enn jeg hadde klart! ;)

Leonora<3 skrev:

Jeg har ikke brukt karins tips, men snuppa her har sovet 12 timer på natta siden hun var ca 5 mnd likevel. Betyr det at jeg kan gi råd og ta betalt for det??

Jah, hun har jeg hørt om ja.. I den settingen at jeg reagerte på at noen skrev på facebook at det var grusomt å høre på at jenta hennes på 3-4 mnd'r lå og skrek, men dem måtte være sterke og holde ut.. For nå skulle ungen lære seg og sovne selv ! Jeg fikk beskjed om og holde kjeft, jeg var tross alt ikke noe søvn-ekspert.. Det var nemmelig sove-Karin... 

Betty Poop skrev:
Dere som har brukt f.eks Karin Naphaugs metoder og synes de er veldig effektive, har dere spurt dere selv nettopp hvorfor de er så effektive?

Ja. Fordi jeg ga jenta mi forutsigbarhet ved gode forberedelser. Fordi hun hele tiden kunne se meg.. i stedet for at hun ble stresset av at jeg var der hele tiden eller at jeg løp inn og ut. Jeg var tilgjengelig og synlig hele tiden men ikke noen oppmerksomhet. Hun sluttet å hylskrike med en gang. Og roet seg selv og sovnet. For første gang har min datter sagt: Jeg er trøtt og vil sove. Det har alltid vært NEI NEI NEI IKKE SOVE!!!! Så hun har fått et positivt forhold til søvn. Jeg pratet med dama før jeg overhode leste boken. Jenta mi nærmer seg tre år.. og for første gang i hele sitt liv sover hun mer enn 1-2 netter igjennom pr mnd. :)
Hun har hatt et søvnproblem. For oss har det bare vært en glede. Jeg har pratet med Karin Naphaug mange mange ggr. Og jeg har også møtt henne i virkeligheten :).

Jeg har fått ei trygg jente som ikke hyler hysterisk i senga. Om hun ikke klarer å roe seg for søvn med en gang nå... så går det i å fortelle historier, synge, le osv. <3 Hun er glad og rolig når hun sovner.

MsMongo skrev:
Jah, hun har jeg hørt om ja.. I den settingen at jeg reagerte på at noen skrev på facebook at det var grusomt å høre på at jenta hennes på 3-4 mnd'r lå og skrek, men dem måtte være sterke og holde ut.. For nå skulle ungen lære seg og sovne selv ! Jeg fikk beskjed om og holde kjeft, jeg var tross alt ikke noe søvn-ekspert.. Det var nemmelig sove-Karin... 

Det der ville ikke sove-Karin anbefalt. Noen foreldre vil misforstå samme hva slags råd de har fått. Man skal ikke tro alt man hører....... 

Jeg har ikke brukt karins tips, men snuppa her har sovet 12 timer på natta siden hun var ca 5 mnd likevel. Betyr det at jeg kan gi råd og ta betalt for det??

Ja, det er vel det som kalles en forretningside!?! Folk velger jo selv om det vil kjøpe tjenesten ëller ikke.

Back
Topp