Karin Naphaug

Hormonfrøkna

I full hormoni!
Februar 2014 - Skjult forum
Hva syns dere egentlig om henne?

Kjøpte boka hennes for en evighet siden, og har i grunn hatt veldig lite nytte av den. Syns det står veldig lite konkret der. Tok den fram igjen nå for å se om det kunne stå noen tips til min snart ettåring. Kjenner jeg irriterer meg grønn over måten hun skriver på. Det virker som det overhodet ikke er noe positivt med barn, hun skriver som om de er noen utspekulerte smådjevler!

Jeg fordrar ikke kjerringa og synes også hun har et helt skrudd syn på barn. Hun viser ihvertfall tydelig hvor lite hun faktisk vet og kan om barns psyke og psykologiske utvikling. Hun har heller ingen formell kompetanse for å kunne kalle seg "søvnekspert" og jeg synes en selvutnevnt søvnekspert burde ha andre ting å komme med enn selvkomponert Ferber i 2012. 

Hun er muligens en dame som kan mye om søvn og barn, men personlig synes jeg det blir litt vel mye generalisering, synsing og troing, i stedet for ordentlig kunnskap. Det er rart å drive en bedrift som skal gi råd angående bl.a. grensesetting, uten en eneste pedagog (ja, mange sykepleiere, lege, osv, men ingen pedagoger).

Jeg har inntrykk av at i en del instanser er denne "Sovekarin" nesten litt hellig, uten at jeg helt klarer å forstå hvorfor. 

Sicily skrev:
Jeg fordrar ikke kjerringa og synes også hun har et helt skrudd syn på barn. Hun viser ihvertfall tydelig hvor lite hun faktisk vet og kan om barns psyke og psykologiske utvikling. Hun har heller ingen formell kompetanse for å kunne kalle seg "søvnekspert" og jeg synes en selvutnevnt søvnekspert burde ha andre ting å komme med enn selvkomponert Ferber i 2012. 

Signerer alt. Irriterer meg også at hun fremstiller helt normal søvnutvikling som et problem, og at tallene hennes for hva som er normal søvn overhode ikke stemmer med noe statistikk jeg har sett over virkelige barn. Kvalmt å framstille det som om til og med gjennomsnittsbarnet har et søvnproblem, for så å skape seg et enda større marked for å tjene penger på å hjelpe foreldrene.

Godt vi er flere som ser galskapen. ;)

LittleMonkey skrev:
Jeg vet ikke, jeg har aldri hørt om henne før nå..

Sukkertopp skrev:

Sicily skrev:

Signerer alt. Irriterer meg også at hun fremstiller helt normal søvnutvikling som et problem, og at tallene hennes for hva som er normal søvn overhode ikke stemmer med noe statistikk jeg har sett over virkelige barn. Kvalmt å framstille det som om til og med gjennomsnittsbarnet har et søvnproblem, for så å skape seg et enda større marked for å tjene penger på å hjelpe foreldrene.

Som om jeg skulle sagt det selv!

Jeg ringte henne istede for.. fikk masse gode tips;)

Kjenner til flere som har brukt henne.. med veldig god effekt! Ungene har blitt totalforandret etter leggerutiner Karin anbefaler.

Lurer på om det var hun som var innom God Morgen Norge for en stund siden? Leste noe om at en såkalt søvnekspert hadde vært innom der og at redaksjonen var blitt nedringt av forferdede seere som reagerte kraftig på henne og metodene hennes. 

Sukkertopp skrev:

Sicily skrev:

VELDIG VELDIG enig i alt, særlig det uthevede. Akkurat som om det er så unormalt at en baby på under året ikke sover natta? 

mammatileijente skrev:

Kjenner til flere som har brukt henne.. med veldig god effekt! Ungene har blitt totalforandret etter leggerutiner Karin anbefaler.

At metoder er effektive er ikke nødvendigvis det samme som at de er gode. 

Såvidt jeg vet har vi ingen nasjonal søvnekspert-sertifisering, noe som åpner opp for at folk uten formell utdannelse kan bruke tittelen om de måtte ønske. At noen av Karins metoder kan fungere helt greit er meget mulig, og at hun kan ha gode tips til foreldre er også ok, men personlig synes jeg ikke alle hennes uttalelser tyder på at hun er noe bedre skikka til å legge unger enn nabokjærringa. 

Betty Poop skrev:

mammatileijente skrev:

At metoder er effektive er ikke nødvendigvis det samme som at de er gode. 

Såvidt jeg vet har vi ingen nasjonal søvnekspert-sertifisering, noe som åpner opp for at folk uten formell utdannelse kan bruke tittelen om de måtte ønske. At noen av Karins metoder kan fungere helt greit er meget mulig, og at hun kan ha gode tips til foreldre er også ok, men personlig synes jeg ikke alle hennes uttalelser tyder på at hun er noe bedre skikka til å legge unger enn nabokjærringa. 

Jepp!!

FrkPedersen skrev:
Lurer på om det var hun som var innom God Morgen Norge for en stund siden? Leste noe om at en såkalt søvnekspert hadde vært innom der og at redaksjonen var blitt nedringt av forferdede seere som reagerte kraftig på henne og metodene hennes. 

Kan høres ut som henne, ja..

mammatileijente skrev:

Jeg kan også gi deg tips, som til og med vil ha god effekt!

Jeg er ikke dermed noen søvnekspert, som kan håve inn på desperate foreldre som trenger søvn! Lureri, og dama har generelt lite peil, spør du meg!

Ja, for dere er jo en gjeng  med eksperter;)

Nei, hun har mange gode tips og råd.. og hjulpet mange. Hadde alle vært så flinke så hadde man jo sluppet å betale for det..

j var i kontakt med helsestasjon og venner samt lege jeg.. men fikk ikke den hjelpen der gitt.. så Naphaug var redningen min i alle fall:) Uansett hva dere måtte mene

også kjenner jeg flere som har brukt henne.. de også spurte jo om råd andre steder først.. men var Naphaug som kom med løsningen

mammatileijente skrev:

Nei, hun har mange gode tips og råd.. og hjulpet mange. Hadde alle vært så flinke så hadde man jo sluppet å betale for det..

j var i kontakt med helsestasjon og venner samt lege jeg.. men fikk ikke den hjelpen der gitt.. så Naphaug var redningen min i alle fall:) Uansett hva dere måtte mene

også kjenner jeg flere som har brukt henne.. de også spurte jo om råd andre steder først.. men var Naphaug som kom med løsningen

Spørsmålet mitt blir da hva som var løsningen?

Jeg har boka til Naphaug og har funnet mye der som jeg har brukt. Og jeg har barn som stort sett alltid legger seg fint på kvelden og stort sett sover om natta.

Nå har jeg jo ikke brukt alt som står der, men jeg har lest boka og brukt det som har passet for oss. Jeg synes det er ei fornuftig og god bok, og jeg føler ikke at jeg har vært noe slem mot barna mine som har fulgt noen av rådene.

(Vi har f.eks. ikke brukt ferber, men har sittet på stol ved siden av senga i starten, siden flyttet stolen lenger og lenger bort, deretter sittet utenfor døra osv. Gradvis og fint, og barna våre finner søvnen selv.)

mammatileijente skrev:

Nei. Jeg er ingen ekspert på søvn. Derfor tar jeg heller ikke betalt for mine råd. Det tror jeg heller ikke andre her på babyverden gjør, uten at jeg skal påstå det med 100% sikkerhet. 

Om man liker rådene Karin Naphaug kommer med eller ei, så skal hun ha for en ting, hun må være en dyktig forretningskvinne. Man kan selvfølgelig stille spørsmålstegn ved det etiske i å selge råd til desperate småbarnsforeldre, men jeg er helt sikker på at det finnes mange bransjer der snusk bedrives uten at noen bryr seg nevneverdig om det.

Jeg synes ikke nødvendigvis det er noe galt i å følge noen av rådene hun kommer med, så lenge det kombineres med sunn fornuft. Derimot synes jeg det er merkelig at hun i en del sammenhenger omtales som all søvns mor, som en guru, som selve redningen, ja, som selveste "Sovekarin". Det krever ikke spesielt mye pedagogisk kunnskap for å se at rådene hun kommer med er effektive med tanke på instant søvn, det jeg eventuelt stiller spørsmålstegn ved, er om det er gode råd med tanke på barns utvikling og tilknytning. Jeg synes dessuten de virker svært forenklet. Allikevel, jeg ser definitivt viktigheten av at barn får nok søvn. 

Back
Topp