Karantenekrav for barn

etter 1. okt opphørte de midlertidige reglene om at man kunne bruke sykt barn dager/ omsorgsdager når skolene/barnehagene er stengt eller pga barn i karantene.
Hvis du ser over har jeg lagt ut lenke til nav :)

De voksne har kun 3 dager karantene , etter det kun fritiidskarantebe.noen jobber for at vi ikke skal i karantene i det hele tatt i forhold til jobb, kun fritidskarantene
Det er akkurat slik vi har det nå :rolleyes:

kunne ikke teste seg ut før etter 7 dager her
Her må vi være hjemme de første dagene, før vi på dag 3 kan ta hurtigtest og så gå på jobb, men være i karantene på fritiden. For så å teste seg helt ut på dag 7:wacky:

Ikke karantene krav her. Men alle barn i kommunen har fått med tester hjem. Testet tirsdag, fredag og ny test i morgen. Ett barn smittet på min sønns avdeling. Jeg er hjemme så barna er hjemme. Hjemme skole de to siste dagene og heldigvis har mannen ferie til uka. Er såpass mye så får ikke hatt hjemmeskole med brødrene løpene rundt. Så da får vi delt oss. Alle med samfunnskritiske jobber får hjelp av bhg og skole.

Skal kunne bruke syktbarn dager, de utvidet denne mulighet ved forrige pressekonferanse.
Og kommunen kan ikke bestemme at de ikke kan testes ut ved 7 dager, dette står i smitteloven i norge og den må følges også av kommunene. Men de kan sette deg videre i karantene/isolasjon om testen da er tvilsom eller positiv.

Nav orienterer fortsatt om omsorgspenger ved barn i karantene så det er nok det som gjelder. Har ikke fått med meg at de har utvidet ordningen, men det har de tydeligvis gjort.

så bra hvis det er det. Har ikke funnet noe skriftlig på at det er endret, kun at det opphørte 1.okt.

så bra hvis det er det. Har ikke funnet noe skriftlig på at det er endret, kun at det opphørte 1.okt.
Jeg har også fulgt med dette, men ikke fått med meg at det er utvidet før nå i grunn. Nav er alltid oppdatert sånn sett, så da er ordningen heldigvis utvidet. Noe annet ville jo være merkelig, for det stimulerer jo folk å sende barna i bhg fremfor feks ta ulønnet ferie. Sånn er det jo, og midt i en pandemi vil man ikke det. Bra ordningen er utvidet.

Jeg har også fulgt med dette, men ikke fått med meg at det er utvidet før nå i grunn. Nav er alltid oppdatert sånn sett, så da er ordningen heldigvis utvidet. Noe annet ville jo være merkelig, for det stimulerer jo folk å sende barna i bhg fremfor feks ta ulønnet ferie. Sånn er det jo, og midt i en pandemi vil man ikke det. Bra ordningen er utvidet.

Helt enig med deg. Rart at dette ikke er informert om, ser at det fremdeles på regjeringens sider står at ordningen opphørte i okt.

Uansett hvilken jobb dere har så kan ikke små nok barn være alene hjemme så får de ikke gå
I bgh og foreldrene ikke får andre til å passe må foreldre bytte på å ta seg fri…

Vi har en i karantene nå, som skjedde dagen før kommunen overprøve pga mistanke om omikron.
Karantene t.o.m torsdag. Pcr test på dag 3 og 7. Ved negativ test dag 7,er de ute av karantene.

Vi er "heldige" da, siden jeg er sykemeldt fra min 50% stilling og jobber ellers hjemme. Og samboer har ferie å ta ut, samt mulighet for hjemmekontor. Og ingen samfunnskritiske jobber.

Men vet ikke helt hvordan det ville blitt løst ellers. Man får kanskje ikke sykemld ved pålagt karantene? :/
Har man ingen til å passe på, så MÅ man jo faktisk være hjemme med dem.

Vi har en i karantene nå, som skjedde dagen før kommunen overprøve pga mistanke om omikron.
Karantene t.o.m torsdag. Pcr test på dag 3 og 7. Ved negativ test dag 7,er de ute av karantene.

Vi er "heldige" da, siden jeg er sykemeldt fra min 50% stilling og jobber ellers hjemme. Og samboer har ferie å ta ut, samt mulighet for hjemmekontor. Og ingen samfunnskritiske jobber.

Men vet ikke helt hvordan det ville blitt løst ellers. Man får kanskje ikke sykemld ved pålagt karantene? :/
Nei, men står hvertfall på nav at man kan bruke omsorgsdager ut året, og mulig det blir forlenget ut i 2022. Så får håpe på det :p ellers er det ferie å ta av, så fort man kommer over i nytt år :)
Det er store forventninger at pga min jobb, så er det kun han som sånn sett burde være borte, men han har også samfunnskritisk selv om det ikke er direkte innen helse. Håper bare ikke det blir noe behov for det :p tror jeg har brukt 6-7dager sykt barn, samboer vil jeg tippe er på 5-6. Så har jo noen få igjen til ut året hvis det trengs :)

Uansett hvilken jobb dere har så kan ikke små nok barn være alene hjemme så får de ikke gå
I bgh og foreldrene ikke får andre til å passe må foreldre bytte på å ta seg fri…
Det er nettopp det, forventinger ifht min jobb at jeg ikke bør være borte. Men vi er to om barna, og han har også en samfunnskritisk jobb (produserer kontrastvæske ifht undersøkelser som utføres på sykehuset):)
Når ungene er i karantene, så kan vel ikke andre passe dem uansett :p

Nei, men står hvertfall på nav at man kan bruke omsorgsdager ut året, og mulig det blir forlenget ut i 2022. Så får håpe på det :p ellers er det ferie å ta av, så fort man kommer over i nytt år :)
Det er store forventninger at pga min jobb, så er det kun han som sånn sett burde være borte, men han har også samfunnskritisk selv om det ikke er direkte innen helse. Håper bare ikke det blir noe behov for det :p tror jeg har brukt 6-7dager sykt barn, samboer vil jeg tippe er på 5-6. Så har jo noen få igjen til ut året hvis det trengs :)

Så bra man kan det :)

Om de forventer at kun han skal ta det, så bør de tenke seg om litt. Spiller ingen rolle hva slags jobb han har. Høres ut som jobben din mener de har enerett...

Barna kommer først, så selvfølgelig gjør dere det som passer best for dere og ikke for jobben tenker jeg da

Nå er det jo lov å ta omsorgsdager /sykt barn, men svaret ellers er at det er ulønnet ferie du må ta ut hvis det ikke finnes dager å bruke av feks sykt barn,enten grunnen er at det ikke kvalifiserer eller oldtiden er brukt opp. Du har rett å være hjemme med barna - men ikke nødvendigvis med lønn.

Så bra man kan det :)

Om de forventer at kun han skal ta det, så bør de tenke seg om litt. Spiller ingen rolle hva slags jobb han har. Høres ut som jobben din mener de har enerett...

Barna kommer først, så selvfølgelig gjør dere det som passer best for dere og ikke for jobben tenker jeg da
Altså, de fleste lederne på huset har et stort press på seg, vi er ute i hardt vær på jobb for tida :p hun er veldig forståelsesfull vanligvis, men er nok ekstra stresset med tanke på smitten som dukket opp blant personalet. I tillegg ringte bhg flere ganger, jeg kunne ikke få tak i samboer og måtte bare løpe fra jobb (to av gangene var det av ingen grunn, det mente legen også).

Vi kommer til å fortsette slik vi gjør, deler sykt barn - dager mellom oss annenhver gang hvis ikke det er noe veldig spesielt for en av oss :)

Nå er det jo lov å ta omsorgsdager /sykt barn, men svaret ellers er at det er ulønnet ferie du må ta ut hvis det ikke finnes dager å bruke av feks sykt barn,enten grunnen er at det ikke kvalifiserer eller oldtiden er brukt opp. Du har rett å være hjemme med barna - men ikke nødvendigvis med lønn.
Bra man kan det da. Vært syke meldt siden september, så har egentlig ikke tenkt så mye over det heller.
Håper det fortsetter så lenge karantene plikt osv varer

Har litt å ta av da. Er vel fortsatt dobbelt ut året og?
Er nok ikke lett for noen å få det til å gå rundt, hverken foreldre eller arbeidsgivere.
Her hadde hele skolen siste dag før jul om fredag. (hjemmeskole) så er sikkert en del som har hatt en kabal å løse

Back
Topp