karamell lagere

*yummymummy*

Gift med forumet
prøvde meg på karameller nettopp... men hele greia ble jo svidd! Gjorde akkurat som på oppskriften, men alt svidde seg i bunnen av gryta, og det som ble ferdig smakte ikke godt akkurat...
hva gjorde jeg galt?

kok det på lav varme og rør i den....
brukte teflon panne og det kokte i nesten 2 timer og rørte bare av og til, og de ble kjempe gode[:)]

Du har kanskje en kjele med for tynn bunn.

I den oppskriften jeg brukte så var det 100g smør som skulle oppi.. Merka at det var alt for mye ja! Ble jo skikkelig smør karameller! [8D]

i min var det bare 50 gram smør som skulle i... men da prøver jeg en gang til på mye svakere varme[:)]

ORIGINAL: *yummymummy*

i min var det bare 50 gram smør som skulle i... men da prøver jeg en gang til på mye svakere varme[:)]

Ja, det er vel det som er riktig [:)] Skjønte egentlig at 100g var for mye.. Men men.. Vet det til neste år da [;)]

Hva med mikrokarameller? De er kjempeenkle å lage, og blir ikke svidd! [:)]
Brukte denne oppskriften her om dagen jeg:
3 dl fløte
3 dl sukker
1 dl sirup

Bland sammen alt i en høy ildfast form eller litt tykk glasskål. Sett den i mirkoen på full effekt i fem min. Rør rundt. Sett den så på middels effekt i 25-35 min. Sjekk med vanntesten. Hell den over i en bakepapirkledd liten langpanne. Avkjøl. Del opp, og nyt!! [:D][:D]

NB!!! Karamellmassen vokser gjerne i mikroen, så du må ha ganske så høy skål og følge litt med den innimellom.

Back
Topp