Kanskje dere vet? Foreldrepenger og økonomi

Vilnus

Gift med forumet
♡ Maibarna ♡
Føler jeg har blitt kastet ut i noe jeg ikke klarer å få grepet på. Jeg er sånn i stuss hvordan jeg skal ting best mulig for oss mtp permisjon og økonomi og lurer på om noen av dere kan komme med gode råd eller vet bedre. Jeg har spurt Nav og flere andre, men ingen klarer å komme med noen konklusjon på hva vi faktisk bør gjøre.

Saken er at jeg jobber 75% (ca. brutto blir vel 28.000 i mnd) mens mannen studerer fulltid (har lån og stipend). Jeg var nyutdannet ifjor og har jobbet mer eller mindre fast siden juni 2014. Mannen er ferdig til våren og håper på å få jobb til sommeren (men har ingen garantier). Jeg begynte å skatte tabelltrekk (7101) dette året. Foreløpig har vi ikke så store utgifter annet enn det som må kjøpes til babyen og husleie.

Så kommer det kinkige. Jeg har kontrakt frem til juni 2016 der jeg jobber nå. Tar jeg lang permisjon varer den til august 2016. Tar jeg kort varer den til mai. Jeg har også oppdaget at jeg har 25 feriedager (som jeg føler jeg ikke trenger hvis jeg tar lang permisjon), men det er vel et krav at man bruker dem? Permisjonen min starter 5. mai.

Originalt hadde vi tenkt at jeg tok 80% dekning og tok hele permisjonen selv, men med disse feriedagene vet jeg ikke. En av oss må være hjemme frem til vi får barnehageplass i august, men jeg vet ikke hva mannen får rett til da han foreløpig ikke har arbeid. Jeg må jo søke før permisjonen begynner, mens han trenger ikke det.

Det jeg lurer på er:
Er det best å ta 100% eller 80% dekningsgrad?
Bør jeg tilstrebe å gå tilbake til jobb den siste måneden (jeg er usikker på om jeg egentlig vil tilbake)?
Hvis vi søker 80 evt. 100% kan man endre det ila permisjonen?
Må mannen ta ut fedrekvote hvis han jobber mens jeg er i permisjon?
Har noen noen gode ideer om hva jeg kan gjøre med feriedagene (jeg vil ikke ta ut ferie før permisjonen)? Kan jeg eventuelt ta dem ut som penger eller må jeg ta dem "ulønnet"?
Bør jeg endre noe på skatten mtp foreldrepenger eller økonomi?
Har vi noen rettigheter vi kan benytte oss av ifh det at han har vært student, det at vi tjener relativt lite eller lignende (vi mottar allerede bostøtte)?

Alle kloke ord mottas med takk!

Hei. Bare lurte på hvem du har snakket med på NAV? Er det NAV lokal eller NAV forvaltning/foreldrepenger? Stor forskjell på de og hva de kan.
Jeg vet ikke hvordan det er med fedrekvoten, men får du hans 10 uker siden han ikke har jobbet i studietiden eller må han utsette den? Når har du termin, og når starter permisjonen din? Arbeidsplassen din vet om du kan ta ut ferien din i lønn, kanskje det er andre regler når man skal slutte? Ikke alle godtar at man får ferien overført til lønn, da det er krav på at man må ta ut noe. Hvis du må ta feriemodus ut, så legg det inn i f.eks. Midten av permisjonen din. På den måten så får du utsatt permisjonen med 25 dager. 25 sammenhengende feriedager er vel 5 uker? Jeg har ett tips (uten at jeg er ekspert), men det blir bedre om du svarer på spm over, først :)

Hei. Bare lurte på hvem du har snakket med på NAV? Er det NAV lokal eller NAV forvaltning/foreldrepenger? Stor forskjell på de og hva de kan.
Jeg vet ikke hvordan det er med fedrekvoten, men får du hans 10 uker siden han ikke har jobbet i studietiden eller må han utsette den? Når har du termin, og når starter permisjonen din? Arbeidsplassen din vet om du kan ta ut ferien din i lønn, kanskje det er andre regler når man skal slutte? Ikke alle godtar at man får ferien overført til lønn, da det er krav på at man må ta ut noe. Hvis du må ta feriemodus ut, så legg det inn i f.eks. Midten av permisjonen din. På den måten så får du utsatt permisjonen med 25 dager. 25 sammenhengende feriedager er vel 5 uker? Jeg har ett tips (uten at jeg er ekspert), men det blir bedre om du svarer på spm over, først :)

Snakket med Nav foreldrepenger (chat), jeg fikk kun svar tatt rett ut av nettsiden eller "det måtte jeg bestemme selv". Foreløpig har han ikke tjent seg opp rettigheter til fedrekvote og da har jeg rett på dem, men siden han er ferdig å studere til sommeren kan han potensielt begynne å tjene dem da. Fikk i hvert fall beskjed om at så lenge jeg hadde lønnet permisjon, kan han tjene opp rettigheter. Terminen er satt til 26. mai og permisjonen starter 5. mai.

Jeg tenkte jeg skulle snakke med jobben om hvilke muligheter de tilbyr på mandag, men håpet å få sanket litt ideer herfra også, for ellers bare går jeg rundt å kverner på det og blir helt tullete etterhvert.

Har egentlig mest lyst til å slippe de feriedagene, da de strengt talt er uten penger og ganske så ubrukelige (feriepenger har jeg jo rett på uansett egentlig). Eventuelt må jeg ta de etterpå for å ta meg inn igjen, men så vidt jeg vet kan ikke alle overføres til 2016 og noen må tas ut dette året.

Skjønner :) nei det er ikke alltid lett å vite, vi har brukt veldig lang tid selv på å finne ut hvordan vi skal gjøre det.

For å være lengst mulig hjemme så burde man jo ta 80 % dekning, men det sies at kronebeløpet blir høyere ved å ta ut 100% dekning. Har lest at en del velger å ta ut full dekning, og så legge av 20 (?) % for så å ta 2 mnd permisjon uten lønn. Vi velger 100% dekning pga økonomi, og så kommer far til å utsette sin permisjon til han har en 100% stilling. For oss er det fortsatt uvisst om han tar sin permisjon rett etter meg, eller om han venter.

Det jeg tenkte i forhold til ferien din var at du kunne ta den ut en eller annen gang midt i permisjonen din, sånn at selve permisjonen ble forlenget. Du trenger ikke å ta ut alle dagene, sånn at det ikke blir 5 uker uten penger, men ta de ukene du ikke får overført. Så kan du ta de siste ukene neste år, f.eks. Etter permisjonsslutt. Feriepenger vil du jo få.

Fordi dere har den økonomien dere har så ville jeg kanskje gått for 100% dekning, og så spare det man kan. Satser jo også på at far vil få seg en jobb i sommer som gir inntjening, og da står dere sterkere økonomisk. Siden man ikke kan endre permisjonstid/utbetaling underveis så ville jeg ha helgardert meg med 100lønn i tilfelle det tar tid før far kommer i arbeid. Derfor ville jeg tatt 80% dekning og så forlenge permisjonstiden ved å ta ut ferien. På den måten kan det hende du ikke trenger å gå tilbake i arbeid før kontrakten går ut, men du vil fortsatt være sikret foreldrepenger fram til barnehagetid. (Kan hende jeg bommer med noen uker her, men det er jo en idé).

Skjønner :) nei det er ikke alltid lett å vite, vi har brukt veldig lang tid selv på å finne ut hvordan vi skal gjøre det.

For å være lengst mulig hjemme så burde man jo ta 80 % dekning, men det sies at kronebeløpet blir høyere ved å ta ut 100% dekning. Har lest at en del velger å ta ut full dekning, og så legge av 20 (?) % for så å ta 2 mnd permisjon uten lønn. Vi velger 100% dekning pga økonomi, og så kommer far til å utsette sin permisjon til han har en 100% stilling. For oss er det fortsatt uvisst om han tar sin permisjon rett etter meg, eller om han venter.

Det jeg tenkte i forhold til ferien din var at du kunne ta den ut en eller annen gang midt i permisjonen din, sånn at selve permisjonen ble forlenget. Du trenger ikke å ta ut alle dagene, sånn at det ikke blir 5 uker uten penger, men ta de ukene du ikke får overført. Så kan du ta de siste ukene neste år, f.eks. Etter permisjonsslutt. Feriepenger vil du jo få.

Fordi dere har den økonomien dere har så ville jeg kanskje gått for 100% dekning, og så spare det man kan. Satser jo også på at far vil få seg en jobb i sommer som gir inntjening, og da står dere sterkere økonomisk. Siden man ikke kan endre permisjonstid/utbetaling underveis så ville jeg ha helgardert meg med 100lønn i tilfelle det tar tid før far kommer i arbeid. Derfor ville jeg tatt 80% dekning og så forlenge permisjonstiden ved å ta ut ferien. På den måten kan det hende du ikke trenger å gå tilbake i arbeid før kontrakten går ut, men du vil fortsatt være sikret foreldrepenger fram til barnehagetid. (Kan hende jeg bommer med noen uker her, men det er jo en idé).

Med kort permisjon er jeg ferdig i begynnelsen av mai, mens den lange strekker seg til august. Ja vi kan få det trangt hvis pappen ikke får jobb med en gang, men det håpet jeg at evt feriepengene kom til å rekke lenge nok. Det er dette jeg syns er så vanskelig med hele greien. Eventuelt må jeg bare gamble på at han i hvert fall har jobb når permisjonen er over og at jeg nødvendigvis tar resten av ferien på slutten. Da står jeg uten jobb på slutten og må gå ulønnet frem til august.

Får man forresten feriepenger når man er i permisjon?

Slik jeg har blitt forklart av alle jeg spør, så lønner det seg kronemessig å ta 100% permisjon, og fylle på med ulønnet permisjon, for så å passe på selv å spare penger pr. Mnd. Til du kommer til den ulønna permisjonen. Det skal gi mer enn om du tar 80%

Med kort permisjon er jeg ferdig i begynnelsen av mai, mens den lange strekker seg til august. Ja vi kan få det trangt hvis pappen ikke får jobb med en gang, men det håpet jeg at evt feriepengene kom til å rekke lenge nok. Det er dette jeg syns er så vanskelig med hele greien. Eventuelt må jeg bare gamble på at han i hvert fall har jobb når permisjonen er over og at jeg nødvendigvis tar resten av ferien på slutten. Da står jeg uten jobb på slutten og må gå ulønnet frem til august.

Får man forresten feriepenger når man er i permisjon?
Det var derfor jeg tenkte du kunne legg inn ferie innimellom i permisjonen (mener at man har lov til det). Da trenger du ikke avslutte permisjonen i mai og gå ulønnet resten. Det kan jo selvfølgelig gjøres med 80% dekning også.

https://www.nav.no/rettskildene/Rundskriv/§+14-8+Feriepenger+av+foreldrepenger.147676.cms
Du har rett på feriepenger av foreldrepengene for de 12 første ukene. Det er det NAV som betaler.

Hvis du legger inn ferie i permisjonen kan du kun legge inn den lovfestede permisjonen som er 4 uker og 1dag. (NAV dekker og aksepterer ikke mer) De siste 4dagene må du ta ut som en forlengelse av permisjonen.

Hvis du tar kort permisjon får du utbetalt mer i penger men må regne på hvor mye du taper på å ta ulønnet - hvor mye du må spare. Og du taper også opptjening av feriepenger for året etter og pensjon etc ved ulønnet permisjon.

Mannen har jo 10 uker permisjon så den perioden du kan ha permisjon varer jo ikke helt til august.:)

Jeg ser jeg har gjort en feil i beregningsprogrammet. Så det blir april (kort) eller juni (lang) når man skriver riktig. :) Sånn går det når man er litt hormonell :)

Føler jeg har blitt kastet ut i noe jeg ikke klarer å få grepet på. Jeg er sånn i stuss hvordan jeg skal ting best mulig for oss mtp permisjon og økonomi og lurer på om noen av dere kan komme med gode råd eller vet bedre. Jeg har spurt Nav og flere andre, men ingen klarer å komme med noen konklusjon på hva vi faktisk bør gjøre.

Saken er at jeg jobber 75% (ca. brutto blir vel 28.000 i mnd) mens mannen studerer fulltid (har lån og stipend). Jeg var nyutdannet ifjor og har jobbet mer eller mindre fast siden juni 2014. Mannen er ferdig til våren og håper på å få jobb til sommeren (men har ingen garantier). Jeg begynte å skatte tabelltrekk (7101) dette året. Foreløpig har vi ikke så store utgifter annet enn det som må kjøpes til babyen og husleie.

Så kommer det kinkige. Jeg har kontrakt frem til juni 2016 der jeg jobber nå. Tar jeg lang permisjon varer den til august 2016. Tar jeg kort varer den til mai. Jeg har også oppdaget at jeg har 25 feriedager (som jeg føler jeg ikke trenger hvis jeg tar lang permisjon), men det er vel et krav at man bruker dem? Permisjonen min starter 5. mai.

Originalt hadde vi tenkt at jeg tok 80% dekning og tok hele permisjonen selv, men med disse feriedagene vet jeg ikke. En av oss må være hjemme frem til vi får barnehageplass i august, men jeg vet ikke hva mannen får rett til da han foreløpig ikke har arbeid. Jeg må jo søke før permisjonen begynner, mens han trenger ikke det.

Det jeg lurer på er:
Er det best å ta 100% eller 80% dekningsgrad?
Bør jeg tilstrebe å gå tilbake til jobb den siste måneden (jeg er usikker på om jeg egentlig vil tilbake)?
Hvis vi søker 80 evt. 100% kan man endre det ila permisjonen?
Må mannen ta ut fedrekvote hvis han jobber mens jeg er i permisjon?
Har noen noen gode ideer om hva jeg kan gjøre med feriedagene (jeg vil ikke ta ut ferie før permisjonen)? Kan jeg eventuelt ta dem ut som penger eller må jeg ta dem "ulønnet"?
Bør jeg endre noe på skatten mtp foreldrepenger eller økonomi?
Har vi noen rettigheter vi kan benytte oss av ifh det at han har vært student, det at vi tjener relativt lite eller lignende (vi mottar allerede bostøtte)?

Alle kloke ord mottas med takk!
Du kan ikke endre dekningsgrad når du har sendt inn søknaden. Og du og mannen må ta samme dekningsgrad. Velger du 80% må mannen din også ta 80%.

Mannen din kan tjene seg opp rett til fedrekvoten mens du har permisjon. Vi var i samme situasjon. Mannen søker om permisjon før din permisjon er ferdig.

Du kan overføre 4 uker +1 dag ferie mener jeg. Du velger selv om du vil ta dette inni, eller etter permisjon. For min del tok jeg det midt i permisjon, og fikk da også feriepenger.

Mitt første barn fikk vi som studenter begge to. Fikk kun engangsstønad, så "slapp" å tenke på dekningsgrad. Samboer måtte jobbe her og der for å forsørge oss fram til barnehageplass når barnet var 11 mnd. Trangt økonomisk, men vi klarte oss! :-)

Andre barnet kom på sommeren, jeg hadde jobb, og sambo fikk jobb i min permisjon. Tok da 100% dekning pga økonomi, og siden det var sommerbarn passet det fint med permisjonstiden og barnehageplass.

Det er først nå vi også må vri hodene rundt for å finne ut dekningsgrad og tid fram mot barnehageplass. Jeg har termin tidlig mai, og starter permisjon allerede midt i april. Tror det blir 100% dekningsgrad pga økonomi, men samboer kan trolig ikke ta 10 uker sammenhengende pga jobb, så litt bekymret for måneder uten permisjon fram mot barnehageplass....

jeg har en venninne som var i samme situasjon for noen år siden.det ble avis stoff og.siden typen studerte og ikke kunne ta permisjon ønsket hun hele,det gikk ikke an.så vær obs på det.100 % lønner seg for det meste og så ta ulønnet permisjon etter evnt.ferie kan du og bruke

Trudde ikkje man måtte ta ut ferie? Får jo iallefall kontantstøtte fra juni til august, det hjelper jo litt på om man har ulønna.

Back
Topp