Kan vi drikke..?

tror det skal gå fint, men vær litt obs på å ikke få i for mye vitaminer kanskje :)

Det er vel kun avitamin som ikke skylles ut?

Er ikke riktig som dere over skriver. Man kan ikke få «overdose» av vitaminer da kroppen skyller ut overfloden av vitaminer. Så det du får for mye av tar ikke kroppen opp i det hele tatt :) så bare drikk i vei

A vitamin vet jeg er farlig for foster. Jeg måtte ta abort da jeg ble uplanlagt gravid mens jeg gikk på medisiner som inneholdt mye A vitaminer... svært fosterskadelig.

Er ikke riktig som dere over skriver. Man kan ikke få «overdose» av vitaminer da kroppen skyller ut overfloden av vitaminer. Så det du får for mye av tar ikke kroppen opp i det hele tatt :) så bare drikk i vei

Det kommer an på vitaminet! Man skiller mellom fettløselige og vannløselig vitaminer. Sistnevnte skilles riktig nok ut i urinen, nettopp fordi de er løselig i vann (f.eks. B og C vitamin. Folsyre er et B vitamin), mens overskudd av de fettløselige lagres i kroppen, bl.a. i fettvev. A, D, E og K er av denne typen vitaminer. Overdoser av fettløselige vitaminer kan gi forgiftninger og disse skal man derfor ikke få for mye av.

Back
Topp