Kan trigge krybbedød..

Ugla

Gift med forumet
I følge denne artikkelen i Aftenposten kan det å henge tepper foran vognen trigge krybbedød.

Senest igår så jeg en dame, inne på ett varmt kjøpesenter, som trillet på en vogn med ett tett strikketeppe som dekket hele åpningen.

Om jeg har gjort dette selv?
Ja! Tidligere (ikke med Mia altså)! FØR jeg fikk vite at dette potensielt kan være farlig. Etter det har jeg selvsagt ikke gjort det, og kommer heller ikke til å gjøre det.

Det er jo fordelen med informasjon. Vi kan lære, og utvikle oss.

Hva tenker dere jenter?

Uff, jeg synes det er så ille med de teppene som har dukket opp foran vognåpningene siste årene.[&:] Det er jo blitt så vanlig også, hva tenker de på egentlig? Krybbedød er jo heldigvis utrolig sjeldent, så på en måte forstår jeg at noen ikke gidder bekymre seg. Siden det er så total katastrofe når det først skjer, så synes jeg likevel det er best å gjøre det jeg kan for å forebygge.

Dette var nytt for meg, men ikke overraskende. Jeg visste fra før at jeg ikke skulle legge noe over vogna (annet enn insektsnetting).. men det var pga varme bla. Good to know. [:)]

Dette informerte helsesøster bhg om for mange år siden her, så eg får fnatt når eg ser det altså! Men syns det e litt ekkelt og skulle "sei i fra" te folk eg ikkje kjenne. E rett for å bli tatt for ein "betrevitar"...

Man skal ALDRI ha noen over vognen.. det er mange barn som er død pga det, det var en 1 år gammel jente som døde i bhg når hun sov for de hadde lagt ett helseteppe over.. Helsetepper er laget sånn at det ikke kommer luft inn eller ut, det er pga svette osv at det er hull i det.. Jeg blir så sint når jeg ser noen ha teppe over vognen, spes om sommeren og i solen.. stikk hodet inn selv, det er minimalt med luft, og den lille luften som er der blir omdannet til giftig gass...

Jeg blir kvalm av tepper foran åpningen på barnevogner[X(]

Tenk på den dårlig sirkulerte luften det blir der nede da!

Har selv en venninne som brukte pledd, regntrekk OG myggnett samtidig INNE på kjøpesenter..."nesten" barnemishandling spør du meg![:'(]

ORIGINAL: anahen

Jeg blir kvalm av tepper foran åpningen på barnevogner[X(]

Tenk på den dårlig sirkulerte luften det blir der nede da!

Har selv en venninne som brukte pledd, regntrekk OG myggnett samtidig INNE på kjøpesenter..."nesten" barnemishandling spør du meg![:'(]

hmm var ikke så glad i barnet sitt hun da [;)] Huff det er ille, man må jo tenke litt da.. Vognene er jo veldig tette for å beskytte barnet, hvis man da ikke har lufteluke i kalesjen da..

Når jeg går tur med ungen og det er kaldt ute så bruker jeg teppe foran åpningen for å hindre at lille får så masse kald vind i ansiktet. Jeg bor jo i en forblåst by! Men da sjekker jeg han hele tiden og lufta byttes ut hver gang jeg løfter opp på teppet. Lar han aldri ligge og sove i vogna med teppe foran og bruker det ikke om det ikke er veldig kaldt eller vindfullt...

I barnehagen der silja går bruker dem tepper på alle vogner ute[&:] Så idag sente jeg mail dit med linken tl den artikkelen i altaposten. Fortsetter dem så kommer jeg til og ta det opp på neste sånn felles foreldremøte.

syns helsetepper er ok. Det bruker jeg bare om hun skal sove så det blir mørkt.
men får panikk når jeg ser folk med tykke ullpledd over vognene [&:] syns det er litt uansvarlig, babyene er jo små men de må jo å få lov til å få puste.

Jeg vil helst ikke venne henne til å ha det mørkt på dagtid i vognen. For da sliter jeg om hun skal sove i vognen på sommeren.

ORIGINAL: siljepia

men får panikk når jeg ser folk med tykke ullpledd over vognene [&:] syns det er litt uansvarlig, babyene er jo små men de må jo å få lov til å få puste.

Helsetepper er heller ikke ok, dem slipper ikke inn luft nok....

Barnehager bør defintivt gjøres oppmerksom på dette om de ikke er klar over det. Så håper de tar det hurtig til følge.
Det er ikke ett spørsmål om vurdering når det kommer til sikkerhet.
Dette er noe om skal iverksettes straks.
Og opplever du å ikke bli hørt ville jeg definitivt ikke ventet til foreldremøter eller lign.

ORIGINAL: Ugla med julegullet

Barnehager bør defintivt gjøres oppmerksom på dette om de ikke er klar over det. Så håper de tar det hurtig til følge.
Det er ikke ett spørsmål om vurdering når det kommer til sikkerhet.
Dette er noe om skal iverksettes straks.
Og opplever du å ikke bli hørt ville jeg definitivt ikke ventet til foreldremøter eller lign.

Er jo ikke redd for å si ifra jeg, så jeg ska snakke me dem...

Skjønner ikke vitsen med å ha teppe over jeg da. Når det er kjempekaldt ute kan jeg dekke til ansiktet med et teppe når jeg løper ut i bilen. Men så fort jeg setter henne inn i bilen så tar jeg det bort igjen. Jeg har kalesjen nede på handlesenteret, og våkner hun så ligger hun å ser på livet. Kan noen fortelle meg hvorfor de har det? Mulig jeg er dum her nå.....

ORIGINAL: Insolita

ORIGINAL: siljepia

Helsetepper er heller ikke ok, dem slipper ikke inn luft nok....

har de bare lagt så de skal skygge, passer på å ha gode lufte hull i siden.

Her sa de klart i fra alt på sykehuset at de små aldri skulle ha noe over ansiktet/ eller dekke til på noe måte. Var et par der som hadde lagt dyna halvt over så den skulle skjerme for lyset. Da sa hu ene barnepleier at det er ikke nødvendig, de stenger ute lyset når de sover. Og hun la til et skrekk eksempel fra ei hu hadde sett på et kjøpesenter; baby lå å hylte i masse klær, dyner, og teppe foran, mamman gikk i T SKJORTE.. stakkars varme baby. Så altså aldri noe foran ansikt eller dekke til vogna lærte jeg da.. Er det så kaldt velger jeg å ikke gå ut med vogna. Skal jeg bare ut i bilen dekker jeg heller ikke til - kler på med lue og hette og sørger for varm bil[:)]

Back
Topp