Kan samleie starte fødsel?

Bkno9169210

Andre møte med forumet
Sist graviditet fikk vi tips av jordmor om å ha samleie for å fremkynde fødselen. Dagen etter gikk vannet (38 uker).
Nå er jeg 35 uker på vei, og redd for å starte det for tidlig.. nå ønsker vi ikke å starte fødsel, men jeg tror jeg begynner å bli ganske moden - jordmor sa 2gangsfødende kan gå mange uker å være moden (3-5 cm). Kan det starte det nå også da hvis jeg allerede har begynt å bli moden? Håper babyen holder seg inne noen uker til, så tørr ikke ha samleie hvis det kan skje allerede :woot:
 
Hørte i en podcast at det var gjort studier på dette med en rekke kvinner, hvor halvparten av de som var med fikk beskjed om å ha seg, den andre halvdelen ikke. Det var ikke noen klare funn.... men hvem vet?! :)
 
Var på kontroll i dag (35+6) og fikk en sjekk fordi jeg hadde kraftige regelmessige kynnere i helga + en del blodslim og jeg hadde 1cm åpning. Vi hadde samleie som «utløste» kynnerne så her er vi også litt forsiktige framover;) Skal settes igang i uke 38 men lille trenger ikke å komme mye før det:hilarious:
 
Fikk heftige kynnere etter sex for noen dager siden, nå er jeg bare 32+5, men ble faktisk litt skeptisk! :p de var ganske vonde også, så begynte nesten å lure om det var fødsel på gang :hilarious: men det gikk heldigvis over etter å ha fått sovet noen timer.. Så hvis kroppen er klar og fødsel er like rundt hjørnet så tror jeg at det kan hjelpe ting i gang, men håper ikke det kan starte fødsel lenge før :eek:
 
*sniker*

Sæd i skjeden kan øke produksjonen av hormoner som kan påvirke modningen.

Men det har ikke noe å si for å starte fødselen. Som du sier, flergangsfødende kan gå og være "småmoden" i ukesvis, uten at det har noe å si for når fødselen faktisk starter.

Så det er helt trygt å ha sex, det kommer ikke til å fremskynde fødselen.
 
Jeg tenker som så hva gjelder kjerringråd for å starte fødsler - HADDE de fungert, ville da en eneste kvinne noen gang ha født på overtid? ;) Nei
Og dersom sex/sæd var SÅ effektivt - ville vi ikke da faktisk hatt samleieforbud inntil 37+0?

Sæd KAN hjelpe på modning, men så effektivt er det nok ikke, for da ville som sagt ingen ha gått over tiden. Har man spesielle situasjoner som forkortet livmorhals og truende prematur fødsel, skal samleie såklart unngås. Men dette er jo da situasjoner i særstilling for bevegelse «inni der» kan trigge fødsel, og hvor det å vaske hele huset kan føre til prematur fødsel også, så ikke helt sammenlignbart.

For øvrig vanlig med kynnere eller maserier etter samleie/orgasme som ikke egentlig trenger å påvirke livmorhalsen. Men det veit man jo ikke med kynnere, noen har en hel Haug et helt svangerskap og føder på overtid, mens andre ikke merker noe som helst og pllutselig føder prematurt.
Så ved mindre du har fått en legevurdering som sier at dere skal holde dere unna, skulle det ikke ha så mye å si for når fødselen starter.
 
Sniker
Funket ikke her iallfall.
Måtte igangsettes 13 dager overtid med Nr1. Ikke moden engang, så hadde 0 effekt.
 
Har også lest at det ikke gjør noe og er trygt, men fikk beskjed av legene på Ahus å ikke ha samleie lengre nå for å forebygge tidlig fødsel. Så vet ikke hva de baserer det på da :rolleyes:
 
Har også lest at det ikke gjør noe og er trygt, men fikk beskjed av legene på Ahus å ikke ha samleie lengre nå for å forebygge tidlig fødsel. Så vet ikke hva de baserer det på da :rolleyes:

Det er nok fordi du bærer tvillinger og dermed er mer utsatt for forkortet livmorhals før termin :) ❤️
 
Back
Topp