Kan Ovitrelle utgjøre en forskjell? PCO + letrozol

Kinelill

Betatt av forumet
Vi som prøver :)
Hei damer,

Jeg er nå på fjerde runde med dobbel dose letrozol. Selv om det enda er ei lita stund til IKM har jeg gitt opp denne syklusen også. Prøver egentlig bare å forberede meg mentalt på lang ventetid for offentlig IVF. Vi står i kø, men den køen er jo uendelig lang. Jeg har aldri fått en eneste positiv test. Ingen kjemisk, ingen SA, ingen MA. Jeg er veldig glad for at jeg har sluppet unna den sorgen, men begynner jo virkelig å lure på om jeg kan bli gravid i det hele tatt....

Jeg leter med lupe etter ting som kan utgjøre en forskjell. Jeg får ikke positive EL-tester (men har flere ganger bekreftet med blodprøve at EL forekommer). Går p.t. på dobbel dose letrozol og 2*850mg metformin. Har også tatt Myo-inositol i 2 mnd. Er normalvektig. Gynekologen min nekter å gi meg Ovitrelle, hun mener at dette er det bare fertilitetsklinikker som gir ut.

Er det noen som har opplevd at Letrozol har gitt graviditet på 5-6 runde? Burde jeg finne ny gynekolog og spørre etter annen medisin? Kan Ovitrelle være det som utgjør en forskjell?

Hvis noen har noe motivasjon å dele ut, så er jeg mottakelig. :Heartpink Hilsen veldig trist jente som snart går inn i måned 15 med prøving.
 
Last edited:
Forstår du blir frustrert, og var jeg deg ville jeg tatt kontakt med privat klinikk for prøver og evt ovitrelle.
Her satt ikke spiren før runde 4 med letrozol og ovitrelle, enkel dose letrozol.
Hadde også to og en halv runde med kun enkel dose letrozol i fjor, uten noen som helst spire.
Jeg hadde positive el tester, men el kunne komme mye senere. Ingen pco/pcos her, alt tilsynelatende normalt, men likevel lange sykluser.

Hos Medicus betalte jeg 3300kr EN gang for den ene undersøkelsen, alt av ul i forbindelse med sjekk av follikel nok moden til å sette ovitrelle ble henvist til lokalt sykehus og ellers fikk jeg resepter uten å betale for å få resept. Absolutt verdt pengene med en undersøkelse hos dem pluss oppfølging. Vi hadde prøvd i ett år, ble ikke henvist av fastlegen til det offentlige og gyn på Volvat ville ikke gi ovitrelle for hen mente at det gjorde man svært sjelden i Norge.. snakk om latskap.

jeg er overbevist over at ovitrelle gjorde forskjell hos meg, men jeg kan jo ikke garantere effekten det vil ha hos andre, det må nesten en kyndig person ta seg av, men 100% verdt de 3300kr.
Er nå 23+2 :Heartpink
 
Forstår du blir frustrert, og var jeg deg ville jeg tatt kontakt med privat klinikk for prøver og evt ovitrelle.
Her satt ikke spiren før runde 4 med letrozol og ovitrelle, enkel dose letrozol.
Hadde også to og en halv runde med kun enkel dose letrozol i fjor, uten noen som helst spire.
Jeg hadde positive el tester, men el kunne komme mye senere. Ingen pco/pcos her, alt tilsynelatende normalt, men likevel lange sykluser.

Hos Medicus betalte jeg 3300kr EN gang for den ene undersøkelsen, alt av ul i forbindelse med sjekk av follikel nok moden til å sette ovitrelle ble henvist til lokalt sykehus og ellers fikk jeg resepter uten å betale for å få resept. Absolutt verdt pengene med en undersøkelse hos dem pluss oppfølging. Vi hadde prøvd i ett år, ble ikke henvist av fastlegen til det offentlige og gyn på Volvat ville ikke gi ovitrelle for hen mente at det gjorde man svært sjelden i Norge.. snakk om latskap.

jeg er overbevist over at ovitrelle gjorde forskjell hos meg, men jeg kan jo ikke garantere effekten det vil ha hos andre, det må nesten en kyndig person ta seg av, men 100% verdt de 3300kr.
Er nå 23+2 :Heartpink
Jeg har gått til privat gynekolog, men ikke fertilitetsklinikk (tok kontakt etter 6 mnd med prøving da jeg ikke fikk noen positive EL-tester og syklusene ble lengre). Da fant vi ut at jeg hadde PCOS. Vi har ingen fertilitetsklinikker eller lignende hvor jeg bor, da må jeg på flytur... Kanskje jeg kan booke inn en time en gang jeg er i Oslo?

Tror jeg kunne ha overbevist forrige gyn om at jeg trengte Ovitrelle, men hun har sluttet. Ny gyn som har overtatt "ansvaret" for meg gidder ikke følge meg opp i det hele tatt etter henvisning til IVF ble sendt...
 
Jeg har gått til privat gynekolog, men ikke fertilitetsklinikk (tok kontakt etter 6 mnd med prøving da jeg ikke fikk noen positive EL-tester og syklusene ble lengre). Da fant vi ut at jeg hadde PCOS. Vi har ingen fertilitetsklinikker eller lignende hvor jeg bor, da må jeg på flytur... Kanskje jeg kan booke inn en time en gang jeg er i Oslo?

Tror jeg kunne ha overbevist forrige gyn om at jeg trengte Ovitrelle, men hun har sluttet. Ny gyn som har overtatt "ansvaret" for meg gidder ikke følge meg opp i det hele tatt etter henvisning til IVF ble sendt...
Det er ikke bare bare å booke time til undersøkelse hos fertilitetsklinikk da de gjerne vil ha tatt blodprøver i forkant av timen, og de må tas på syklusdag 2 eller 3 tror jeg. Så om du planlegger bytur ville jeg prøvd å planlegge det på forhånd, de kan sende rekvisjon til ditt lokale sykehus om blodprøver, det gjorde de til meg.
Hadde mye bedre opplevelse og oppfølging med Medicus enn jeg hadde hos privat gyn, de har og en egen pasientportal på nett. Gyn er nå engang gyn, fertilitetsklinikker og gyn der jobber jo mer retta mot det :Heartpink evt kan du spørre om dere ikke kan få prøve ovitrelle med ul oppfølging frem til svar på henvisning, men jeg vet jo ikke om han sier nei pga medisinsk grunnlag eller hva enn, det må jo han svare på:Heartpink
 
Jeg har ikke så mye å komme med mtp det med otrivelle da jeg nettopp har fått EL etter første runde med dobbel dose letrozol selv (har PCOS og er også normalvektig) og har lurt på hva otrivelle kan gjøre hvis man uansett får EL på letrozol, og hvorfor noen da får det.

MEN jeg ser at du også spør om motivasjon, så jeg tenkte jeg kunne kommentere litt på det da :) Har lest om damer som har blitt gravid etter seks runder på letrozol, så det kan plutselig skje. Jeg har de siste månedene kjent på en del økt stress rundt det at jeg ikke blir gravid og er lei meg for det, så jeg bestemte meg for da denne nye syklusen startet at jeg skulle meditere hver dag, så jeg lastet ned headspace (så jeg har nå meditert daglig i 3 uker). I tillegg har jeg tatt akupunktur 3 ganger siden denne syklusen startet. Jeg vet ikke om det er en kombinasjon av de to eller hva det er, men jeg føler meg i alle fall mye bedre til sinns nå og hvis jeg blir stresset eller irritert i hverdagslivet så gjør jeg de pusteøvelsene jeg har lært meg og det hjelper mye. Det er ikke sikkert at det hjelper like godt for andre, men jeg tenker at hvis man har råd til noen runder akupunktur og man går til noen som vet hva de driver med så kan det i alle fall ikke skade?
 
Heisann!
Jeg har akkurat blitt gravid av Letrozole + Ovitrelle! Jeg har gått privat til klinikk Hausken, og hatt ul oppfølging i syklus for å time med EL. Hadde da modne follikler men legen sa at han ville allikevel sette ovitrelle da det ga en litt boozt i form av bl.a progesteron. Hos meg satt spira på runde 2 med dobbel dose letrozole + ovitrelle. Gikk i tillegg på samme dose metformin som deg, samt tok inositol.

Jeg har aldri vært gravid før noensinne og trodde ikke det var mulig - men plutselig sto jeg med en positiv test i henda :love7
 
Jeg kan fortelle min erfaring med ovitrelle og letrozol :) Sluttet med pring i desember, fikk ikke positiv eggløsningstest i desember men i januar og februar. Dro til klinikk Hausken egentlig bare for en generell sjekk av fertiliteten. Da viste det seg at jeg ikke hadde hatt eggløsning selvom testene var helt positive. Gynekologen ga meg dobbel dose letrozol og en time til å sjekke folikkel før jeg satte ovitrelle. Ble gravid på første forsøk med letrozol og ovitrelle og er nå 34+1 :) Gynekologen forklarte at det innimellom kunne ta en stund å få tilbake normal syklus etter prevansjonsslutt og at letrozol og ovitrelle boosta systemet og ingen problem å gi. Veldig rart at gynekologene praktiserer så forskjellig.. Håper det klaffer for deg snart! :Heartred
 
Jeg kan fortelle min erfaring med ovitrelle og letrozol :) Sluttet med pring i desember, fikk ikke positiv eggløsningstest i desember men i januar og februar. Dro til klinikk Hausken egentlig bare for en generell sjekk av fertiliteten. Da viste det seg at jeg ikke hadde hatt eggløsning selvom testene var helt positive. Gynekologen ga meg dobbel dose letrozol og en time til å sjekke folikkel før jeg satte ovitrelle. Ble gravid på første forsøk med letrozol og ovitrelle og er nå 34+1 :) Gynekologen forklarte at det innimellom kunne ta en stund å få tilbake normal syklus etter prevansjonsslutt og at letrozol og ovitrelle boosta systemet og ingen problem å gi. Veldig rart at gynekologene praktiserer så forskjellig.. Håper det klaffer for deg snart! :Heartred
Jeg skulle gjerne ønske at min gynekolog ville gi med Ovitrelle, bare så jeg visste at vi hadde prøvd alt! Men hun nekter å ta på seg ansvaret.. Konfererer med fertilitetsspesialist og gir både letrozol og metformin, men ei litta sprøyte nekter hun å skrive ut. Jaja! Får ikke gjort noe med det. Eneste jeg potensielt kan gjøre (det sitter veldig langt inne) er å prøve å booke meg inn hos Aleris fertilitet og potensielt reise til Oslo. Jeg er i Aleris-systemet, men ikke på fertilitetsklinikken deres.
 
Jeg har ikke så mye å komme med mtp det med otrivelle da jeg nettopp har fått EL etter første runde med dobbel dose letrozol selv (har PCOS og er også normalvektig) og har lurt på hva otrivelle kan gjøre hvis man uansett får EL på letrozol, og hvorfor noen da får det.

MEN jeg ser at du også spør om motivasjon, så jeg tenkte jeg kunne kommentere litt på det da :) Har lest om damer som har blitt gravid etter seks runder på letrozol, så det kan plutselig skje. Jeg har de siste månedene kjent på en del økt stress rundt det at jeg ikke blir gravid og er lei meg for det, så jeg bestemte meg for da denne nye syklusen startet at jeg skulle meditere hver dag, så jeg lastet ned headspace (så jeg har nå meditert daglig i 3 uker). I tillegg har jeg tatt akupunktur 3 ganger siden denne syklusen startet. Jeg vet ikke om det er en kombinasjon av de to eller hva det er, men jeg føler meg i alle fall mye bedre til sinns nå og hvis jeg blir stresset eller irritert i hverdagslivet så gjør jeg de pusteøvelsene jeg har lært meg og det hjelper mye. Det er ikke sikkert at det hjelper like godt for andre, men jeg tenker at hvis man har råd til noen runder akupunktur og man går til noen som vet hva de driver med så kan det i alle fall ikke skade?
Takk for gode ord!

Godt å høre at løpet ikke er kjørt selv om jeg har stått på medisinene en stund! Tror også jeg hadde hatt veldig godt av å få litt kontroll på tankene mine. Akupunktur hadde også vært veldig interessant å prøve. Kanskje jeg rett og slett må lete litt utenfor skolemedisinen for å finne noe som kan gjøre ventetid og prøveperiode lettere.
 
Nå er det bare å gi opp her og vente på offentlig IVF..... TR lar vente på seg, så jeg mistenker at dobbel dose Letrozol har sluttet å funke :arghh:
 
Back
Topp