kan noen forklare????

Søøtnoos

Elsker forumet
hva som er riktig og ikke med bilsete i bil?? er d lov og ha setet foran hvis man ikke har airbag og hva menes med forovervendt og bakovervendt...skjønner ingenting for tiden... alle sier alt er galt som andr sier er riktig... takk for svar for jg er FORVIRRET

ORIGINAL: Kittekat

Hvis man ikke har airbag er det "lov" å ha setet foran, ja. Dog anbefales det ikke.
Forovervendt sete betyr at barnet sitter med kjøreretningen. Bakovervendt betyr naturlig nok at barnet sitter mot kjøreretning.

Forovervendt - ansiktet samme vei som de andre i bilen.
Bakovervendt - ansiktet bakover.

De anbefaler bakovervendt sete til små barn fordi hodet er så mye større i forhold til kroppen. Ved en kollisjon vil et barn som sitter forovervendt få veldig stor belastning på nakken med mulighet for store skader. Dette unngås når barnet sitter bakovervendt.

da har jeg lov og ha leo i barnestet foran da???? og det er best at han sitter sånn at han titter bakover mot de bilene som kjører bak meg??? forsto jeg d riktig nå??

Ja det er absolutt best!! Vi har hatt vår i framsetet, men med ansiktet bakover, siden det er vanligvis bare en av oss som skal noe med han! Og blir nok å gjøre det med neste også.. Er så greit å kunne sjekke bebisn.. Men går ant å montere speil i bakvinduet for å se bebisn der også!!

Back
Topp