Thunderella
Gift med forumet
ORIGINAL: Sukkertopp
Synes det er 100% koselig jeg.[:D] Selvfølgelig blir jeg sliten innimellom, men det er på en måte bare koselig det også. MEN jeg har en mann som tar 50% av alt arbeidet, og som jeg kan dele alle gledene med. Har ofte lurt på hvordan i alle dager folk klarer seg alene, forstår godt at det blir slitsomt.
Jeg lurer ofte på hvorfor noen forventer at livet hele tiden skal være så avslappende og behagelig? Litt den holdningen at "vi er født til nytelse", "fordi vi fortjener det". Tror mange er veldig bortskjemte i dag. (Nei, ikke dere som er alene med barna, men du hører nok andre som klager også.) Virker som om mange har holdningen at ingenting skal være slitsomt... Mange bare "må" ha masse mer enn det som var vanlig for bare en eller to generasjoner siden. Begge foreldrene må jobbe 100%, fordi de bare må ha stort forbruk. Vi skal ha større og større hus, som medfører mer og mer husarbeid og vedlikehold. Mer og mer klær, med tilsvarende mer klesvask. Vi skal ha masse fritid, med fri både fra jobb og familie. Vi må ha tid til å se på tv, tid til internett, tid til å lese, tid til å trene, tid til å være sosiale med venner. Det blir ikke tid igjen til det omfattende arbeidet det er å ha barn. Oppi det hele forventer mange at de hele tiden skal være opplagte og uthvilte, for det er da vel meningen at livet skal være behagelig? Blir bare mer og mer oppgitt jeg, hver gang jeg hører babymødre som snakkker om hvor viktig det er for dem å sove nok. Det er bare ikke slik livet er, og jeg er veldig enig med Windy at det er bedre å gå i seg selv og finne ut hvorfor man ser på det som et slit.
Nå ble jeg faktik skikkelig provosert!!!
Jeg kan bare snakke for mitt tilfelle, men vet det finnes MANGE som har det på samme måten!
I uke 30 av svangerskapet ble jeg veldig plaget med gallestein. Jeg hadde tilslutt flere sykehusdøgn i uka enn hjemmedøgn, og de måtte sette i gang fødselen.. Til slutt klarte jeg nemlig ikke sove, for anfallene kom alltid på natten og endte alltid på sykehus.
9 timer etter babyen kom, fikk jeg gallesteinsanfall igjen.. Jeg hadde vel 6 til i løpet av tiden på barsel, og da jeg kom hjem gikk det 1 døgn før det var på'n igjen. Den psykiske belastningen ved å vite at det bare var snakk om tid før jeg måtte slippe unge og alt for å stesses inn på sykehus var helt forferdelig. I tilegg opplevde jeg barseltårer og ellers alt av "goder" som gjerne kommer med et helt nytt barn..
Etter å ha vært på sykehuset et utall ganger og i stadig dårligere form ble jeg endelig lagt inn. Da hadde jeg galleblærebetennelse, betennelse i gallegangen og akutt bukspyttkjertelbetennelse. Jeg ble lagt inn, og ikke overraskende ble jeg liggende en stund.. Med et nyfødt barn jeg også måtte ta vare på!!
Etter 3.5 uke på sykehus og en galleblære mindre var jeg hjemme igjen, men nå hadde datteren vår utviklet kolikk.
Hun skrek i strekk hver bidige dag fra klokken 16 til 01:30.. Og eneste stedet hun ville sove var i armkroken min på den ubersmale sofaen! Så her sov vi frem til hun var 9 uker.. Da ble hun alvorlig syk og lagt inn på sykehus. Dagene bestod her av undersøkelser, medisiner og alt mulig. Siden jeg fullammet var det jeg som måtte være på sykehuset med henne.. Utorlig slitsom situasjon.
Som om situasjonen ikke var ille nok fikk vi omgangsyken mens vi lå inne, alle mann! Så sa var jeg tilbake til å være skikkelig ræva form og med ansvaret for en liten og ikke minst syk baby. Pga smittefaren fikk ikke pappaen lov å komme på besøk før etter 1 oppkastfritt døg!! Herlig!!
Nevnte over her at jeg fullammet, men under omgangsyke ble jeg skikkelig dehydrert og mistet all melken. Datteren min tok ikke flaske for alt i verden, og pga en feiltakelse ble vi faktisk sendt hjem selv om jeg ikke hadde melk og datteren min nå var nede i knappe 3 kg.
Vel hjemme var formen fortsatt dårlig, og den kommende uken satt jeg mer eller mindre konstant med ungen til puppen for å få opp produksjonen! Igjen, hun tok ikke flaske for alt i verden! Psykisk og fysisk slitsomt..
Jeg fikk tilslutt opp melkeproduksjonen, og tiden etterpå var faktisk veldig koselig! Hun spiste og koste seg, men gleden var kortvarig.. Februar ble det ny sykehusinnleggelse, og igjen var ungen skikkelig dårlig.
Denne gangen mistet jeg ikke melken, men ungen bestemte seg for å slutte å ta puppen!! Og siden hun ikke tok flaske ble det nye runder på sykehuset for intavenøs, for hun ble jo dehydrert i tide og utide..
Februar kom og gikk, påske stod plutselig for døren og BAM! Ny runde med sykehusinnleggelser og sykdom.. Denne gangen begynte ungen endelig å ta pupp igjen, og vi turte å puste lettet ut!
Sommeren kom og gikk og var egentlig en flott tid!! Så kom høsten, jobb og barnehage.. For å gjøre en lang historie kort har ungen vært mer eller mindre syk siden oktober, 40 i feber og CRP på over hundre hele veien! Legene finner, i likhet med de andre gangene hun har vært syk, aldri ut hva det er, så nå vente vi på utredning!
Midt oppe i dette mistet jeg jobben pga mye sykt barn, så i tilegg til alle bekymringene for datteren min så har jeg enorme økonomiske bekymringer.
Jeg prøver i tilegg å LEVE, så jeg strever med å få tid til vennene mine, kjæresten min, foreldrene, søsken og tantebarn!!
Så kom for faen ikke her å si at jeg burde gå inn i meg selv fordi jeg har opplevd hverdagen som slitsom!!
Jeg har ikke skrevet noe om at jeg ikke har kost meg, eller at jeg ikke elsker tilværelsen min!! Jeg skrev at jeg var sliten, og det trenger jeg for pokker ikke ha dårlig samvittighet for å være..