Kan morsmelken bli mindre?

Googlimoogli

Glad i forumet
Assistert-jentene
Junibarna 2019
Ammer min 5 uker gamle sønn. Han er mitt første barn. Leser på Ammehjelpen web sider at for å opprettholde melke produksjonen må man ikke la det gå mer enn 3-4 timer mellom hver amming. Litt stresset over dette da mannen min av og til syns søvn er viktigere og legger barnet til å sove når det akkurat har gått 3-4 timer siden sist amming. Og jeg tenker da at jeg bør pumpe brystene hvis gutten ikke våkner.

Kan virkelig produksjonen i brystene minke hvis det går mer enn 4 timer mellom hver amming? Kan man ikke øke produksjonen igjen simpelt hvis det blir fir lite melk i brystene for barnet med en lengre pause i ammingen?
 
Hvis fullamming er etablert ved ca 4 uker skal det mye til at det blir borte. Å redusere melkeproduksjonen er en gradvis prosess som tar tid, og det er absolutt mulig å snu om man oppdaget at det skjer :)

Hvis baby har 5-6 våte bleier i døgnet og følger vekstkurven sin på sikt (uke-til-uke-veiing kan være misvisende) kan man trygt la barnet selvregulere. Noen spiser store måltider sjeldent, andre er mer småspiste og spiser hyppig, akkurat like ulikt som oss voksne :) Et sultent barn vil sjeldent la seg legge (unntaket er helt nyfødte hvor man i tillegg gir smokk, der må man være veldig obs på mye søvn).

Vi hadde masse ammetrøbbel med eldstemann og jeg fikk ikke til fullamming før han var 2 mnd, det krevde mer amming og jobb enn om det hadde gått glatt fra fødsel, men umulig var det ikke :)

Gjennom hele ammeperioden vil man uansett ha perioder med mindre amming, med hyppig amming og uro, økedøgn og brystvegring om hverandre, så stort justerer baby og pupp dette best selv. Noen har veldig sammenheng med utviklingstrinn, andre er mer tilfeldig, men ammemønster (hyppighet, lengde) endrer seg hele tiden hos de fleste, samme med søvnmønster. Og siden pupp er mye mer enn næring - trøst, nærhet, trygghet, sovemedisin, smertelindrende, så har ikke all amming så mye å gjøre med matinntak heller :)
 
Hvis fullamming er etablert ved ca 4 uker skal det mye til at det blir borte. Å redusere melkeproduksjonen er en gradvis prosess som tar tid, og det er absolutt mulig å snu om man oppdaget at det skjer :)

Hvis baby har 5-6 våte bleier i døgnet og følger vekstkurven sin på sikt (uke-til-uke-veiing kan være misvisende) kan man trygt la barnet selvregulere. Noen spiser store måltider sjeldent, andre er mer småspiste og spiser hyppig, akkurat like ulikt som oss voksne :) Et sultent barn vil sjeldent la seg legge (unntaket er helt nyfødte hvor man i tillegg gir smokk, der må man være veldig obs på mye søvn).

Vi hadde masse ammetrøbbel med eldstemann og jeg fikk ikke til fullamming før han var 2 mnd, det krevde mer amming og jobb enn om det hadde gått glatt fra fødsel, men umulig var det ikke :)

Gjennom hele ammeperioden vil man uansett ha perioder med mindre amming, med hyppig amming og uro, økedøgn og brystvegring om hverandre, så stort justerer baby og pupp dette best selv. Noen har veldig sammenheng med utviklingstrinn, andre er mer tilfeldig, men ammemønster (hyppighet, lengde) endrer seg hele tiden hos de fleste, samme med søvnmønster. Og siden pupp er mye mer enn næring - trøst, nærhet, trygghet, sovemedisin, smertelindrende, så har ikke all amming så mye å gjøre med matinntak heller :)
Takk for svar!
Ja ammingen er etablert.
Jeg har vætt litt for streng rett og slett tror jeg og siden de sa hyppig amming er viktig fra barseltiden av, har jeg misforstått litt....Skal la gutten styre litt selv frem til 6 ukers kontroll, men syns noen ganger hans signaler om at han er sulten er vanskelig å oppfatte. Tidligere var det suging av fingre som betydde at han var sulten eller hadde våt bleie, men etter han begynte med smokk har signalene hans endret seg til bare gråting og det er opp til oss å finne ut hva han trenger!! Og jeg er redd han ikke får nok brystmelk....

Men det er viktig at faren får være med ham absolutt som ikke er hjemme hele dag og konmer hjem noen få timer i døgnet bare!
 
Takk for svar!
Ja ammingen er etablert.
Jeg har vætt litt for streng rett og slett tror jeg og siden de sa hyppig amming er viktig fra barseltiden av, har jeg misforstått litt....Skal la gutten styre litt selv frem til 6 ukers kontroll, men syns noen ganger hans signaler om at han er sulten er vanskelig å oppfatte. Tidligere var det suging av fingre som betydde at han var sulten eller hadde våt bleie, men etter han begynte med smokk har signalene hans endret seg til bare gråting og det er opp til oss å finne ut hva han trenger!! Og jeg er redd han ikke får nok brystmelk....

Men det er viktig at faren får være med ham absolutt som ikke er hjemme hele dag og konmer hjem noen få timer i døgnet bare!

Ja, smokk kan forstyrre, veldig varierende om de klarer å kombinere smokk og pupp godt disse babyene. Så mistenker du at smokken forvirrer ham og er det jo bare å ta den vekk igjen. Smokken er en erstatning for pupp, aldri omvendt, og det er aldri feil å tilby pupp først om du vil prioritere ammingen :)

Her bærte pappaen lillemann mye i bæresjalet når han var hjemme, min slet med dårlig vektoppgang så derfor var smokk big no no for oss, men bæresjalet var kjempefin måte som roet like mye dom en smokk ville gjort og ga masse pappa-mini-kos! Og mulighet til dusj for meg :hilarious:
 
Takk for svar!
Ja ammingen er etablert.
Jeg har vætt litt for streng rett og slett tror jeg og siden de sa hyppig amming er viktig fra barseltiden av, har jeg misforstått litt....Skal la gutten styre litt selv frem til 6 ukers kontroll, men syns noen ganger hans signaler om at han er sulten er vanskelig å oppfatte. Tidligere var det suging av fingre som betydde at han var sulten eller hadde våt bleie, men etter han begynte med smokk har signalene hans endret seg til bare gråting og det er opp til oss å finne ut hva han trenger!! Og jeg er redd han ikke får nok brystmelk....

Men det er viktig at faren får være med ham absolutt som ikke er hjemme hele dag og konmer hjem noen få timer i døgnet bare!

Han viser mest sansynlig noen signaler før han begynner å gråte, men de har sikkert endret seg slil at det kan ta litt tid å forstå hva de nye signalebe er, slik var det her også:) jenta mo begynte gjerne å gni hendene litt i ansiktet når hun var startet å bli sulten:) å aå virket hun gjerne litt mer urilig i kroppen uten at hun nødvendogvis skrek og klagde med en gang:)

I starten tilbydte jeg gjerne puppen før hun fikk smukken. Så du kan jo gjerne tilby ham mat når du ser det har gått 3-4 t siden sist, han viser nok fort om han er interresert eller ikke:) og derretter kan pappa ta over. Evnt om du klarer å pumpe kan du jo pumpe ut et måltid som pappa kan gi:)
 
Back
Topp