KAn man ta parlgin forte når man er gravid?

• Trådstarter Trådstarter MaseMamma09/11
  • Opprettet Opprettet
M

MaseMamma09/11

Guest
Jeg har mye smerter i muskler og ledd og har fått utskrevet paralgin forte og voltaren av legen som jeg bruker de verste dagene!
Nå har jeg så INNIHELVETE vondt[:(][:(][:(][:(][:(][:(] Kan man ta det når man er gravid?

Tusen takk for svar! Har ikke noe paracet i hus og jeg har så vondt at jeg ikke kommer til å klare å sove inatt eller å slappe av ikveld.....Huff...
Men hva tilsier langvarig bruk? Hvis jeg bruker ca. 1-2 annenhver uke.....er det ille?

Og hv med voltaren? Noen som vet om man kan ta det?

ORIGINAL: Tyttebæra

Er ikke ''farlig'' nei, men man BURDE vente til litt ut i graviditeten, det fikk jeg klar beskjed om. Og jeg ser du er et par uker på vei. Men, du må gjøre som du føler for selv.

Vet du hvorfor man bør vente?

Både PF og Voltaren kan man vel ta under svangerskapet...?!
Jeg fikk utskrevet begge deler av føden, men det var i siste trimester da..

ORIGINAL: knotiknoM

Er ikke ''farlig'' nei, men man BURDE vente til litt ut i graviditeten, det fikk jeg klar beskjed om. Og jeg ser du er et par uker på vei. Men, du må gjøre som du føler for selv.

Vet du hvorfor man bør vente?

Her sa legen at det var pga den store abortfaren. Mer sa han ikke [:'(]

OK...huff...... når sa han at man kunne begynne å ta det da? Etter uke 12?

voltaren er muskelavslappende, så det kan du vell ikke ta??
mener det lille hjertet slapper vell mye av da...[&o]

Æsj....tror jeg dropper  ta smertestillende jeg. Tror jeg bare skal lide meg gjennom det[&:]

Men tusen takk for svarene alle sammen!!!

Voltaren kan du ikke ta!!! Det fikk jeg streng beskjed om av legen.
Hadde sykt vondt i nakke og hode!!

Men PF kan du ta.[:)]...

PF er ikke farlig for fosteret, har ei venninne som har tatt PF hele sv.skapet pga migrene. 1-2 hver uke er IKKE farlig i det hele tatt.
Faren med PF er at barnet kan få absitinenser når det er født, så en skal begrense inntaket inn mot fødsel!!

God bedring til deg[:)]

Jeg fikk alle fall det sist uke da jeg var innlagt for hjernehinnebetennelse! Men kunne bare få 2 doser om dagen da...

Voltaren skal jeg absolutt ikke ta!
Men tør jo ikke å ta paralgin forte heller hvis det blir større sjanse for SA[:(]

ORIGINAL: knotiknoM

Voltaren skal jeg absolutt ikke ta!
Men tør jo ikke å ta paralgin forte heller hvis det blir større sjanse for SA[:(]

SA av Paralgin Forte???[8|]...

Hehe.., mye rart man kan høre på nett...[&:]

Jeg er lege og kan si at det er ingen fare å ta paralgin forte. Og 1-2 tab annenhver uke er ikke noe problem.

Men voltaren er ikke lurt å ta (jeg bor i canada og her er det fy-fy for gravide. Men veit at man i norge sier at man kan ta det dersom nytten av behandlingen oppveier mulig risiko for fosteret, men vil virkelig fraråde det!!) Og ser noen skriver at det gjelder 1 og 2 trimester, men det er egentlig farligere siste trimesterk, da øker det sjansen for for tidlig fødsel.

En lege skreiv ut paralgin til meg da eg var 8-10 uker på vei, eg turte ikkje ta dei og når eg kom til fastlegen min syns ho lite om at det var skrevet ut. For ho fraråder og bruke så sterke smertestillende når en er gravid.

Jeg har tatt paralgin forte et par ganger. Når jeg hadde kraftig bihulebetennelse!

Bare ta! helt trygt,så lenge du ikke går på det hver dag i flere uker! alt med måte[:)]

hem?jeg fikk grei beskjed av legen om å ikke ta det[8|]

ORIGINAL: Kristine.1980

Jeg er lege og kan si at det er ingen fare å ta paralgin forte. Og 1-2 tab annenhver uke er ikke noe problem.

Men voltaren er ikke lurt å ta (jeg bor i canada og her er det fy-fy for gravide. Men veit at man i norge sier at man kan ta det dersom nytten av behandlingen oppveier mulig risiko for fosteret, men vil virkelig fraråde det!!) Og ser noen skriver at det gjelder 1 og 2 trimester, men det er egentlig farligere siste trimesterk, da øker det sjansen for for tidlig fødsel.

OK.
Tusen takk for svaret!!
Jeg tar nok en i kveld også ringer jeg etterhvert legen min sånn for å være heeelt sikker[;)]

Skal på opptrening av kjernemuskulatur fom neste uke...varer i 11 uker....så kommer nok til å bli en del smerter fremover[&:]

ORIGINAL: Søteste Trikken^^

Ta en Paralgin Forte, men ikke Voltaren.

Ja Voltaren må man ikke finne på å ta. Samme greier som ibux/ibumetin.

ORIGINAL: Kristine.1980

Øker vel ikke risiko for tidlig fødsel i 3.trimester...
Men det er samme stoffer som de gir premature for å lukke hjertet etter fødsel om det ikke gjør det av seg selv... men om de får de inni magen kan det lukke seg noe som er farlig før de er født.. og tror de kan dø rett og slett.

Hei.
Jeg har dessverre god erfaring med bruk av smertestillende under svangerskap.
IKKE BRUK VOLTAREN!
Min nydelige lille ettåring ble født med åpen buk pga voltaren i svangerskapet. (Sjekk ut "gastroschise".) Jeg tok to tbl daglig i to eller tre dager før jeg visste om graviditeten, og det var nok til å forårsake dette.
Han har nettopp gjennomgått operasjon nr tre, og ser heldigvis ut til å bli helt bra nå, men det har vært en lang og tøff vei dit.
Paralgin forte er trygt i små små doser, både under svangerskap og ved amming, var beskjeden jeg fikk på barselavdelingen.

Masse lykke til!

Back
Topp