kan man ta betakaroten når man er gravid??

hege v

Glad i forumet
mener jeg har lest at gravide ikke skal ta det!!
 
Jeg vet ikke, men har lest at a-vitaminer i store mengder ikke er bra. Har selv betakaroten hjemme men har ikke våkt og tatt dem. står foresten ikke på pakken at man ikke kan
 
Jeg vil tro man kan ta det, iallefall hvis det er ren beta karoten, for det er jo det samme som å spise en gulrot, og vi kan jo spise gulrot :)
Men hvis det inneholder mye mer, vet jeg ikke. Det skal vel stå på pakningen evt pakningsvedlegg om man skal være forsiktig med å ta det hvis man er gravid.

Men hvis dere er usikre, så hør på apotek eller med legen eller noe. De vet vel :)

Fant en side på nett med svar fra ei jordmor:
http://www.jordmorsiri.no/ekspertsvar/5066/expert_chat_message/item_normal/null
 
Nei du kan ikke spise betakaroten. Jeg har selv vært å undersøkt saken. Var på flere helsekost for å få informasjon. Endte med at en hyggelig ekspeditør ringte leverandøren. De anbefaler IKKE gravide å ta betakaroten, da innholdet av A-vitamin er for høyt. Kjedelig, men slik er det.
 
hei nei det kan du ikke jeg har ringt til dem å spurt sel...for jeg fikk betakaroten i posten dagen etter jeg fant ud om graiditeten så det var bortkastet penger....du må nok vente til etterpå_;:
 
Det finnes jo flere typer betakarotene så at bare fordi de dere har hørt om ikke kan spises av gravide, finnes det kanskje andre typer som kan det?! Kan jo være det finnes en type som ikke inneholder så mye a-vit. som trygt kan spises.
 
All betakaroten solgt i Norge inneholder 3 mg betakaroten. Eller i alle fall den de selger på helsekost. Er det mindre enn 3 mg har den ikke like god effekt. Finnes noen som inneholder 9 mg, men de er ikke lovlige i Norge. Den betakarotenen som inneholder 3 mg kan ikke gravide spise. Det blir for mye A-vitamin for oss. Og de fleste av oss spiser andre former for vitamintilskudd i tillegg, og de inneholder også ofte A-vitamin.

Grunnen til at jeg vet dette er at jeg skal til syden, og får svært lett soleksem. Betakaroten har hjulpet meg, og jeg er svært lei meg for at jeg ikke kan spise den nå. Men får holde meg i skyggen og bruke høy faktor. Det er jo uansett det som er lurest
 
Back
Topp