Kan man spise...

Synes det er mye hysteri rundt mat... I Danmark kan man spise så mye spekemat man vil... Jeg anser Danmark for å være relativt oppdatert i forhold til bakteriefloraer i mat og ulike helserisikoer.. Jeg spiser derfor med god samvittighet hvis jeg bare mååå ha.... Gilde varmebehandler det meste av sin spekemat også... Ble sendt en Mail til gilde i forrige svangerskap (2012)....

Sent from my iPhone using BV Forum

Jeg skjønner virkelig ikke, fordi det er jo ikke snakk om 'alt med måte' når det er snakk om at en skive fenalår er alt som skal til? Min jordmor sier nei, helsedirektoratet sier nei, matportalen sier nei. Hvis du tar sjansen, så er ikke det min sak. Jeg legger meg ikke borti hva andre gjør, men jeg er ikke villig til å ofre babyen min for ei skive spekemat. Som sagt, her er det ikke snakk om mengde, her er det snakk om flaks og uflaks..

Sent from my iPad using BV Forum
Signerer denne.

Da jeg var hos JM snakket vi om dette, og sålenge osten er pasteurisert er det trygt:) arla sin fetaost på glass er pasteurisert så den kan vi spise :) hun sa også at i norge er maten såpass trygg at man ikke skal være hysteriske, og at jeg fint kunne spise en skive i jula med nyåpnet spekeskinke/fenalår med god samvittighet :)

"Det har imidlertid blitt påvist listeria i myke og halvmyke oster - som for eksempel Brie og Camembert - og i muggoster som Gorgonzola, selv om disse er laget av pasteurisert melk." fra tine.no

Jeg tar i hvertfall ingen sjanser :eek:

Synes det er mye hysteri rundt mat... I Danmark kan man spise så mye spekemat man vil... Jeg anser Danmark for å være relativt oppdatert i forhold til bakteriefloraer i mat og ulike helserisikoer.. Jeg spiser derfor med god samvittighet hvis jeg bare mååå ha.... Gilde varmebehandler det meste av sin spekemat også... Ble sendt en Mail til gilde i forrige svangerskap (2012)....

Man er svært forsiktig rundt dette med mat i svangerskapet her i Norge og noen vil kalle det hysteri.

Det å spise f.eks spekemat er en risikofaktor ift fosterets helse/liv da dette kan inneholde listeriabakterien. Det er noen tilfeller av listeriabakterien i Norge hvert år. Jeg har sjekket fakta rundt listeria; symptomer man kan få ved smitte, statistikk på tilfeller per år etc. Dersom man skulle være så uheldig å få i seg bakterien er det greit å ha en viss oversikt. Hver enkelt må få utøve sin form for forsiktighet i henhold til det man føler seg komfortabel med.

Det er antakelig høyere sjanse for at man blir utsatt for trafikkrelaterte ulykker eller ulykker i hjemmet.

Undertegnede er en av de "hysteriske". Jeg er ekstrem om man sammenligner med matvaner utenom svangerskap. Jeg er svært matinteressert og har tidligere fortært (med glede) bl.a. ukokt geite -og oksekjøtt, rå skalldyr og upasteurisert ost til den store gullmedaljen - bare ikke nå :)

Jeg er godt kjent med hva Listeria er. Men mener bare at hvis et såpass oppegående land som jeg opplever at Danmark er,ikke anser mulighetene for å bli smittet av Listeria som faretruende store, og mener at gravide helt fint kan spise spekemat, er Norge nok en gang i overkant hysteriske. Da er jeg heller ikke fremmed for å spise spekemat fra gilde, som de hevder er kokt, når jeg virkelig har lyst på..,

Man er svært forsiktig rundt dette med mat i svangerskapet her i Norge og noen vil kalle det hysteri.

Det å spise f.eks spekemat er en risikofaktor ift fosterets helse/liv da dette kan inneholde listeriabakterien. Det er noen tilfeller av listeriabakterien i Norge hvert år. Jeg har sjekket fakta rundt listeria; symptomer man kan få ved smitte, statistikk på tilfeller per år etc. Dersom man skulle være så uheldig å få i seg bakterien er det greit å ha en viss oversikt. Hver enkelt må få utøve sin form for forsiktighet i henhold til det man føler seg komfortabel med.

Det er antakelig høyere sjanse for at man blir utsatt for trafikkrelaterte ulykker eller ulykker i hjemmet.

Undertegnede er en av de "hysteriske". Jeg er ekstrem om man sammenligner med matvaner utenom svangerskap. Jeg er svært matinteressert og har tidligere fortært (med glede) bl.a. ukokt geite -og oksekjøtt, rå skalldyr og upasteurisert ost til den store gullmedaljen - bare ikke nå :)
Nemlig. Sjansen er liten, men sjansen er der. Punktum

Sent from my iPad using BV Forum

Prøver langt i fra å belære noen, men heller presentere temaet litt mindre svart/ hvitt. Hvis man skal ta alle anbefalinger fra helsenorge bokstavelig ville man blitt gal. Regner med de fleste da også har sluttet å bruke antiperspirant deo daglig og har sjekka hormonnivåer i alle såpe og hudpleieprodukter.

De som vil forholde seg helt og holdent til matpotalens anbefalinger må gjerne gjøre det, jeg ønsker bare å påpeke at man er langtifra ansvarsløse om man tar seg en salami fra gilde...

Jeg er godt kjent med hva Listeria er. Men mener bare at hvis et såpass oppegående land som jeg opplever at Danmark er,ikke anser mulighetene for å bli smittet av Listeria som faretruende store, og mener at gravide helt fint kan spise spekemat, er Norge nok en gang i overkant hysteriske. Da er jeg heller ikke fremmed for å spise spekemat fra gilde, som de hevder er kokt, når jeg virkelig har lyst på..,

I Danmark mener man at det er helt greit med ett glass vin i ny og ne under svangerskapet også.

Alle får gjøre som de vil, men tenk deg skyldfølelsen og angeren om man mister barnet sitt fordi man bare måtte ha spekeskinke. Det blir som å kjøre rundt med barnet sitt usikret i bilen. Stort sett krasjer man jo ikke, så det vil stort sett gå bra. Men der er en helt unødvendig sjangse å ta.

Om listeriose:

"Inkubasjonstid
Vanligvis fra noen dager til tre uker, men i sjeldne tilfeller kan den være opp til tre måneder. Fosteret smittes vanligvis noen dager etter den gravide ved intrauterin smitteoverføring.

Symptomer og forløp
Vanligvis asymptomatisk eller influensaliknende sykdomsbilde, men kan hos fostre, nyfødte og eldre og immunsvekkede gi alvorlig sykdom. Vanligste manifestasjoner hos ikke-gravide er meningitt og sepsis, diaré er svært sjelden. Gravide kan smitte sitt barn uten selv å bli syk. Intrauterin infeksjon kan føre til fosterdød. Neonatal listeriose kan, dersom smitten har skjedd intrauterint, opptre som prematuritet med nedsatt allmenntilstand og symptomer på multiorgansvikt. Dersom smitten er skjedd i fødselskanalen eller nosokomialt kommer symptomene etter tre eller flere dager i form av meningitt. Ved neonatal infeksjon høy letalitet."

Back
Topp