Kan man spise...

Nøtta17

Forelsket i forumet
Sommerfuglene <3
Fårepølse/trønderfår/vossafår?

Er grønn på det med spekemat og hva som faller under det...
Spiser ikke dette til vanlig men guuud jeg har lyst på ferskt brød med majones og fårepølse!!! :p
Klarer ikke se noen plass om det er varmebehandlet heller, ikke at jeg engang vet om det hjelper :D
Hjeeelp?!

Jeg har spist trønderfår, men ut fra noens meninger på forumet bør vi vel "helst greie oss uten i 9 måneder"... Syns det er greit sålenge pakken er nyåpnet og innenfor god holdbarhet. Dersom du er usikker anbefaler jeg at du ringer jordmor. :)

Nei! Det er spekemat! Jordmor har sagt at det ikke hjelper å fryse da det bare av en av to farlige bakterier som blir borte ved frysning! Gjennomstekt eller gjennomkokt pålegg er trygt men anbefalt å holde seg innenfor holdbarhetsdatoen samt at den ikke bør være åpnet for så lenge siden! 9 mnd uten dette klare man! Tross alt Pga barnets helse! Jeg er hekta og avhengig av spekemat! Klart å holde meg unna ... For barnets skyld! Finnes mye Anna godt:)

Haha, ja jeg skal klare meg uten! Spiser det ikke til vanlig :)
Men er det noe som ER trygt å spise av lugnende mat, som er varmebehandlet? :)

Men hva med kokt skinke eller røkt kalkunfilet ol? Fikk forresten vite av JM at fetaost også var fyfy ... Det var ikke jeg klar over! :eek:

Kokt skinke kan du spise. Men generelt bør man ikke spise kjøttpålegg som har ligget åpnet mange dager. Dette gjelder også de tingene som er ok å spise.

Les bakpå røkt pålegg om det er kokt i tillegg, det er det som oftest:)

Sent from my iPad using BV Forum

Men hva med kokt skinke eller røkt kalkunfilet ol? Fikk forresten vite av JM at fetaost også var fyfy ... Det var ikke jeg klar over! :eek:

Da jeg var hos JM snakket vi om dette, og sålenge osten er pasteurisert er det trygt:) arla sin fetaost på glass er pasteurisert så den kan vi spise :) hun sa også at i norge er maten såpass trygg at man ikke skal være hysteriske, og at jeg fint kunne spise en skive i jula med nyåpnet spekeskinke/fenalår med god samvittighet :)

Da jeg var hos JM snakket vi om dette, og sålenge osten er pasteurisert er det trygt:) arla sin fetaost på glass er pasteurisert så den kan vi spise :) hun sa også at i norge er maten såpass trygg at man ikke skal være hysteriske, og at jeg fint kunne spise en skive i jula med nyåpnet spekeskinke/fenalår med god samvittighet :)
Kjipt om akkurat den skiva er listeriasmittet..

Det er spekemat gett.. Så skal ikke etes.. Eti stekt spekemat på pizza, ikke pepperoni men det andre :p husker ikke hva det heter.. :p

Det går helt fint med spekemat/upastauriserte oster om det er stekt (feks på pizza). Ville ikke spist om det ikke var varmebehandlet.

Jeg blir litt små-gal av at det er en del "risiko-mat" og har lest litt rundt dette. Normalt spiser jeg alt mulig inkl, rått kjøtt, sjømat og alle slags oster så det er vanskelig å ha så mange restriksjoner men føler at jeg er rimelig hysterisk nå.

Toksoplasmose er en parasitt som dør ved frysing. Listeriabakterien dør kun ved varmebehandling over flere minutter slik at man da kan spise myke oster og spekemat på f,eks, pizza. Jeg testet positivt på Toksoplasmose (dvs jeg har uvitende tidligere hatt denne parasitten og er immun). Dette hjelper meg lite ift hva jeg kan spise men det fjerner ihvertfall en risikofaktor,

Regner med at en jordmor vet hva hun snakker om :)
Jeg skjønner virkelig ikke, fordi det er jo ikke snakk om 'alt med måte' når det er snakk om at en skive fenalår er alt som skal til? Min jordmor sier nei, helsedirektoratet sier nei, matportalen sier nei. Hvis du tar sjansen, så er ikke det min sak. Jeg legger meg ikke borti hva andre gjør, men jeg er ikke villig til å ofre babyen min for ei skive spekemat. Som sagt, her er det ikke snakk om mengde, her er det snakk om flaks og uflaks..

Man vet ikke hvor smitten er, i bit 1 eller 1000. Sjansen for smitte er liten uansett, men enda mye mindre om man følger helsedirektoratets råd, det er derfor de er der. Jeg synes det er veldig enkelt å forholde seg til matportalen. Det er så mye mat man kan kose seg med uansett, så det er lite stress å holde seg borte fra hva som helst i 9.mnd. Synes det er godt å vite for min egen samvittighet at jeg har gjort hva jeg kan for at ungen min skal ha det fint, og at jeg har fulgt rådene.

Back
Topp