S
Av forskjellige grunner er jeg kjemperedd for overtid. Jeg vet at rutinene er forskjellige fra sykehus til sykehus med tanke på hvor mange dager osv, og på det sykehuset jeg skal føde på kan man gå opp mot 10 dager før man blir satt i gang- og derfra kan jo fødsel også ta flere døgn.
Så jeg lurer på om noen har vært borti at man kan kreve det? Rett og slett nekte å gå så langt over termin?
Sniker
Nei, dersom du ikke har en veldig god grunn til at svangerskapet burde avsluttes, enten at det har oppstått noe som gjør at babyen må ut, eller at du har komplikasjoner som stort barn eller dødfødsel fra tidligere, vil du nok ikke få noen spesialbehandling utover de vanlige retningslinjene.
Men det du kan gjøre, er jo å ta bekymringen din på alvor og ringe inn til føden når du evt er på overtid. Da kan du komme inn til ctg/sparketest som vil vise om barnet har det bra
Det som er farlig på overtid er blant annet morkakesvikt. Det er noe som normalt kommer over tid, og ikke akutt, så ved å følge med på liv og ta kontakt dersom du merker endring så vil det bli oppdaget. Husk at bevegelsene
ikke skal bli svakere eller færre mot slutten, det er en gammel myte.
Når du da eventuelt på maks overtid først blir satt igang, vil du og babyen få oppfølging i igangsettelsesprosessen og tiltak vil bli gjort dersom babyen ikke skulle ha det bra.
En annen grunn til at de vil vente å se om ting starter av seg selv innen dag 10, er at førstegangsfødende som setter igang har økt risiko for at fødsel ender med KS eller vakuum/tang. Det beste er altså at det starter av seg selv. Men jeg har for min del blitt satt igang 2 ganger (ikke på overtid da), og hatt gode opplevelser med det. Den ene fødselen trengte vakuum på slutten.
Jordmor kan sikkert også snakke litt rundt dette med å gå på overtid og hvilke oppfølging du evt kan få. Det er jo en mulighet med ekstra jm kontroll på slutten og dra inn til føden for sparketest om du blir bekymret for lite liv
Lykke til