Kan man nekte overtid?

Ugla95

Forelsket i forumet
Påskekyllingene 2020
Av forskjellige grunner er jeg kjemperedd for overtid. Jeg vet at rutinene er forskjellige fra sykehus til sykehus med tanke på hvor mange dager osv, og på det sykehuset jeg skal føde på kan man gå opp mot 10 dager før man blir satt i gang- og derfra kan jo fødsel også ta flere døgn.

Så jeg lurer på om noen har vært borti at man kan kreve det? Rett og slett nekte å gå så langt over termin?
 
Sniker. De gjør en individuell vurdering om grunnene dine er gode nok medisinsk sett til å settes igang på termin eller før. Kan be om å få en samtale på mor-barn klinikken på sykehuset du skal føde på ift bekymringene dine.
Ville tatt det opp med den du har svangerskapskontrollene hos så fort som mulig, så har du litt tid på å forbrede deg om svaret du får ikke er det du ønsker å høre.
 
Er ikke 10 dager over den generelle regelen i helsenorge for overtid? Den ble endret for noen år siden. Det skal ikke være forskjellig praksis slik jeg forstår det. Men de vurderes jo individuelt dersom det er medisinske grunner for å starte fødselen før :)
 
Jeg hadde et sterkt ønske om å ikke gå over termin forrige gang, grunnen var vel egentlig bare at jeg denne gangen ville ha en levende baby med meg hjem fra sykehuset (hadde svangerskapsavbrudd året før). Vet ikke om det i det hele tatt var god nok grunn. Ble uansett satt i gang 1 uke før pga antistoffene jeg har. Veldig tung fødsel med mye komplikasjoner, så håper det går naturlig denne gangen;)
 
Er ikke 10 dager over den generelle regelen i helsenorge for overtid? Den ble endret for noen år siden. Det skal ikke være forskjellig praksis slik jeg forstår det. Men de vurderes jo individuelt dersom det er medisinske grunner for å starte fødselen før :)
Kan hende det er sånn for de fleste sykehus, men hadde jeg skulle født på det nærmeste ville jeg ikke fått gått mer enn 3 dager over (altså at hvis planen var å føde der ville jeg blitt sendt bort til et annet sykehus grunnet overtid), og det andre sykehuset jeg kan velge har 1 uke makstid uansett. Men så er det jo det at å settes igang kan ta mange dager uansett
 
Kan hende det er sånn for de fleste sykehus, men hadde jeg skulle født på det nærmeste ville jeg ikke fått gått mer enn 3 dager over (altså at hvis planen var å føde der ville jeg blitt sendt bort til et annet sykehus grunnet overtid), og det andre sykehuset jeg kan velge har 1 uke makstid uansett. Men så er det jo det at å settes igang kan ta mange dager uansett

Skjønner. Har du blitt satt igang før?
Jeg skulle egentlig bli satt igang 10 dager over sist. Men fikk heldigvis stripping av jordmor slik at det starter naturlig. Min største frykt er å bli satt igang. Kanskje du kan få noen ekstra kontroller om det nærmer seg og få stripping og litt forskjellig for å teste først? :)
 
Kan hende det er sånn for de fleste sykehus, men hadde jeg skulle født på det nærmeste ville jeg ikke fått gått mer enn 3 dager over (altså at hvis planen var å føde der ville jeg blitt sendt bort til et annet sykehus grunnet overtid), og det andre sykehuset jeg kan velge har 1 uke makstid uansett. Men så er det jo det at å settes igang kan ta mange dager uansett
Så det ble nevnt stripping, vet også om flere som har hatt modningsakupunktur. Så det kan jo også prøves.
 
Jeg ble satt i gang 10 dager over termin forrige gang for 4 år siden. Hadde stor frykt for igangsettelse på forhånd. Da det kom til stykket følte jeg meg veldig godt ivaretatt på sykehuset. Det sjekket fosteret og forholdene i magen svært nøye og hyppig, og så at alt var bra ved alle kontrollene. Jeg valgte selv å gå til dag 10, da jeg kunne valgt å bli satt i gang dag 7. Når alt var så bra hadde jeg et stort håp om at fødselen skulle starte av seg selv. Fødselen startet selvfølgelig ikke av seg selv, men en velskapt baby ble født på dag 13 over termin. En lang men fin fødsel uten komplikasjoner:)
 
S
Av forskjellige grunner er jeg kjemperedd for overtid. Jeg vet at rutinene er forskjellige fra sykehus til sykehus med tanke på hvor mange dager osv, og på det sykehuset jeg skal føde på kan man gå opp mot 10 dager før man blir satt i gang- og derfra kan jo fødsel også ta flere døgn.

Så jeg lurer på om noen har vært borti at man kan kreve det? Rett og slett nekte å gå så langt over termin?

Sniker
Nei, dersom du ikke har en veldig god grunn til at svangerskapet burde avsluttes, enten at det har oppstått noe som gjør at babyen må ut, eller at du har komplikasjoner som stort barn eller dødfødsel fra tidligere, vil du nok ikke få noen spesialbehandling utover de vanlige retningslinjene.
Men det du kan gjøre, er jo å ta bekymringen din på alvor og ringe inn til føden når du evt er på overtid. Da kan du komme inn til ctg/sparketest som vil vise om barnet har det bra :)
Det som er farlig på overtid er blant annet morkakesvikt. Det er noe som normalt kommer over tid, og ikke akutt, så ved å følge med på liv og ta kontakt dersom du merker endring så vil det bli oppdaget. Husk at bevegelsene ikke skal bli svakere eller færre mot slutten, det er en gammel myte.
Når du da eventuelt på maks overtid først blir satt igang, vil du og babyen få oppfølging i igangsettelsesprosessen og tiltak vil bli gjort dersom babyen ikke skulle ha det bra.
En annen grunn til at de vil vente å se om ting starter av seg selv innen dag 10, er at førstegangsfødende som setter igang har økt risiko for at fødsel ender med KS eller vakuum/tang. Det beste er altså at det starter av seg selv. Men jeg har for min del blitt satt igang 2 ganger (ikke på overtid da), og hatt gode opplevelser med det. Den ene fødselen trengte vakuum på slutten.

Jordmor kan sikkert også snakke litt rundt dette med å gå på overtid og hvilke oppfølging du evt kan få. Det er jo en mulighet med ekstra jm kontroll på slutten og dra inn til føden for sparketest om du blir bekymret for lite liv :)
Lykke til
 
Hei
Nekte overtid vet jeg ikke om du kan. Men mi førstefødte ble tatt med vakuum fordi hun ikke tålte pressriene så godt. Hun kom dagen etter oul termin. Nr 2 gikk jeg lvertid 8 dag. Da hadde jeg overtidskontroll. Jeg bble satt i gang da pga komplikasjonene under den første fødselen og. Jeg uttrykte min bekymring og jm på sykehuset så at jeg var sliten. I gangsettelse tar normalt litt tid men jeg fødte ca 12 timer etter innsett av ballong. Hadde en veldig intensiv og hard fødsel men det gikk fort. Jm jeg går til nå mener at jeg ikke bør gå noe mer på overtid denne gang pga totalbelastningene jeg har i hverdagen.
Mitt råd er å være ærlig om tanker og bekymringer. Be om samtale på fødeavdeling før fødsel. Det hjalp meg veldig før mi første kom.
 
Tror ikke du kan kreve det nei, uten noen spesiell grunn/bekymringer.
Og det burde man egentlig ikke heller, for tror det er ganske tøft for kroppen å bli igangsatt..
Jeg gikk 1 uke over sist, og ble satt i gang da jeg jeg var veldig bekymret over lite liv siste dagene (uten at de kunne se at noe var galt på ultralyd), men jeg hadde i tillegg mye fostervann og hadde hatt en vending uka før (seteleie) så hadde litt ekstra nerver etter det.
De satt inn "tampong" kl 13, ble i tillegg strippet på ettermiddagen, og kl 23 ble jeg rullet inn på fødestua - kl 02.42 var han ute.
Så var styrtfødsel. Var skikkelig intenst, og vet ikke om det var i gangsettingen som gjorde at det gikk så fort. Men veldig glad for at jeg var på sykehuset :smiley-ashamed004
Håper jeg føder naturlig denne gangen! Rakk ikke epidural, klyster (største frykten var å bæsje under fødsel haha) eller noenting.
Har snakket med jordmor nå om at jeg er redd for å få styrtfødsel denne gangen også, og at ting skal begynne å skje før vi kommer oss inn på sykehuset. Men føler ikke en kan gjøre så mye annet enn å ta det som det kommer, prøve å stole på magefølelsen og kroppen sin.
Rundt termin så burde uansett terskelen for å ringe føden være lav :)
 
Back
Topp