Kan man gi bort mat i gave?

Spekemat som fenalår og pølser, vin , kjeks og oster, hjemmelaget syltetøy, hjemmebrygget øl :-)

Klart man kan. Jeg har gitt bort hjemmebakte julekaker og kjeks, til ansatte i bhg og naboer som også er famile men som det blir vel mye å skulle kjøpe gaver til. Ett år fikk vi hvalkjøtt i julegave. Var en innpakket toropose og lapp om at kjøttet lå i fryseren. :)

Kanskje jeg skal gi bort en kurv da!!
Så får jeg håpe de fleste setter pris på det :)
Er så redd at alle forventer ting, men synes det er vanskelig å gi ting når de har alt ;)

Gir matkasse til søster/svoger til jul. De har alt de trenger og i tillegg en sær smak, så er bedre å gi noe som blir spist opp enn som blir satt vekk i et skap og glemt.

Liker godt å få spiselige gaver:) spes om det er noe hjemmelagede eller lagt omsorg ned i...

Vi gir gjerne hjemmelaget godteri eller spekemat til de som har alt. Blitt godt mottatt:)
Og vin

Jeg gjør det hvert år til de "voksne", og de vil etterhvert ikke ha annet. Varierer hvert år men har laget:

Ulike typer sild
Postei
Pate
Gravet kjøtt
Sennep sennepssaus
Saft
Likør
Rundstykker
Brød
Julekake
Smultringer
Keansekakestenger
Syltetøy
Pepperkaker
Konfekt
Marsipan
Øl

Kanskje jeg skal gi bort en kurv da!!
Så får jeg håpe de fleste setter pris på det :)
Er så redd at alle forventer ting, men synes det er vanskelig å gi ting når de har alt ;)
Det gjør de helt sikkert :) er jo så koselig å få en matkurv. Mye mer tanke bak en sånn gave enn en brødrister for eksempel. Tenker jeg, da. :)

Broren min jobbet i en læderfabrik. Hver jul fick de sån gave en kasse med matvarer. Allt från syltetøy. Sill , kjekt . Ostar. Konfekt mm. De glæda han seg till hvert år.

Jeg gir bort spiselige gaver og har ikke fått noen klager ennå :p

Gitt bort hjemmelaget konfekt og julekaker osv. :) Ville blitt veldig glad for alle slags spiselige gaver :)

Jeg synes gaver som kan brukes opp på en eller annen måte er de beste! Både å få og gi. Syns det er vanskeligere å treffe smak og behag med ting enn med det som kan brukes opp. Jeg lager kurver med diverse.... Lys, servietter og vin og litt dyr sjokolade.. God kaffe/te, ost, spekemat, syltetøy.... Hjemmelaget frokostblanding/kjeks... Og kanskje en lysslynge til pynt eller et morsomt krus/glass.. Elsker sånne gaver, og når jeg får en sånn, vet jeg noen har gjort seg flid med den :)

Jeg gjør det hvert år til de "voksne", og de vil etterhvert ikke ha annet. Varierer hvert år men har laget:

Ulike typer sild
Postei
Pate
Gravet kjøtt
Sennep sennepssaus
Saft
Likør
Rundstykker
Brød
Julekake
Smultringer
Keansekakestenger
Syltetøy
Pepperkaker
Konfekt
Marsipan
Øl
Wow, eg er voksen, kan eg få da? ;)

Ulike typer sild
Postei
Pate
Gravet kjøtt
Sennep sennepssaus
Saft
Likør
Rundstykker
Brød
Julekake
Smultringer
Keansekakestenger
Syltetøy
Pepperkaker
Konfekt
Marsipan
Øl

Imponert! Når begynner du? :)
Tenkte jeg skulle bake julekake jeg også, den vet jeg er populær i familien. Men usikker på om jeg vil stå hele lillejulaften. Hvordan gjør du det for at det skal være ferskt? :)

Last edited:
Syns at å gje hjemme laget konfekt/godteri eller en kurv med sånn pølse fra en eller anna gård med litt mandariner og brente mandler er helt supert og gje vekk til beste/oldeforeldre, tanter og onkler som ellers har d de trenger ;) her får Besten/oldebesten tanter og onkel hjemmelaget konfekt i en sånn norges krukke til jul :) de har fått d noen år no og de blir like glad hver gang :)

Jeg. Gir bort mat, men da gjerne til folk jeg kjenner godt :)
Ga bort 5 sorter julebakst i julegave til familien, for ingen baker og jeg var blakk :)

Vi er sterk i troen på hjemmelaget gaver er supert :D

Back
Topp