Kan man gi blod dersom..

Er kjempe glad for at de er så strenge med regler for å gi blod jeg. Husker han unge gutten for mange år siden som fikk hiv etter han hadde hatt blodoverføing. Odd Kåre Rabben tror jeg han hette, husker enda navnet hans fordi det var så utrolig urettferdig at en gutt som i utgangspunktet var frisk ble dødssyk.

Skjønner at det kan være vanskelig for single å gi blod(må jo ha seg innimellom[;)]), men de fleste som er i et forhold kan jo gi[:)]

ORIGINAL: gladlaksen

Er kjempe glad for at de er så strenge med regler for å gi blod jeg. Husker han unge gutten for mange år siden som fikk hiv etter han hadde hatt blodoverføing. Odd Kåre Rabben tror jeg han hette, husker enda navnet hans fordi det var så utrolig urettferdig at en gutt som i utgangspunktet var frisk ble dødssyk.

Skjønner at det kan være vanskelig for single å gi blod(må jo ha seg innimellom[;)]), men de fleste som er i et forhold kan jo gi[:)]

Helt enig!! Mye bedre at blodet er til å stole på, enn at man skal frykte at man kan få en sykdom!! Jeg husker også Odd Kåre Rabben, og historien hans var så tragisk! desverre skjer det slike glipper av og til... og DA blir det furore. Mannen min er blodgiver, og det er strenge regler... man kan heller ikke være syk når man gir blod (som i forkjøla eller omgangssyken ol). Jeg skal også bli blodgiver, men har et par tatoveringsprosjekter (og må bli ferdig med graviditet) på gang, så må vente et par år, tenker jeg.

Det er ikke selve HIV-testen som tar 6 mnd. Hvis man har vært utsatt for smitte, tar det 6 mnd før man kan si at man er blitt smittet/ikke smittet. Derfor karantene i 6 mnd. Er testen negativ etter 6 mnd, er det greit. Alle poser testes før de settes i skapet. Man kan ikke under noen omstendigheter bruke blodet før det er kommet svar på alle testene.

ORIGINAL: Oppdrag Nemo

ORIGINAL: *Meya*

ORIGINAL: Wayne`s wife

Siden du ikke vet så mye om HIV og tror det er ett homseproblem, vet du kanskje ikke at det finnes latexfrie, og andre allergitesta kondomer...

Ja guri. Mange mannfolk som har det hjemme hos seg selv eller på seg gitt...Man tager det man haver! Jeg har IKKE med meg kondomer når jeg skal ut feks. Faen så flaut. "Hei! Jeg har tenkt å pule deg i kveld jeg.Derfor har jeg med denne fine latex og allergitesta dongen min fordi den du tenker å bruke får jeg utslett i dåsa av!"

Samme det vel. Jeg kan ikke gi blod fordi jeg puler uten dong. Ferdig med den saken!

Jaja du blir sikkert voksen og ansvarlig du og. Håper ikke det skjer etter du får ettellerannet fancypancy utslett som ikke kommer av kondomer.

Seriøst, Meya, noen ganger kan du holde de religiøse holdningene dine inne [:'(]

Er mer normalt å bytte sexpartnere i tide og utide, enn det er å gifte seg med menn man ikke har snakket med irl!

Har null og nada med religion å gjøre, i det hele tatt...

Er det lurt å ha one night stands med folk uten kondom fordi "man tåler ikke kondomer"? Da tar man med sine egne... Som man vet man tåler. Det er ikke flaut. Kanskje litt slutty i enkelte miljøer, men bør ikke være flaut i alle fall.

Og på verdensbasis tror jeg min variant er mer vanlig, selv om det ikke er så vanlig her...

ORIGINAL: *Musti*

ORIGINAL: Lissyjane

ORIGINAL: ~Billebror~

-Er det noe karantene etter tatovering..?

Du må også vente med å gi blod i 6 mnd. hvis du har:
Byttet seksualpartner
Fått piercing
Fått tatovering
Tatt hull i ørene

Det kreves at d er født i et nordisk land[:)]

Atte hæ...?

Pga HIV sikkert...

Er ikke det bare blant homser da?

Det er jo ikke bare homser som har hiv.. Du skal testes for Klamydia og HIV etter du har byttet partner..Den prøven tar seks mndr før man får et sikkert svar,grunnet at HIV kan ligge i dvale.

Nei, men mest utbredt blant homser.

Men jeg tror ikke på det der uansett.. At man som hetero ikke kan gi blod om man har skifta partner de siste 6 mnd.. Hørtes VELDIG rart ut.

For meg høres det hvertfall helt logisk ut og være sikker på at man ikke gir noen HIV smittet blod[8|]

Nå har vel aldri HIV vært en utbredt sykdom blant friske hetero nordmenn.

Det er ikke stort antall homser som er HIV smittet heller. Og det spiller ingen rolle om det er utbredt eller ikke. De skal være sikker på at blodet ikke er smittet.

Det syns jeg er kjempeflott!! For det er ikke bare voksne som får blodoverføring..også premature får det.. Og det hadde jo vært forferdelig om de hadde fått infisert blod [:(]

hepatitt C kan til og med bruke eit år på å "komme fram"... er berre å ligge med ein som låg med ei anna som låg med ein sprøytenarkoman eller ein som kom frå utlandet elle bla.bla.bla..

Siden du ikke vet så mye om HIV og tror det er ett homseproblem, vet du kanskje ikke at det finnes latexfrie, og andre allergitesta kondomer...

Ja guri. Mange mannfolk som har det hjemme hos seg selv eller på seg gitt...Man tager det man haver! Jeg har IKKE med meg kondomer når jeg skal ut feks. Faen så flaut. "Hei! Jeg har tenkt å pule deg i kveld jeg.Derfor har jeg med denne fine latex og allergitesta dongen min fordi den du tenker å bruke får jeg utslett i dåsa av!"

Samme det vel. Jeg kan ikke gi blod fordi jeg puler uten dong. Ferdig med den saken!

Jaja du blir sikkert voksen og ansvarlig du og. Håper ikke det skjer etter du får ettellerannet fancypancy utslett som ikke kommer av kondomer.

Seriøst, Meya, noen ganger kan du holde de religiøse holdningene dine inne [:'(]

Er mer normalt å bytte sexpartnere i tide og utide, enn det er å gifte seg med menn man ikke har snakket med irl!

Har null og nada med religion å gjøre, i det hele tatt...

Er det lurt å ha one night stands med folk uten kondom fordi "man tåler ikke kondomer"? Da tar man med sine egne... Som man vet man tåler. Det er ikke flaut. Kanskje litt slutty i enkelte miljøer, men bør ikke være flaut i alle fall.

Og på verdensbasis tror jeg min variant er mer vanlig, selv om det ikke er så vanlig her...

Jeg tenkte vel egentlig litt mer generelt nå. Selvom dette ikke hadde noe med religion å gjøre, er det religionen din som gjør at du har de synspunktene du har. Eller omvendt, at synspunktene dine gjorde så du konverterte.

Synes bare den uttalelsen var unødvendig. Skal ikke gjøre noe mere ut av det, skjønner meg bare lite på mange av meningene dine.

Jeg tenkte vel egentlig litt mer generelt nå. Selvom dette ikke hadde noe med religion å gjøre, er det religionen din som gjør at du har de synspunktene du har. Eller omvendt, at synspunktene dine gjorde så du konverterte.

Synes bare den uttalelsen var unødvendig. Skal ikke gjøre noe mere ut av det, skjønner meg bare lite på mange av meningene dine.

Vi lærte på skolen at det var lite lurt å ha oss uten kondomer, uansett med hvem, så lenge man ikke var i ett fast forhold over tid. Selv i starten av ett forhold man håper skal vare over tid, selv ett ekteskap, er det kanskje også lurt med kondomer. Og tåler man de ikke, tar man med medbrakt.

Dette lærte jeg også hjemme av mine 70-talls hippieforeldre.

Vi lærte på skolen at det var lite lurt å ha oss uten kondomer, uansett med hvem, så lenge man ikke var i ett fast forhold over tid. Selv i starten av ett forhold man håper skal vare over tid, selv ett ekteskap, er det kanskje også lurt med kondomer. Og tåler man de ikke, tar man med medbrakt.

Dette lærte jeg også hjemme av mine 70-talls hippieforeldre.

Fordi?

Fordi man vet hva man selv har gjort, men ikke hva den andre har gjort...

Jeg hadde hvertfall ikke orket å leve i et ekteskap hvor jeg hele tiden måtte tenkt "hva hvis" og dermed brukt kondom hver eneste gang..

Jeg hadde hvertfall ikke orket å leve i et ekteskap hvor jeg hele tiden måtte tenkt "hva hvis" og dermed brukt kondom hver eneste gang..

Ikke jeg heller, men bare påpekte det... for noen bør jo tydeligvis bruke det hver gang, selv med sin ektefelle...

Ikke jeg heller, men bare påpekte det... for noen bør jo tydeligvis bruke det hver gang, selv med sin ektefelle...

Det er sant [&o]

Jises så lang denne tråden var blitt, da..[8D][8|]

Back
Topp